20.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
אבישי בר אושר

משנכנס אדר מרבין בשמחה/מאת: אבישי בר-אושר

חודש אדר הוא החודש האחרון לחודשי השנה, למנין שאנו מונים בו מחודש ניסן. ועפ”י שבשנה מעוברת יש שלושה עשר חודשים, אדר ב’ הוא המתוסף. אין אנו קוראים לחודש זה הנוסף בשם שונה, אלא אף הוא נקרא “אדר”, ובכדי להבדיל בין שני החודשים נקרא אדר הראשון אדר א’ ובקיצור אד”א. והחודש השני אדר ב’ ובקיצור אד”ב. נמצינו למדים חודש אדר בין בשנה פשוטה ובין בשנה מעוברת – לעולם הוא נקרא “אדר”, ולעולם הוא נקרא החודש השנים עשר. החודש הנוסף והמעובר לא מאוחר הוא בזמן ובמנין, כי אם כתאום לאדר הראשון. רמז לדבר נמצא במזלו של החודש, כידוע מזל אדר הוא דגים. ברם בשים לב נבחין שינוי בין מזלו של אדר למזלות שאר החודשים. כל החודשים כולם מזלותיהם בלשון יחיד הם באים, כגון: גדי, טלה, שור, אריה, בתולה. שונה הוא מזלו של אדר הנאמר בלשון רבים: “דגים”. לרמוז לשני חודשי אדר, אדר א’ ואדר ב’ שבשנה מעוברת באים צמודים כתאומים זה לזה.

חודש אדר – מזל דגים

מזלו של אדר הוא דגים, לפי שבחודש זה פרים ורבים הדגים בנהרות ובאגמים. לפיכך הוא חודש מבורך ומאושר. כידוע שאין העין הרעה שולטת בדגים. חכמי הח”ץ קובעים לאמור: הנולד בחדש אדר אין עין הרע שולטת בו.

הדגים אין עפעפים וגבינים לעיניהם, עיניהם פקוחות תמיד. רומזים הם להשגחה הפרטית השופעת חמלה ורחמים על הברואים, כך שנה רשב”י לבנו רבי אלעזר (אדרא רבה פרשת נשא). לפיכך הנולדים בחודש זה מזל טוב ומאושר ממתין להם.

צא וראה, אף בעת חרון האף הגדול ביותר שהיה על הבריאה כולה, היה זה בזמן המבול בימי נח. שאזי נמחה כל היקום כולו. לא רק החי והצומח כי אם אף הדומם. היחידים שנותרו לפליטה מן המבול – מלבד אלו שהיו בתיבה – היו הדגים. לומר לך – אין רע שולט בדגים.

חודש אדר – מזל הברכה

הדגים חיים בים והם מכוסים מעין רואה, לפיכך שולטת בהם ברכה מרובה. שכל דבר שהוא מכוסה ונסתר שורה בו הברכה. כפי שנאמר: אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין. ולפיכך נאמרה במעשי בראשית ברכה בדגים ולא בשאר הנבראים. כי הם חיים ופועלים במקום המוצנע. שאר הנבראים שהם חיים ופועלים במקומות גלויים שולט בהם קצבה וגבול, וממילא גם עין רעה ושאר מרעין בישין.

לומר לך אין יפה מן הצניעות, וכן אמר החכם מכל אדם: “ואת צנועים חכמה”. אותם אנשים או משפחות השואפים להתבלט, החיים חיי רהב, להראות לזולת ולהתרברב. רחוקים מן החכמה, וסופם חלילה תוגה וצער בשלוט בהם עין הבריות ופיהם.
(עפ”י שיחותיו של הרב משה כהן שאולי זצ”ל).



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המאור הגדול, רבי שמעון בר-יוחאי זיע”א, לקראת יום ל”ג בעומר/מאת:אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר

נצחונה של ארץ ישראל/מאת:אבישי בר-אושר

זכירת מעשה עמלק ומחייתו /מאת:אבישי בר-אושר

חודש ניסן:אביב וגאולה /אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר

פרשת החודש – אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר

אירוע נדיר בערב פסח תשס”ט ברכת החמה /מאת:אבישי בר-אושר

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן