20.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ כללי

חליווה מחפש הלבנה

 מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: כשלים מודיעיניים ודינמיקה פנימית

המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר הפתיעה רבים, כולל את הצבא הישראלי. בעקבותיה, עלו שאלות בנוגע לכשל המודיעיני לצפות את המתקפה והדינמיקה הפנימית בהנהגת הצבא הישראלי.

הכשל המודיעיני

בעקבות המתקפה ההרסנית, ראש אמ”ן, האלוף אהרון חליוה, הודה בכישלון החיל לצפות את המתקפה. הוא נטל אחריות מלאה, אך הודאה זו לא החרישה את הדאגות והשאלות סביב האירועים שהובילו למתקפה. רבים תוהים כיצד יכול היה להתרחש כשל מודיעיני כה משמעותי ומה משמעותו לגבי עתיד המבצעים הצבאיים של ישראל.

דליפות ותדרוכים

שמן למדורה הוסיפו דליפות ותדרוכים לעיתונאים שנחשפו בימים האחרונים והשופכים אור על חילוקי הדעות הפנימיים והמתחים בהנהגת הצבא הישראלי. דליפות אלה מספקות הצצה לתהליך קבלת ההחלטות ולדעות השונות של מנהיגים שונים. בעוד שחלק טוענים שדליפות אלה הן חלק הכרחי משקיפות ואחריות ציבורית, אחרים רואים בהן פגיעה פוטנציאלית בלכידות וביעילות הצבא.

היחסים בין חליוה והלוי

היחסים בין האלוף אהרון חליוה לרמטכ”ל רב-אלוף הרצי הלוי נתונים תחת זכוכית מגדלת לאור הכשל המודיעיני והדליפות שאחריו. על פי מקורבים לרמטכ”ל, הלוי אינו מרוצה מהתנהלותו של חליוה.  אי שביעות הרצון נובעת נובעת מהדלפות והתדרוכים. כך או כך, מערכת היחסים העכורה בין שתי דמויות מפתח אלה עלולה להיות בעלת השלכות חמורות על תפקוד הצבא הישראלי.

משמעויות ולקחים כישלון המודיעין סביב מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר העלה שאלות לגבי האפקטיביות של מערך המודיעין הצבאי של ישראל. הוא גם חשף פגיעויות אפשריות בשיתוף הפעולה והתקשורת בין זרועות שונות בצבא. בטווח הקצר, הדבר עלול להוביל לביקורת מוגברת על ההנהגה הצבאית. בטווח הארוך, הדבר עלול להוביל להערכת מחדש של תהליכי איסוף וניתוח המודיעין, כמו גם לשיפור התקשורת ושיתוף הפעולה בין יחידות צבאיות שונות.

לקח מרכזי אחד שניתן ללמוד מאירוע זה הוא הצורך בדריכות מתמדת וביכולת הסתגלות לנוכח איומים מתפתחים. הצבא הישראלי חייב ללמוד מניסיון זה ולפעול כדי להבטיח שכשלי מודיעין דומים לא יקרו בעתיד. ייתכן שמשמעות הדבר היא הערכה מחדש של ההנחות האסטרטגיות שלו לגבי חמאס ויריבים פוטנציאליים אחרים, כמו גם השקעה בטכנולוגיות ושיטות חדשות לאיסוף וניתוח מודיעין.

המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר וכישלון המודיעין שאחריה חשפו סדקים בשריון הצבאי של ישראל. הדינמיקה הפנימית והמחלוקות בתוך ההנהגה הצבאית נחשפו, והקשר בין דמויות מפתח כמו חליוה והלוי הועמד בסימן שאלה. בעוד ישראל מתמודדת עם ההשלכות של מתקפה זו, עליה לנצל את ההזדמנות ללמוד מטעויותיה ולפעול לחיזוק יכולותיה הצבאיות והמודיעיניות. רק כך היא תוכל לקוות לצפות טוב יותר ולאבטח את עצמה מפני איומים עתידיים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

כך לא מתמודדת הממשלה עם נהרות של דם בחברה הערבית

דניאל נחמיה

תוצאות בחירות בסניף הליכוד נשר למועצת העיר בחירות 2018

אריק זיו ויזר

ז’קי לוי, המשיח של הפריפריה

עובד קראוס

האם בוגי שקרן

אריק זיו ויזר

אקוניס מונה לקונסול בניו יורק

רועי אזולאי

דואגים לגמלאים בשומרון

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן