24.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

ריבלין: לצאת לקרב בלימה לחיזוק הדמוקרטיה הפרלמנטרית

יו”ר הכנסת הביע תמיכה בשיפור השיטה

“עייפנו מהניסיונות הבלתי פוסקים להחליף את השיטה הפרלמנטארית. הגיעה השעה לחזק אותה. הדמוקרטיה הפרלמנטארית היא נשמת אפנו ואין לה תחליף בכל צורת ממשל אחרת. כדי לקיים חברה משוסעת ומפולגת כל כך, המצויה תחת אילוצים כל-כך קשים כמו בישראל, יש צורך בשיטה פרלמנטרית שמטבעה חותרת להשגת קונצנזוס, וכל הדיבורים על שיטה נשיאותית או מעין נשיאותית הם מקסם שווא שנועדו לרסק את הכנסת, את כוחה ואת סמכויותיה.” כך אומר היום (ב’) יושב ראש הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, במעמד הגשת המלצות הפורום הציבורי לתיקון שיטת הממשל שהתקיים בכנסת.
עם זאת, לדבריו “לא ניתן להתכחש לכרסום המסוכן שחל בדמוקרטיה ולכך שבמידה רבה, נקעה נפשו של הציבור משיטה זו, בשל חולייה. הדבר בא לידי ביטוי לא רק בהפניית עורף של הציבור לכנסת, ולמעורבות פוליטית בכלל, אלא גם בניסיונות החוזרים ונשנים להחליף את שיטת הממשל  ולדרדר עוד יותר את המערכת הדמוקרטית שלנו. אני רואה צורך דחוף לצאת לקרב בלימה לחיזוק הדמוקרטיה הפרלמנטרית ולהשבת האמון בה.”
ריבלין הביע תמיכה בשני שינויים מרכזיים: האחד – לקבוע  שהמועמד הטבעי לראשות הממשלה יבוא מתוך המפלגה שתזכה בבחירות במספר המושבים הגדול ביותר בכנסת. לדבריו, “אם הצעה זו תתקבל, האזרח יהיה מוכרח להכריע בין הסקטור למדינה; בין הרצון שקולו ילך למועמד שירכיב ממשלה, לבין האפשרות שילך לאחת מסיעות הקואליציה. ללא ספק, ישפר הדבר את מעמדן של המפלגות הגדולות ויביא ליצירת גושים הרבה יותר גדולים.” הוא הצביע על העיוות בשיטה הנוכחית, בכך שראש הממשלה יוצא ממפלגה בת 27 חברים ואילו ראש האופוזיציה ממפלגה בת 28 חברים.
בנוסף, מציע יו”ר הכנסת לבחון את שינוי שיטת הבחירות לשיטה אזורית ויחסית גם יחד, באופן ש- 60 חברי כנסת ייבחרו בשיטה אזורית ו – 60 בשיטה הארצית-יחסית, תוך הקפדה שהקולות שאינם נספרים במסגרת האזורית לא יירדו לטמיון אלא ייספרו במסגרת הארצית. ריבלין הסביר, כי “שיטה כזו יכולה לחזק את הזיקה בין חברי הכנסת לציבור, ולהגביר את מידת המחויבות של הנבחרים-מזה, ואת האמון והזיקה של הבוחרים – מזה.”
עם זאת, ריבלין הביע התנגדות לשינוי אחר שהוצע ע”י הפורום – העלאת אחוז החסימה, זאת כדי לאפשר ביטוי מקסימלי לקבוצות אוכלוסיה שונות. בנוסף, ציין כי מבחינה מעשית הדבר לא יביא בהכרח ליצירת גושים גדולים, שכן הניסיון מלמד כי מפלגות מתמודדות ברשימות משותפות אך נוטות להתפצל לאחר הבחירות לפי הצרכים הפוליטיים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

רגב : ”הכנסת מצדיעה לאנשי המילואים”

אריק זיו ויזר

דף קשר לנבחר

אריק זיו ויזר

ח”כ חוטובלי יוזמת שינוי חוק היסטורי

אריק זיו ויזר

השר סילבן שלום נטל חלק בטקס הפרידה מאבי חסון ז”ל

אלי חזן

אלקין : “לבני התחפשה לצ’ה גווארה”

אריק זיו ויזר

איוב קרא ספד לאורי אורבך

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן