22.1 C
תל אביב
28 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

מי מפחד ממשל צבאי

דילמת הממשל של עזה: שליטה צבאית מול ממשל אזרחי

במארג המורכב של הגיאופוליטיקה של המזרח התיכון, עזה תופסת עמדה ייחודית ולעתים קרובות שנויה במחלוקת. בעוד המתיחות גוברת והסלמות מזדמנות מאיימות על הסטטוס קוו השברירי, שאלת הממשל בעזה לאחר סכסוך או התערבות הופכת דוחקת יותר ויותר. על רקע זה, הימים שקדמו לשביעי באוקטובר האירו דיון קריטי: האם יש להקים ממשלה צבאית זמנית בעזה, או שמא יש להתמקד בזיהוי רשויות אזרחיות, כגון הרשות הפלסטינית או האמירויות, שייקחו את ההגה ‘יום למחרת’? מאמר זה צולל לתוך המורכבויות סביב ממשל עזה, ובוחן את ההשלכות של ממשל צבאי לעומת אזרחי באזור שמתגעגע ליציבות ולשלום.

דילמת השביעי באוקטובר

עם התהפכות לוח השנה לימים שלפני השביעי באוקטובר, תחושת דחיפות עטפה את מערכת הביטחון. תקופה זו לא רק הדגישה את האתגרים הביטחוניים המיידיים אלא גם העלתה למוקד את שאלת השלטון הממשמשת ובאה בעזה.

כאשר הגנרלים שבויים עוד בשישי באוקטובר,  ומחפשים פתרון קל ונעים, כאשר הם בורחים ממשל צבאי.

 הדילמה שעמדה על הפרק לא הייתה רק ניהול משבר גיאופוליטי אלא גם לגבי היום שאחרי: כיצד להבטיח את היציבות והשלטון ארוכי הטווח של האזור. כאשר הרשות הפלסטינית והאמירויות נחשבו למנהלים פוטנציאליים, המצב הדגיש דילמה רחבה יותר. זה היה מבחן של ראייה מרחיקת לכת, ששקל את היתרונות של שליטה מיידית מול הסיכויים לשלום בר-קיימא. המתח הזה בין הצרכים הנוכחיים לשאיפות העתידיות הניח את הבסיס לדיון מורכב על הנתיב היעיל ביותר קדימה לשלטון עזה.

חקר ממשל צבאי זמני

ההצעה להקים ממשל צבאי זמני בעזה מושרשת בהיגיון פשוט: להבטיח סדר וביטחון מיד לאחר הסכסוך. גישה זו קובעת כי מבנה ממשל בהובלת צבא, גם אם הוא זמני, יכול לשמש ככוח מייצב בשטח המאופיין בתנודתיות. הטיעון בעד ממשל צבאי נסמך על היעילות והנחישות הנתפסות שמנהיגות צבאית יכולה להביא לשולחן, במיוחד בענייני ביטחון וסדר ציבורי. עם זאת, פתרון זה אינו נטול אתגרים. 

ומה שברור כי רק ממשל צבאי, יכול ליצב את את מיטוט החמאס.

אלטרנטיבות לממשל צבאי

בניגוד למודל של ממשל צבאי זמני, מספר אלטרנטיבות נותנות עדיפות לניהול אזרחי ולשיתוף פעולה בינלאומי. גישה בולטת אחת כרוכה בהעצמת הרשות הפלסטינית ליטול אחריות על השלטון בעזה. אפשרות זו נתפסת כדרך לקידום לגיטימיות ויציבות באמצעות ממשלה אזרחית מוכרת.

אך הרשות אינה שונה מהחמאס כאשר המטרה המשותפת שלהם השמדת מדינת ישראל.

והרשות לא שולטת בשטחי הרשות הפלסטינית,  איך היא תשלוט בעזה.

 אלטרנטיבה אחרת מסתכלת לעבר שותפויות בינלאומיות, כאשר ישויות כמו האמירויות ממלאות תפקיד תומך אפשרי בשיקום ובשלטון. גישות אלה מדגישות את החשיבות של בניית מסגרת ממשל שלא  עונה על צרכי ביטחון מיידיים אבל גם מניחה את היסודות לשלום ופיתוח לטווח ארוך.

ולכן רק שיתוף פעולה עם ממשל צבאי שייתן גם לפעולות משותפות, 

 על ידי התמקדות בניהול אזרחי ובשיתוף פעולה בינלאומי, אלטרנטיבות אלה שואפות ליצור מודל ממשל כוללני ובר-קיימא יותר עבור עזה, כזה שיוכל לטפל בשורשי הסכסוך ולסלול את הדרך לעתיד מלא תקווה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

האם צבי בר בדרך לכתב אישום

אריק זיו ויזר

כך תדרכה “שלום עכשיו” בכירים בקונסוליה האמריקנית על הבניה בשומרון

אריק זיו ויזר

מנדי ספדי מזהיר מחזרה לעידן הפיגועים

אלי חזן

רב אזורי לשומרון: הרב אליקים לבנון

אריק זיו ויזר

גברת נתניהו , יישר כח על פנייתך הנבונה לשר ישי

אריק זיו ויזר

לע”מ מציגה : השואה כאמצעי למידה לכתבים הזרים

דילוג לתוכן