22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

יו”ר הכנסת: “מזהיר מפני תרבות עוקפת כנסת”

ריבלין בפתיחת מושב הכנסת: “הממשלה מבקשת לרוקן את הכנסת מתוכן ולייתר את תפקידה כמפקחת עליה, הן בחוק ההסדרים והן בהצעה לקיום משאל עם. המסורת הפרלמנטרית שלנו איננה תכנית כבקשתך”

יו”ר הכנסת ייחד את נאום פתיחת המושב השלישי של הכנסת ה- 18, היום (ב’, 11.10) במליאה, להגנה על מעמדה של הכנסת, מפני מה שהוא מכנה “הניסיונות של הממשלות האחרונות לרוקן את הכנסת מתוכן ולהפוך את חברי הכנסת לחותמת גומי”, הן בחוק ההסדרים והן בהצעת החוק למשאל עם.
 
“לפנינו מושב שיכול להיות מכריע ואולי אף היסטורי”, פתח ריבלין, “מושב, שבו יתכן ונצטרך להחליט בסוגיות מדיניות רגישות והרות גורל, שמשמעותן נוגעת לכל שדרות החברה הישראלית ולגורל האזור כולו; ושהשלכותיהן יוכלו להשפיע לא רק עלינו כי אם גם על צאצאינו אחרינו. אולם, אין בכוונתי לאפשר לבהלת החירום המדיני לדחוק את עמידתנו על משמר הדמוקרטיה.”
 
לדבריו, “בשנים האחרונות, הממשלה רואה בעקיפת הכנסת את מנגנון המשילות היחיד המאפשר לה להתגבר על כל תחלואי הכנסת. איננו רשאים לתת יד להחלשת הכנסת, דווקא, לנוכח המהלכים הגורליים המונחים לפתחנו, יתכן, עוד במושב זה”, אמר ריבלין בנאומו. “”אם בעבר נאלצה הכנסת להתמודד עם התערבות מופרזת  מצד הרשות השופטת, הרי שמזה זמן נאלצת הכנסת להתמודד גם מול החתירה לשנות את אופי המשטר הפרלמנטרי בישראל וליצר תחתיו, דה-פקטו,  משטר מיני-נשיאותי. כך, למשל, בחוק ההסדרים, מבקשת הממשלה, כמו קודמותיה, לערער על תפקידה של הכנסת כמפקחת על הממשלה ולרוקן למעשה מתוכן את אחריותה זו.”

ריבלין הוסיף: “כפי שחובתה של הממשלה למשול, כך חובתה האלמנטארית של הכנסת לפקח עליה. לא מתקבל על הדעת שרפורמות משמעותיות יוכתבו לציבור ללא שהדבר עמד לדיון ציבורי ערכי, שקוף ומעמיק בכנסת. לא מתקבל על הדעת שחוק ההסדרים יהווה מקצה שיפורים של הממשלה, או פיצוי על קואליציה סוררת. לא יתכן, שהממשלה תאנוס את הכנסת לקבל מהלכים בדרכים עקלקלות. אסור לעקוף את הפיקוח הפרלמנטרי של הבית הזה.”

יו”ר הכנסת תקף בהקשר זה גם את היוזמה להביא הסכם מדיני עתידי למשאל עם מבלי שהדבר יובא לאישור הכנסת: “משאל עם הוא כלי לגיטימי, כאשר מטרתו היא לאשרר הסכם שזכה לאישור הכנסת. משאל עם הוא כלי תקין כל עוד הוא אינו מחבל במורשת הפרלמנטרית שהיא נחלתנו, משך 62 שנה.

עוד אמר: “זהו אחד מסממניה של ”תרבות עוקפת כנסת” המתפתחת כאן. הניסיון לעקוף את הכנסת כבר איננו מרומז ואף איננו מתיימר להיעשות בדלת האחורית. בשני העשורים האחרונים, הממשלה פועלת בריש-גלי. המסורת הפרלמנטרית שלנו איננה “תכנית כבקשתך”. 
“הדמוקרטיה שלנו לא חדלה להוכיח את חוסנה נוכח מבחנים אזרחיים וחברתיים קשים וכואבים: שתי אינתיפאדות; רצח ראש ממשלה;  ותכנית ההתנתקות. הכנסת בהכרעותיה, יכלה לכולן. אך אני חושש, שדווקא הכרסום השקט הזה, מבית, באושיותיה של הדמוקרטיה הפרלמנטארית שלנו –  הוא איום מרכזי המרחף מעליה. רק חוסנה של הכנסת ועוצמת הויכוח שהתקיים בין כתליה, הצילו אותנו בתקופת ההתנתקות ממלחמת אחים.” סיים ריבלין.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“מביע הזדהות עמוקה כלפיכם. לבנו עם העם הספרדי”

אלי חזן

סגן יו”ר הכנסת ח”כ כרמל שאמה פנה הבוקר בבקשה דחופה ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית כנגד השייח ראאד סלאח

אריק זיו ויזר

שר החינוך ויו”ר הקואליציה מברכים את אריאל לרגל האוניברסיטה החדשה

אלי חזן

“אנחנו מחויבים לפתרון בעיית ילדי הפלטים הנמצאים בבתי הכלא”

חברי כנסת לרה”מ – יש להכריז ריבונות ישראלית על אריאל

אריק זיו ויזר

“יש חשיבות לאומית לבחירת ים המלח כאחד משבעת פלאי עולם”

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן