23.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

זאב אלקין, קברניט ספינת סיעת הליכוד

פורסם במגזין ליכודניק לפסח – 2011

כאשר הסתיימו בחירות 2009 ולאחר שהליכוד הצליח, בהרבה דם ויזע, להקים קואליציה מיוחדת במינה מבחינת הכוחות האידיאולוגיים הסותרים החברים בה, גילו מחדש נבחרי הציבור של התנועה כי מלאכת שמירת שלמות הקואליציה היא כמעט בלתי אפשרית. מי שהפך אותה לאפשרית בעליל הוא יו”ר הסיעה והקואליציה ח”כ זאב אלקין. אלקין, יחד עם קודמו בתפקיד גדעון סער, היה מעורב בהקמת הקאוליציה כחבר צוות המו”מ הקואליציוני שהפכה לקואליציה בעייתית. שהרי, קחו את הסיעה המרכזית בקואליציה המונה עשרים ושבעה חברים, הורידו ממנה שישה עשר שרים וסגני שרים שלא ממש משתתפים במשחק הפרלמנטארי, הוסיפו על כך יו”ר כנסת, יו”ר סיעה וחמישה ראשי ועדות שגם להם קשה ליטול חלק במשחק בשל האחריות הנובעת מתפקידם, הוסיפו לכך שותפות קואליציוניות אשר גם בחלק מהן עיקר חברי הכנסת שלהן הם שרים, סגני שרים וראשי ועדות וקיבלתם מתכון קטסטרופאלי לניהול קואליציה בוועדות ובמליאת הכנסת. למעשה, אם נשתמש בדימוי, מדובר בספינה פרלמנטארית ששטה בכנסת, הספינה מלאה בחורים והיא עלולה בכל שנייה לטבוע, אולם בכל פעם שהדבר קורה הקברניט יודע איך לנווט אותה. כך המצב נמשך כבר שנתיים ויש לקוות שהוא יימשך לפחות עוד שנתיים ותשעה חודשים, עד למועד הבחירות הבא הקבוע בחוק. יש להניח שכל עוד אלקין מנווט, יש לראש הממשלה ולחברי הסיעה עצמם על מי לשים את מבטחם. שכן, מתחילת כהונת הכנסת הנוכחית נפל הליכוד הן במליאה והן בועדות רק בהצבעה אחת בשעה שאלקין נעדר מהכנסת ושהה בחדר הלידה יחד עם אשתו בעת לידת בנו, אחת הפעמים הנדירות שעשה זאת, הפעם היחידה שבה הליכוד הפסיד בהצבעה. ולחשוב שעלו שאלות לגבי תפקודו בתחילת הקדנציה.

 

זאת ועוד, אלקין משתייך לאגף הניצי שבתנועת הליכוד המתנגד לפשרה טריטוריאלית, להקפאות ולויתורים לגופי טרור. הוא עצמו מתגורר בקרוואן בכפר אלדד שבגוש עציון עם אשתו מרייה והילדים, עד שייבנה ביתו החדש ביישוב. מצד שני, הוא יו”ר קואליציה ויו”ר סיעה של ראש ממשלה שהצהיר שהוא מוכן להקמת מדינה פלסטינית (מפורזת ועל פי הסדרי ביטחון) ושל קואליציה אשר בסופו של דבר קיבלה את ההקפאה הראשונה אך מתנגדת בעיקשות להקפאה השנייה, התנגדות שאלקין היה בין מוביליה בשעה שבכנסת התכנסו השר אדלשטיין, ח”כ אלקין וח”כים נוספים. אלקין בעקשנות לא מאפשר את פירוק הליכוד על אף המחלוקות האידיאולוגיות והוא יודע להרגיע את הרוחות הסוערות מבלי לוותר על עמידה על עקרונותיו. הוא  אמר בעבר בראיון לעיתון “בשבע” : “אני חושב שהימין הפיק לקחים והגיע למסקנה שצריך לשבת שבעה נקיים לפני שמפילים ממשלת ימין כי אין יותר ימינה, אלא רק יותר שמאלה. אם ישאלו את חבריי מהאיחוד הלאומי, לא בטוח שהם באמת רוצים להפיל את הממשלה”.

ואולם, אלקין ייחקק בתודעה הלאומית לא רק בשל הובלתו כקברניט את הספינה הליכודית בכנסת אלא גם בשל עמדתו הנחרצת בשורה של חוקים שניתן לחלקם לשניים : מחד קידמו אג’נדה לאומית שנועדה להגן על ישראל מפני המתקפות של אויבויתיה המבקשים לפגוע בה בעזרת כוחות פנים ישראליים. ואילו מאידך, קידמו אג’נדה חברתית שנועדה לתקן את העוול שיצרה תוכנית ההינתקות למפונים מגוש קטיף.

 

הראיון עם אלקין נערך בשעות הערב, לאחר יום רביעי עמוס במיוחד בהצבעות ובאתגרים לשימור הקואליציה. לאחר הראיון הוא יעבור אל “חלקו השני של היום” בהמשך פעילותו הפוליטית והפרלמנטארית.

 

מהי בעיניך גולת הכותרת שלך כפרלמנטר בולט בקדנציה הנוכחית?

“אבקש לחלק את התשובה לשניים. יש לי גולת כותרת כיו”ר קואליציה וגולת כותרת כחבר כנסת. כיו”ר קואליציה אני מרוצה מכך שלא רק ששמרתי על שלטון הליכוד אלא שמרתי על שלטון ליכוד יציב. אנחנו סוגרים שנתיים לממשלה ולקואליציה בתנאים מאוד קשים שעיקר איפיונם הוא בניגודים בין סיעות הקואליציה וזה לא מחזה שגרתי בפוליטיקה הישראלית שכמעט לא הפסדנו אף הצבעה. כאן אני מרוצה שאני נותן את שירותי לליכוד כפי שנתבקשתי. גולת הכותרת האישית מבחינתי היא שיתוף הפעולה עם יו”ר ועדת הכנסת ח”כ יריב לוין בהעברת “חוק משאל עם”. אני חושב שזהו חוק היסטורי שישמור על ירושלים ועל רמת הגולן ולמעשה באופן עקיף גם על יהודה ושומרון משום שאם חס וחלילה תעלה כאן ממשלת שמאל היא לא תוכל לעשות כאן קומבינות של מיצובישי תמורת שטחים אלא תצטרך לשאול את העם ולא רק לקבל אישור לכך בכנסת”.

 

יריב אופנהיימר, מזכ”ל שלום עכשיו, קרא לשורה של חוקים שחוקקת ועודך מחוקק “חוקי אלקין” מתוך נימה שלילית. נעלבת ?

“לא. ראיתי בזה תעודת כבוד ואמרתי לו שאני אגזור את מה שהוא כתב ואשלח למתפקדי ליכוד בפריימריז. אני חושב שאחת הבעיות של הימין הייתה שהוא ידע “לדבר ימנית” אבל לא ידע “לשלוט ימנית”. אחת הדרכים לשלוט גם כשחלילה אתה לא בשלטון היא על ידי שינוי חקיקה על פי ראיית עולמך ואני גאה שהצלחתי לגבש רוב לנושאים שלא פשוט לגבש להם רוב, לעבור את הגבלות היועצים המשפטיים ושל משרד המשפטים ולהעביר חקיקה שמאוד מפריעה לארגוני שמאל קיצוניים. אם זה כל כך הפריע להם זה אומר שאני וחבריי בדרך הנכונה. מדובר על חוקים שמחייבים שקיפות בארגונים המקבלים מימון ממדינות זרות ממניעים פוליטיים, ארגונים שיוצרים לנו את דו”ח גולדסטון ותובעים את חיילי צה”ל, הובלתי גם חוק נגד אלו שמובילים קמפיינים כנגד מדינת ישראל (החוק נמצא בשלבים סופיים של חקיקה) וחוק נוסף שהובלתי יחד עם ח”כ לוין לשלילת הפנסיה מעזמי בשארה”.

 

מהי בעיניך משמעות החוק שהעברת בכנסת ושמסדיר את הטיפול במפוני גוש קטיף?

“אני אחד מראשי שדולת מגורשי גוש קטיף וביקשתי לטפל דרך חקיקה פרטית ביישום מסקנות ועדת החקירה הממלכתית שעסקה בנושא. בקדנציה הקודמת הייתי בין אלו שפעלו, בניגוד לעמדת ממשלת אולמרט, להקמת ועדת החקירה בנושא וזאת לאור העוול שנעשה למגורשים. הממשלה שלנו הודיעה שהיא מאמצת את כל המסקנות אבל הבירוקרטיה עיכבה זאת. לאחר המאבק ביועצים המשפטיים ובמשרד האוצר חקיקתי הפרטית תסיר את החסמים. למגורשי גוש קטיף אין זמן. גם ככה הם מחכים שנים לשיקומם. לכן עקפנו הבירוקרטיה בתיאום עם ראש הממשלה כמובן בצורה יצרתית. בעלי העסקים מהגוש קיבלו תוספת פיצוי שמגיעה להם על פי מסקנות הוועדה. בנוסף לכך, עשרות משפחות מגורשים קיבלו תוספת פיצוי. נותרו עוד שני חוקים עליהם אני עובד שישלימו את יישום כל המסקנות של ועדת החקירה הממלכתית. אני רוצה להדגיש כי פעלתי נגד הגירוש ואני מניח שגם מי שתמך בגירוש חייב לדאוג לפיצוי הולם וזה מה שעשיתי”.

 

מצד אחד אתה יו”ר השדולה למען ארץ ישראל שמקדמת מדיניות שבחלק מהמקרים סותרת את מדיניות ראש הממשלה אך מצד שני אתה אחד האנשים הקרובים לראש הממשלה, כיצד זה מתיישב יחדיו?

“בגדול אין סתירה. אנחנו קואליציה לאומית ימנית. עם זה הלכנו לבוחר, קיבלנו את אמונו, ככה הוקמנו ואנחנו מחויבים לדרך הזאת. בעיניי, לא נבחרנו על מנת ליישם מדיניות של קדימה. לעיתים, כשראש הממשלה נוקט מדיניות שונה, הדבר מוביל למתחים אבל אני תמיד מנסה לנהל את הויכוח אם יש, עם ראש הממשלה בדרך מכובדת. רוב הדברים שנאמרים נאמרים בארבע עיניים ואני חושב שגם כשיש ביקורת נכון שראש הממשלה ישמע את זה לא מעל גבי העיתון אלא בשיחה חברית בארבע עיניים. הוא גם מעריך את זה וזה אף פעם לא עובר לפסים אישיים ולכן היחסים בינינו טובים מאוד. כשיש ויכוח אידיאולוגי, למשל כמו בהקפאה הראשונה אליה התנגדתי ובהקפאה השנייה שבה הובלתי יחד עם חברים אחרים בסיעה כך שיהיה רוב בסיעה להתנגדות להקפאה השנייה. הויכוח לעיתים קיים גם בנקודות אחרות. צריך להדגיש כי אני יו”ר הקואליציה הנאמן לראש הממשלה ואמון על כך שהממשלה תאריך את ימיה ותשלוט בצורה יציבה ומצד שני תפקידי כמו כל חבר כנסת בליכוד לדאוג לכך שהליכוד יישאר נאמן לעקרונותיו במיוחד כשהעולם לוחץ עלינו לסטות מהעקרונות שלנו. חייבים ליצור לחץ נגדי ואני חושב שראש הממשלה מבין זאת ומעריך זאת. גם כשאין הסכמה אנו תנועה דמוקרטית שמאפשרת לנו להיות נאמנים לעקרונות אך לא להרוס את הבית. תפיסתי היא שמחלוקות פותרים בתוך הליכוד אך בתוך הכנסת אנו מתייצבים כחזית אחידה. הדבר הכי הרסני שיכול להיות הוא הרס מבפנים והרבה פעמים כשהימין מקצין הוא הורס את עצמו מבפנים ולזה אני לא אתן יד. כך בדיוק אני מוביל את שדולת ארץ ישראל”.

 

אתר האינטרנט החדש של יו”ר הקואליציה וסיעת הליכוד www.zeevelkin.co.il

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הבשורה על פי כץ

ליכודניק

חברי כנסת מהליכוד במסרים נגד ממשלת אחדות

אריאל אילוז

חוויות מהמימונה בניחוח לאומי משהו

אלי חזן

“תעודת עניות למדינת ישראל”

אלי חזן

סער ואלקין מברכים על מינוי ארבעת השופטים החדשים מאת:אלי חזן

אריק זיו ויזר

ספרו החדש של ח”כ דני דנון

אלי חזן
דילוג לתוכן