33.1 C
תל אביב
24 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

ממשלה חברתית – כן או לא ?

ממשלת ישראל ה-32 ציינה לא מכבר שנתיים לכינונה. היא קמה עת שררה בארץ התחושה כי הממשלות האחרונות לא היטיבו עם העם כולו, אלא עם בעלי ההון בלבד.

יתר על כן ובאותה תקופה, הן מפלגת הליכוד הן מפלגת קדימה התריעו מפני אתגר כלכלי מורכב. בנסיבות אלו ונוכח תפיסת העולם הקפיטליסטית עימה מזדהה מחנה הימין בכלל וראש הממשלה הנבחר, בנימין נתניהו, בפרט – הרי שלא נותר היה אלא להניח שהרווחה החברתית שוב תיסוג לאחור מפני שיקולי האוצר.

 

על כן, שנתיים אחר כך, מעניין לבחון את הישגי הממשלה בהתמודדותה מול האתגר האמור לעיל ולעמוד על המאזן החברתי המצוי כיום במדינה.

אמנם, הנתונים שמציגה הממשלה על צמיחה של 4.5% לא תותיר את רישומה על בני המעמד הסוציו-אקונומי הנמוך, אולם קשה יהיה להתכחש לעובדה כי יצירה של מעל 100,000 מקומות עבודה חדשים, הורדת שיעור האבטלה באופן משמעותי ביחס למדינות המערב ושמירה על יעד גירעון ריאלי – מהוות הצלחות ראויות לשמן.

 

זאת ועוד, הפריפריה, שנדמה כי משך שנים הוזנחה על ידי ממשלות ישראל, נהנתה סוף סוף מגיבוי ומתנופה. זאת, הן בזכות תוכנית הרכבות, הכבישים והתחבורה שעתידות לחבר את הפריפריה למרכז; והן בשל ההשקעה המאסיבית בתחום חינוך וההשכלה הגבוהה, לרבות הנהגת שנת לימודים חינם לתלמידים מהפריפריה העומדים בדרישות הסף לקבלת המלגה.

 

יתר על כן ולאור מסקנות ועדת שישינסקי, עמדו ראש הממשלה ושר האוצר על כך שהכנסות מרווחים ותמלוגים המופקים ממשאבי הטבע השונים יופנו בראש ובראשונה למטרות רווחה חברתיות וכלכליות של המדינה.

 

בהמשך לכך, אף משרד התקשורת לא טמן ידו בצלחת במהלך השנתיים האחרונות, אלא הפך את הקערה על פיה, שחרר את הצרכנים משעבוד לחברות התקשרות השונות ונאבק באותן חברות מלחמת חורמה, עד כי הפחית בצורה ניכרת את דמי הקישוריות ואת קנסות היציאה.

אין ספק כי עוד ארוכה הדרך להשגת היעדים הראויים בתחומי החינוך, הבריאות, הרווחה והסביבה, אך נראה כי הממשלה הנוכחית הצליחה לנווט דרכה, לפרוץ דרך ולמצוא את שביל הזהב בין הצורך לחזק את השכבות הנמוכות והבינוניות בחברה, לבין הצורך לשמר את משלמי המיסים הגבוהים ביותר למדינה.

 

כך, בשיאו של תהליך גלובליזציה מתקדם, חרף הקשיים לתוכם קמה הממשלה ה-32 של מדינת ישראל ולמרות שבארצנו, מצטייר דווקא מחנה השמאל כמי שחורט על דגלו את קידום הרווחה בחברה, הרי שעל פי מבחן התוצאה, נמצא כי הממשלה נוכחית היא בין הממשלות החברתיות ביותר שידענו ולכל הפחות, בידה של הממשלה הנוכחית להפיח בנו את התקווה כי – יש בישראל עוד ממשלות המפתיעות לטובה.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דחיקת המציאות האסלמית

עינר אביב

השתלמות לקוסם

אלי חזן

רק בישראל ?

חמש נקודות לשבת

אריק זיו ויזר

פוליטיקה חדשה – נורמות אפלות

אלי חזן

“ורטיגו בהארץ”?

אלי חזן
דילוג לתוכן