22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

יום השואה התשע”ב בסימן להספיק כל עוד אפשר

המשרד לאזרחים ותיקים אמון על כ-800 אלף האזרחים הוותיקים החיים כיום בישראל, ובכללם כ-200 אלף ניצולי שואה.

 

 

הנתונים העדכניים עומדים על כך שמידי יום הולכים לעולמם כ-30 ניצולי שואה; המשרד לאזרחים ותיקים, פועל נמרצות במהלך כל השנה למען שיפור וסיוע בכל הניתן לאורח חייהם של הניצולים שעימנו, מתוך הבנה שהזמן הולך ואוזל.

 

הבנה זו הובילה לכך שהמשרד שם כמטרה עליונה ראשית לקדם את הליכי מיצוי ומימוש כל הזכויות העומדות לניצולי השואה בכל תחומי החיים, ובמקביל פועל למען האצת תהליכי השבת הרכוש היהודי, וקידום תיעוד סיפורי חייהם של הניצולים.

 

להלן עיקר הפעילויות בשנה האחרונה:

א.      הפעלת מרכז המידע הממשלתי לניצולי שואה – מוקד 8840* 

המשרד הקים את מרכז המידע הממשלתי לניצולי שואה על בסיס הפלטפורמה הקיימת אצלו למען ציבור האזרחים הוותיקים, שטיפל מאז הקמתו בכ- 120,000 ניצולים. מרכז המידע משרת את כלל ניצולי השואה ומעניק מידע מלא ביחס לכל הזכויות, השירותים וההטבות להם זכאים.

ב.      פרויקט לעד: הפעלת מערך סיוע מתנדבים – המשרד מפעיל מערך בפרישה ארצית לסיוע לניצולי שואה בבירור זכויותיהם באמצעות שאלון אותו הם ממלאים. לאחר שהשאלון ממולא על ידי ניצולי השואה הוא מועבר להמשך טיפול במרכז המידע הממשלתי. במסגרת פרויקט זה המשרד הכשיר למעלה מ-5000 מתנדבים שטיפלו בלמעלה מ- 50,000 ניצולי שואה.  

ג.       קידום השבת רכוש יהודי מתקופת השואה –המשרד מפעיל פרויקט בינלאומי בהיקף כספי של כ- 9 מלש”ח לשנה לקידום נושא השבת רכוש יהודי מתקופת השואה ופועל בשיתוף משרד החוץ לריכוז עבודת המטה הממשלתית בנושא. 

ד.      פרויקט HEART 

פרויקט ממשלתי להשבת הרכוש היהודי מתקופת השואה בשיתוף הסוכנות היהודית. באמצעות HEART הממשלה פועלת במספר רבדים כשחקן מוביל, ממקסמת פעילותה לא רק אל מול ממשלות זרות אלא מול קהילות מקומיות, ארגונים לא ממשלתיים וגורמים אחרים בתחום השבת הרכוש. בנובמבר האחרון הומלץ להאריך המועד האחרון להגשת שאלונים לפרויקט HEART לשנת 2012, זאת בשל מספר פניות רב שהתקבלו מקורבנות השואה ויורשיהם בחודשים האחרונים, וכן בשל מספר בקשות גדול של בני משפחה של ניצולי שואה להשתתף בתכנית. היקף הרכוש היהודי מוערך במיליארדי דולר.

ה.      חוק עובדי הגטאות ZRBG (גרמניה) – המשרד פעל לתיאום בין משרדי הממשלה השונים ועומד בקשר רציף עם הגורמים המקצועיים בגרמניה. פעילות המשרד, בשיתוף המוסד לביטוח לאומי, סייעה ליישום מהיר של החוק על ידי “הביטוח הלאומי” בגרמניה שאמור לשלם לניצולי שואה כמיליארד יורו. 

ו.        תמיכה בארגונים –המשרד תומך בארגונים הפועלים להשגת פיצויים לנרדפי הנאצים ועוזריהם וכן בארגונים הפועלים להנצחת זיכרון השואה.  

ז.       והדרת פני זקן – סיוע חברתי ונפשי לניצולי שואה בביתם – המשרד מפעיל מאות בני ובנות שרות לאומי המגיעים לבתיהם של ניצולי שואה בודדים ומעניקים להם סיוע חברתי ונפשי. 

ח.      מועדונים לניצולי שואה – המשרד שותף לפרויקט להפעלת מועדונים ובתי קפה המיועדים לתת מענה לצרכים חברתיים של ניצולי שואה, כולל ביצוע ימי כיף וטיולים. 

 

ט.      ועידת התביעות –המשרד אחראי על הקשר עם ועידת התביעות לשם קביעת מדיניות לעניין פעולותיה לקידום הסיוע הניתן על ידה לניצולים; וכן להבטיח כי סכומי התמיכה של ועידת התביעות ימשיכו לתרום באופן משמעותי לרווחת ניצולי השואה בישראל תוך תכנון ארוך טווח ובהתייחס להזדקנותה של האוכלוסיה.

י.        לדורות – הוקרה והכרה לניצולי שואה

פרויקט תיעוד קורות חייהם של ניצולי השואה החיים והענקת אות ותעודת הוקרה למתעדי סיפור חייהם בטקס ממלכתי. המשרד קיבל אחריות כוללת לביצוע הפעולות בנושא ההכרה וההוקרה והוא פועל בשיתוף פעולה עם מוסד יד ושם. כך, הוקם אתר אינטרנט ייעודי בו מרוכזות עדויות ניצולי שואה אודות קורותיהם בתקופת השואה, כיצד שרדו את מוראותיה, עלו  לישראל וחייהם בה. איסוף העדויות מבוצע על ידי מערך מתנדבים הפועל בפרישה ארצית. למשתתפים בפרויקט זה מוענקים אות ותעודת הוקרה.




אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

המדינה תקים רשות ציבורית להנצחת מורשות עדות ישראל

אריק זיו ויזר

ארדן: עזה תחילה

אריק זיו ויזר

השר דן מרידור: “הפיוס הפלסטיני – מכשול לשלום”

שר החינוך בעצרת תנועות הנוער ביד ושם

אריק זיו ויזר

השר אדלשטיין הניח עם האם השכולה זר במקום הפיגוע בטולוז

אלי חזן

סוף שבוע ארוך

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן