22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי בליכוד מגזין החגים תשפ"א

ערך העלייה – ממקלט לבית

מתוך מגזין החגים של “ליכודניק”:
_____________________

התנועה הציונית מסמלת את כור מחצבתו של עם ישראל, את התעוררותו ואיחודו מחדש על אדמתו. היא מאגדת בתוכה את תחיית תרבותו, כתביו, שפתו ודגלו תחת קורת גג אחת – ארץ ישראל.
בשלהי המאה ה 19, מתעוררת התודעה הציונית והרעיון הלאומי של הקמת מדינה יהודית. הרעיון הציוני מתחיל לזרום בעורקיהן של קהילות יהודיות ברחבי העולם.
מתוך דאגה לשלומו של עם ישראל הסובל רבות באותה התקופה מרדיפות ופוגרומים, רואה ז’בוטינסקי בעלייה לארץ “לא רק תחיה לאומית, לא רק תנועה לפתרון בעיותיה הרוחניות של האומה, אלא גם רעיון הצלה אנושי להמוני אדם עצומים”. הוא מקפיד לכנות את העלייה – “אווקואציה” – או במלים אחרות “התפנות מרצון”. הוא גם קורא לראות בעלייה “ספורט לאומי”. הוא סוחף אחריו בית”רים שנענים לקריאתו ועולים ארצה על אף המעצורים והמכשולים.
רעיון העלייה של אז, של השנים שלפני קום המדינה, לווה בחששות אמיתיים לשלומן של קהילות יהודיות ברחבי העולם ושאיפתן להעתקת חייהן למקום אחר – אך הפעם לארץ ישראל. העלייה של אז מאגדת בתוכה כמיהה רבת שנים לשיבה לציון, להקמת דור חדש של עם עצמאי בארצו ובמולדתו, אך מקום רב ניתן להשקפה שרואה בארץ ישראל מקום מקלט ליהודים הסובלים השכם והערב מרדיפות. ארץ ישראל כמקום לברוח אליו יותר מאשר מקום טבעי שוב אליו.
“חסלו את הגולה לפני שהגולה תחסל אתכם” קרא ז’בוטינסקי ליהודים, עוד שנים לפני עליית הצורר הנאצי. כאמור, העלייה לארץ בעיניו היתה שלוב שבין הרגשת העצמאות הלאומית לבין הצלת היהדות מפני ה”לבה המתקרבת”.
למעלה משבעים ושתיים שנים חלפו מאז תחייתנו הלאומית בארץ ישראל. התנועה הציונית של טרום עצמאותנו שינתה את גישתה כלפי הנחיצות שבעלייה לישראל. מאש התופת של הפוגרומים ומהחשש להזדהות כיהודים, הפכה העלייה להיות מרכיב אטרקטיבי ומגשים של עצמאות, עוצמה זהות וחדשנות.
כאן, במדינת ישראל של היום, העלייה מהווה מרכיב חשוב בהמשך עיצובה של החברה, בהפיכת החשש מהחיים בתפוצות, למיצובה של מדינת ישראל כמקום מושבו של כל יהודי באשר הוא, מתי שרק יבחר.
ישראל כיום היא בית, מקום מבטחם של כלל היהודים. היא מהווה מקלט מדיני, אבל הפעם – מתוך עוצמה, מתוך קיומה של חברה שמקדשת את זכיות הפרט, שמשלבת בין מסורת לקדמה, בין חינוך לעשייה, בין זהות ליהדות ובין ישראל לתפוצות.
היום, יותר מתמיד, עלינו להטמיע את ערכי העלייה וההתיישבות, החינוך והזהות, התרבות והתקווה בקרב יהדות התפוצות, תוך מתן הרגשה אמיתית כי מדינת ישראל היא היא ביתו של כל יהודי.

הכותב הוא יעקב חגואל
סגן ומ”מ יו”ר ההסתדרות הציונית העולמית
יו”ר הליכוד העולמי
לשעבר מנכ”ל תנועת בית”ר העולמית



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אנו מודיעים בצער רב על פטירתו של ישראל שיראל

אריק זיו ויזר

איוב קרא ביקר באוהל המחאה של המשפחות השכולות מול בית רה”מ

אלי חזן

השר כ”ץ בסוכתו : “אתמודד להנהגת הליכוד לאחר נתניהו”

אריק זיו

הליכוד עם אחינו הדרוזים בירכא

אריק זיו ויזר

פרשת ויקרא- טהרת החינוך

אלי כהן

מה קורה לדברים שמגיעים לצלחת שלכם?

ניר בן שבת, עטר ברוש ורז שומל
דילוג לתוכן