24.1 C
תל אביב
1 במאי 2024
ליכודניק
דעות

לחלק את העושר

בשבוע האחרון נחשפנו לדוח פנימי של משרד האוצר. ממצאי הדוח, המתארים את הריכוזיות במשק, מעוררים דאגה ומאיימים על הדמוקרטיה.

לצד זה התבשרנו כי חברת דירוג האשראי S&P החליטה להעלות את דרוג האשראי של ישראל ל A+ וזאת בין היתר בשל הצמיחה הגבוהה במשק.

 

 

מצד אחד אנו רואים אפוא את התוצאות של המדיניות הכלכלית האחראית ומנגד אנו עדים למחאה חברתית חסרת תקדים הנובעת מהקושי האמיתי של מרבית האזרחים להתמודד עם יוקר המחייה.

נשאלת השאלה, כיצד יכולה הממשלה לתת מענה לצרכים של הפרט מבלי לפגוע בחוסן הכלכלי של המדינה?  

העלאת דירוג האשראי יסייע אמנם לחיזוקו ולצמיחתו של המשק אך אנו מחויבים לדאוג לכך שהצמיחה תגיע לכולם. אנחנו מחויבים לדאוג למשק הוגן ולשם כך אנו זקוקים לעקור מן השורש את העיוותים המבניים במדינה. המפתח לצדק חברתי טמון בשינוי השיטה וכללי המשחק ובפירוק פירמידות השליטה.

ראשית, חייבים לשבור את הקרטל הממשלתי של מנהל מקרקעי ישראל. יש לבצע רפורמה אגררית. לא עוד לראות בקרקע ובמיסוי מקורות להעשרת קופת המדינה אלא אפשרות ליצור דיור בר השגה לכל אזרח במדינה.

שנית, פירוק האוליגופולים והמונופולים שמנצלים את מעמדם בכדי להפקיע מחירים.

יש לבצע הפרדה מוחלטת בין חברות פיננסיות לבין חברות ריאליות, שממנפות את עסקיהן באמצעות כספו של הציבור ותוך סיכון כספו של הציבור. יש לפרק את פירמידות השליטה שמאפשרות לבעלי ההון לבנות חברות החזקות (holdings) עם שרשור של חברות בנות המאפשר לבצע מניפולציות במס ולשלוט בחברות רבות ע”י מינופים  ושליחת זרועות בשיטת התמנון.

כדי להפחית את עלות המחיה יש לעודד תחרות אמיתית. לפרק את הריכוזיות במשק ולאפשר לחברות נוספות להתחרות על אמון הצרכן. לצורך כך, יש לבחון רגולציות קיימות שאינן מאפשרות תחרות הוגנת ויוצרות חסמי כניסה ובמקביל להקל על מגבלות היבוא.

דמוקרטיזציה של שוק ההון תוביל לחלוקת הכסף לאשראי לכל שכבות האוכלוסייה: ליזמות בנגב ובגליל, לבעלי עסקים קטנים, לקידום יוזמות של נשים וכדומה

שלישית, עלינו להכניס למעגל העבודה את כל האוכלוסיות (חרדים, מיעוטים ונשים). מדובר בפוטנציאל של כחצי מיליון עובדים שיתרמו לצמיחת המשק, ליציאת משפחות ממעגל העוני ולשינוי הפרופורציות בין המגזר הציבורי לבין המגזר היצרני.  

שיפור במצב הכלכלי של מעמד הביניים והאוכלוסיות המוחלשות , יוביל לחלוקה צודקת של העושר ויתרום לצמיחת המשק ולחיזוקו .

 

כותבת המאמר הינה סגנית שר במשרד ראש הממשלה

לקידום צעירים, סטודנטים ונשים, ח”כ גילה גמליאל.

בעלת תואר ראשון ושני בפילוסופיה ובעלת תואר ראשון ושני במשפטים



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ניצחון אובמה בבחירות – על המשמעויות עבור ארה”ב וישראל

אלי חזן

נאחז בקרנות המוניציפאלי

אלי חזן

הרשימה המשותפת והמציאות

עינר אביב

נשי חרות, העבר, ההווה, העתיד

אריק זיו ויזר

מתכוננים לחג שבועות

עזריאל צפר

ציפי על השיפוד של עובד

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן