22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

תורת הבטחון של ישראל – מעבר מסיכוליות מתגוננת למלחמת מחץ מתוכננת /מאת:יהל ווילפנד

1. התפיסה הבטחונית הסיכולית מול תפיסת המלחמה המתוכננת הקלאוזוביציונית

ככלל בניהול מדיניות בטחון, ניתן להבחין בין שתי תפיסות יסוד ואלו הן:
א. התפיסה הסיכולית-מתגוננת – תפיסה זו מבוססת על סיכול פעולות האויב והתגוננות בפניהן. הפעילות הצבאית היא נקודתית, ממוקדת מטרה ,ספציפית ונטולת הקשר אסטרטגי מקיף מעבר למניעת פלישת צבא האויב, פיגוע טרור, או צמצום היקפו.
ב. התפיסה המתוכננת-קלאוזוביציונית – תפיסה זו נקראת על שמו של האסטרטג הצבאי הפרוסי פון קלאוזוביץ אשר קבע את המשפט “המלחמה היא המשכה של הדיפלומטיה באמצעים אחרים”. גישה זו מבוססת על מלחמה מתוכננת, אשר מטרתה להשיג מטרות מדיניות-אסטרטגיות, באמצעות שימוש בכח צבאי, לצורך ביצוע שינוי אסטרטגי במצב.

2. כח מחץ מול כח התשה

בניהול המערכה הצבאית ניתן להבחין בשתי צורות של הפעלת כח – מחץ והתשה. הפעלת כח מחץ מתבצעת על ידי הפעלת כח אש מאסיבית, תנועה מאסיבית של כוחות שריון וחי”ר , והפעלה מאסיבית של הפצצה אוירית או הרעשה ימית. הפעלת כח התשה מבוססת על פגיעה נקודתית , לאורך זמן רב ולעיתים במינון נמוך באויב, כדי להתיש אותו ולאלצו לסגת מהשטח בו הוא שולט. הטקטיקה של ההתשה מופעלת בדרך כלל על ידי הצד החלש יותר מבחינה צבאית, במקרים במלחמת גרילה, והאלמנט הפסיכולוגי של הפעלת הלחץ על דעת הקהל, כדי להשיג את מטרת הכח המתיש, חשוב מאוד, בשל נחיתותו החומרית.

3. מלחמות ישראל בין התפיסה הסיכולית לתפיסה הקלואוזוביציונית
רוב מלחמות ישראל, וניתן לכלול בכך, גם את הפעולות הסיכוליות נגד פיגועי הטרור, היו מלחמות סיכוליות. מטרתן היתה בלימת האויב,מניעת פיגועי טרור או צמצום האפקט של פיגוע הטרור. למלחמות אלו לא היה יעד מדיני-אסטרטגי כולל, שנועד לשנות את המצב מבחינה אסטרטגית.
מלחמת העצמאות,מלחמת יום הכיפורים ובמידה רבה מלחמת ששת הימים היו מלחמות סיכוליות. מטרת מלחמות אלו היתה בלימת האויב והן הסתיימו במקום שאליו הגיעו כוחות צה”ל, ובכפוף ללחצים שהפעיל הדרג המדיני, מתוך חשש מלחץ בינלאומי. מלחמת ששת הימים נפתחה במתקפת מחץ, אבל היא נעדרה מטרה מדינית-אסטרטגית כוללת והיא הפכה למלחמה מתגלגלת עקב המצב בשטח.
מבצע קדש,ומלחמת לבנון הראשונה והשניה היו מלחמות קלאוזוביציוניות. הן פרצו כתוצאה מתכנון אסטרטגי מוקדם, כמו בתיאום של ישראל עם צרפת ובריטניה במבצע קדש, ובנסיון ליצור מטרה אסטרטגית, כמו שינוי הזירה הפנימית בלבנון, במלחמת לבנון הראשונה, או ניצול החטיפה של רגב וגולדווסר בגבול הצפון במהלך מלחמת לבנון השניה, כדי להעצים את כוחו של הזרם הפרו מערבי בלבנון, כדי שינטרל את עוצמת ארגון חזבאללה.

4. הסיבות לכשלון התפיסה הסיכולית והנסיונות לניהול מלחמה קלאוזוביציונית
מלחמות ישראל הסיכוליות נכשלו בנסיון לשבור את כוחו של האויב ,להכריעו או ליצור מצב אסטרטגי חדש. גם מבצע קדש, ומלחמות לבנון הראשונה והשניה נכשלו בהשגת מטרתן המדינית. מבצע קדש נכשל בשל ההסתמכות על בריטניה וצרפת שהיו מעצמות בנסיגה, והחשש של בן גוריון מההשלכות של שיתוף פעולה בין בריה”מ וארה”ב אשר התנגדו למבצע. מלחמת לבנון הראשונה והשניה נכשלו בשל אי הבנת הזירה הפנים לבנונית, והעובדה שלבנון אינה מדינת לאום, אלא מהווה כמו העולם הערבי-מוסלמי כולו , מארג של עדות ושבטים, שבתוכם הזרם הפרו מערבי הוא שחקן לא חזק במיוחד ובטח אינו שקול בעוצמתו ביחס לחזבאללה.

5. המחץ הערבי הכושל וההתשה הערבית המנצחת
הנסיון הערבי להגיע לכח מחץ, כלומר עוצמה צבאית בעלת יכולת הכרעה , נכשל. הסיבה לכשלון היתה כי כושר מחץ מצריך כח אדם באיכות גבוהה,טכנולוגיה ברמה גבוהה ועוצמה כלכלית. בכל הפרמטרים הללו העולם הערבי נמצא בנחיתות מול ישראל או יריבים אחרים.
ניתן להדגים את כשלון המחץ הערבי באירועים הבאים:
א. שליט עראק צדאם חסין פתח במלחמה מול איראן ב 1980 , תוך ניצול כוחו הצבאי העדיף, אולם המלחמה הסתיימה ללא הכרעה משום שאיראן השתמשה במערכה בהתלהבות דתית ונכונות הקרבה בלתי מוגבלת אשר ניטרלה את העוצמה הצבאית העראקית. ההודאה בכשלון העראקי באה לידי ביטוי בדברים שאמר צדאם בכינוס צבאי בבצרה, בתשובה לשאלה , מדוע הוא לא כבש את סעודיה לאחר הפלישה לכוית בקיץ 1990 . צדאם השיב: “לפעמים האדם פוחד”. היתה זו הודאה בחשש מכשלון המחץ הכרוני באסטרטגיה הערבית.
ב. ביום הראשון למלחמת יום הכיפורים הגיע צבא סוריה סמוך לכינרת. מדוע הוא נעצר ?. הביוגרף של נשיא סוריה חאפט’ אלאסד, פטריק סיל כתב, כי מפקד חיל האויר בני פלד, בלם למעשה מהאויר את צבא סוריה בשל דלילות כוחות צה”ל באותה עת. לאחר הבלימה הראשונית ניצל צה”ל את כח המחץ העדיף על צבא סוריה, הדף אותו מכל הגולן ואף חדר לשטח סוריה.
לעומת המחץ הטקטיקה הערבית-מוסלמית של ההתשה נחלה ונוחלת הצלחה מסחררת נגד ישראל, משום שהיא מנצלת את היתרונות של העולם הערבי-מוסלמי של התלהבות דתית ונכונות להקרבה ללא גבול, ומנטרלת את כושר המחץ של ישראל בתחום איכות כח האדם,העוצמה הכלכלית והעליונות הטכנולוגית. האלמנט הפסיכולוגי חשוב מאוד במלחמת התשה, ואכן האויב הערבי-מוסלמי מנצל אותו כדי להפעיל לחץ על דעת הקהל על מנתי להביא לנסיגות משטחים שהיו בשליטת ישראל, ואכן צה”ל נסוג מכל שטח לבנון,כל רצועת עזה ושטחים נרחבים ביהודה ושומרון.

6. שינוי האסטרטגיה הישראלית מסיכוליות מתגוננת למחץ קלאוזוביציוני מתוכנן
בשל העובדה כי נקודת העוצמה של ישראל טמונה בתחום המחץ ונקודת התורפה טמונה בתחום ההתשה צריכה ישראל לעבור לתפיסה של מלחמת מחץ קלאוזוביציונית. אם ניקח כמודל להדגמת הנושא בהקשר של המצב בעזה, הרי שבמקום מבצעים סיכוליים לאורך זמן המאפשרים לאויב להתיש את ישראל בירי טילים, או אפילו מבצע צבאי לכיבוש רצועת עזה ללא יעד אסטרטגי ברור – יש לתכנן בקפידה מבצע צבאי מתוכנן שמטרתו להשיג את שני היעדים האסטרטגיים הבאים:
א. חידוש ההתישבות היהודית בחבל עזה, הרחבתה והגדלתה וסיפוח חבל עזה למדינת ישראל.
ב. עידוד הגירת הערבים מעזה על ידי ישום המודל של חוק פינוי -פיצוי מרצון, אשר הוצע ביחס ליהודים ביהודה ושומרון – אולם קהל היעד יהיה ערביי עזה. המהלך של עידוד הגירת הערבים יבוצע מתוך תיאום דיפולמטי עם מדינות ערביות כמו דובאי, או מדינות מערביות כמו קנדה וניו זילנד הזקוקות לכח אדם מיומן בתחומים כמו בנין למשל, דבר שיוכל להעניק לערביי עזה שיהגרו רמת חיים גבוהה בנוסף לפיצוי כספי הוגן של ממשלת ישראל.

7. שינוי התודעה האסטרטגית-צבאית
כפי שכתב ד”ר אורי מילשטיין , זאב ז’בוטינסקי הציע עוד בשנות השלושים להקים כח מגן צבאי יעיל , בשל הערכתו כי העימות הצבאי היהודי-ערבי בארץ ישראל הוא בלתי נמנע. מפלגות השמאל, אשר האמינו כי ניתן לפתור כלכלית את הסכסוך הערבי-יהודי, הקימו את ההגנה הפלמ”ח ולאחר מכן את צה”ל, מתוך גישה של אלתור ואילוץ, תוך כדי הקמת המסגרות הארגוניות בסערת מלחמת העצמאות , ללא תכנון מראש.
תודעה פגומה זו גורמת לאויב הערבי-מוסלמי לנצח אט – אט את ישראל ויש לבלום נסיגה חמורה זו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אין עשן בלי אש

אלי חזן

הדמוקרטיה הישראלית בסכנה

אלי חזן

שנה אחת של שירות לאומי? זה לא מספיק

אלי חזן

חדשות 2 דיברו על הכל חוץ מצמצום הוצאות מעון רה”מ

אריאל אילוז

על טעויות בשיטת לימוד הנהיגה משלמים

אריק זיו ויזר

אם אין אני לי – זה בגלל הבריטי / גלעד מוליאן

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן