20.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

ערוצי התרעלה קיבלו כרטיס אדום מבית משפט העליון

בפסק דין תקדימי, בית המשפט העליון בישראל דחה את ערעור ערוץ 13 נגד השרה מירי רגב בתביעת לשון הרע שתפסה את תשומת הלב הציבורית במשך כעשור. פסק דין זה לא רק מדגיש את חשיבות האמת בעיתונות, אלא גם מעלה לדיון את המושג “עיתונות אחראית”. בעוד אמצעי התקשורת צועדים על החבל הדק שבין חופש הביטוי לבין החובה להימנע מהפצת שקרים, מקרה זה מדגיש רגע קריטי עבור פרקטיקות עיתונאיות בישראל. מאמר זה צולל אל ההשלכות של החלטת בית המשפט העליון והשפעתה על נוף התקשורת.

 

מה הוביל להחלטת בית המשפט העליון בתביעת הדיבה של מירי רגב?

 

שורשיה של החלטת בית המשפט העליון נעוצים במאבק משפטי מתמשך שיזמה השרה מירי רגב נגד ערוץ 13 והכתב ספי עובדיה. סאגה משפטית זו, שנמשכה על פני שמונה שנים, החלה כאשר רגב הגישה תביעת דיבה בתגובה למה שנתפס בעיניה כתוכן דיבתי ששודר בערוץ 13, שהטיל ספק ביושרה ובשירות הציבורי שלה. הטענה התמקדה בהיעדר הגנת “האמת בפרסום” על ידי ערוץ 13 ועובדיה, היבט מכריע העומד בבסיס העיתונות האחראית וחופש העיתונות.

 

למרות מספר סבבים של הליכים משפטיים, סירובו הסופי של בית המשפט העליון לקבל את הערעור של ערוץ 13 הדגיש עמדה שיפוטית משמעותית. על ידי הפניית המקרה לבית משפט השלום כדי לבחון את הגנת “העיתונות האחראית”, בית המשפט העליון הדגיש את הצורך באמצעי התקשורת לאזן בין חופש הביטוי לבין האחריות לדיווח מדויק. החלטה זו לא רק סימנה רגע מרכזי במסע המשפטי של רגב אלא גם יצרה תקדים המדגיש את חשיבות האמת והאחריות בפרקטיקות עיתונאיות.

 

עיתונות אחראית היא עיקרון המנחה אנשי מקצוע בתקשורת להבטיח שהדיווח שלהם יהיה מדויק, הוגן ומאוזן. הוא מדגיש את החשיבות של אימות מידע לפני פרסום, מתן זכות תגובה למבקרים, והבחנה ברורה בין עובדות לדעות. מושג זה חיוני לשמירה על אמון הציבור בתקשורת ולשמירה על יושר העיתונות כעמוד תווך בדמוקרטיה.

 

בהקשר לתביעת הדיבה של מירי רגב נגד ערוץ 13, החלטת בית המשפט העליון לבחון מחדש את המקרה תחת העדשה של ‘עיתונות אחראית’ מדגישה את ההכרה של הרשות השופטת בתפקיד המכריע של עיקרון זה. על ידי החזרת המקרה לבית משפט השלום לבדיקת השאלה האם ערוץ 13 והכתב ספי עובדיה הקפידו על כללי העיתונות האחראית, בית המשפט העליון מדגיש את הצורך באמצעי תקשורת לנקוט בזהירות הראויה בדיווחיהם.

 

ההתמקדות הזו ב’עיתונות אחראית’ משמשת כתזכורת לעיתונאים ולארגוני תקשורת לגבי השפעתם המשמעותית על דעת הקהל והאחריות החברתית המוטלת עליהם. היא מעודדת גישה עיתונאית שמעדיפה אמינות, אחריות וסטנדרטים אתיים, ובכך תורמת לבריאות השיח הציבורי ולחוסן המוסדות הדמוקרטיים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אבישי אל תדחה למחר מה שאפשר לעשות היום

אריק זיו ויזר

ההפגנות בעד נתניהו : תעודת כבוד לגוש הימין

עינר אביב

עובד ממנה שרים

עובד קראוס

ברמת גן יש תקרת זכוכית לנשים

אריק זיו ויזר

ח״כ קרן ברק: זכות להעביר תקנות שיוזילו את יוקר המחיה

דניאל נחמיה

קורן אצל ענת וצחי וייצמן

אריק זיו
דילוג לתוכן