24.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

עמלק, חרבות ברזל ומה שביניהם

אנו נכנסים עכשיו לחודש אדר ב’ שבו מרבין לעסוק במצוות הרבות של חג פורים שקרב ובא.

אחת המצוות המעניינות בפורים היא מחיית זכר עמלק. השנה, נוכח הטבח בשביעי באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, מצווה זו מקבלת משנה תוקף.

בספר דברים מובא הציווי המפורש למחות את זכר עמלק: “זכור את אשר עשה לך עמלק, בדרך בצאתכם ממצרים. אשר קרך בדרך ויזנב בך כל הנחשלים אחריך, ואתה עייף ויגע, ולא ירא אלוהים. והיה בהניח ה’ אלוהיך לך מכל אויביך מסביב, בארץ אשר ה’ אלוהיך נותן לך נחלה לרשתה, תמחה את זכר עמלק, מתחת השמים. לא תשכח”

חברות וחברים אבל איך מוחים את זכר עמלק ? בכלל מה היה החטא של עמלק, שעד היום אנחנו מתעבים אותו ? הרי ביהדות יש לנו יש מצווה של לא תיקום ולא תיטור. איך הקב”ה מצווה אותנו לנקום באומה הזו של עמלק ?

בשירת הים אנו קוראים מה קרה לעמים מסביב, כתוצאה ממה שהקב”ה עשה למצרים, “שמעו עמים ירגזון, חיל אחז ישבי פלשת… נמגו כל יושבי כנען”.

ניסי הקב”ה השאירו רושם רב על העמים מסביב. פחדו להתקרב לישראל. בספר יהושע מצאנו כי גם רחב, ידעה להוקיר את עם ישראל על הנס הגדול שנעשה לו, זכרה זאת לאחר ארבעים שנה: “ונשמע וימס לבבנו ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם כי ה’ אלקיכם הוא אלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת” (יהושע ב’ יא). חרף זאת ולמרות כל זאת, עמלק מגיע ממרחק להילחם בישראל ובכך הרי הוא כמי שמכריז ואומר: איני ירא אלקים !

המדרש מספר כי ההתרסה הזו של עמלק גרמה לתוצאה חמורה. עמים אחרים יצאו בעקבות עמלק להילחם נגד ישראל. כמו למשל אדום שהתנגד לישראל “פן בחרב אצא לקראתך”, וכן סיחון “ויצא לקראת ישראל המדברה… וילחם בישראל”. חז”ל בדרכם הייחודית מביאים במדרש תנחומא את משל האמבטיה המפורסם על פסוק “אשר קרך בדרך”: “ד”א לשון קור וחום צננך והפשירך מרתיחתך שהיו העובדי כוכבים יראים להילחם בכם ובא זה והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטיה רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה. בא בן בליעל אחד קפץ וירד לתוכה, אע”פ שנכווה, הקרה אותה בפני אחרים”. עד כאן לשון חז”ל.  עמלק היה העם הראשון שהעז לצאת למלחמה נגד ישראל לאחר יציאתם ממצרים, את זה אנו זוכרים לו שנה בשנה.

הרמב”ן בפירושו לספר שמות מסביר מה העניין המיוחד בחטא של עמלק: “וטעם העונש שנענש עמלק יותר מכל העמים, בעבור כי כל העמים שמעו וירגזון (לעיל טו יד), ופלשת אדום ומואב ויושבי כנען נמוגו (שם) מפני פחד ה’ ומהדר גאונו, ועמלק בא ממרחק כמתגבר על השם, ולכך אמר בו ולא ירא אלהים (דברים כה יח), ועוד כי הוא נין עשו וקרוב לנו, עובר מתעבר על ריב לא לו”

לאחר המלחמה אומר ה’ אל משה: “כתוב זאת זיכרון בספר ושים באזני יהושע כי מחה אמחה את זכר עמלק מתחת השמים. ויבן משה מזבח ויקרא שמו ה’ ניסי. ויאמר כי יד על כס יה מלחמה לה’ בעמלק מדור דור”.

מדור לדור עמלק מלווה אותנו. לכל דור יש את העמלק שלו, לכל אחד מאיתנו יש עמלק פנימי. עמלק בגימטריא = ספק. ימי הפורים הם ימי שמחה גדולים לעם היהודי. אלו ימים בהם צריך למחות ולמחוק את הספק שיש בנו ולחזק את האמונה בה’ יתברך.

חזרתי לאחרונה מסיור ביישובי עוטף עזה ובחניון רעים בו היתה מסיבת הנובה. הסתובבתי בחניון ושמעתי סיפורים על הזוועות שהיו במקום הזה בדיוק לפני חמישה חודשים. רק כאשר מגיעים פיזית למקום, מבינים מה באמת התחולל בחניון רעים (ממליץ לכם להגיע). זה לא נתפס מה שעברו שם המבלים. תוך כדי הסיור, עלה לי בראש הפסוק “זכור את אשר עשה לך עמלק..” שברוח ימי פורים אלו מקבל משמעות מצמררת.

“לא תשכח” – לעד ננצור ולא נשכח מה קרה ביום ששינה את פני המדינה .השנה דווקא ויותר מתמיד חשוב להיות בשמחה. עם ישראל חי.

מאת : אבי נחמני דובר סניף יקנעם בליכוד



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

עידן חדש לבית”ר

אריק זיו ויזר

ערבים-מוסלמים? בליכוד?

אריאל אילוז

הפורום האיראני מחבק את ילדי בית חולים וולפסון

אריק זיו ויזר

במימונה של קטי ואשר שיטרית

אריק זיו ויזר

המחאה של חוג תדמור כנגד נשיא המדינה

מערכת ליכודניק

שמים פתוחים: טיסות ישירות לטוקיו

אריאל אילוז
דילוג לתוכן