24.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

החיילים כבר לא בודדים – התייחסות מאת עו”ד ניר קמחי

מתוך מגזין ליכודניק לפסח – 2011

לא רבים מאיתנו מכירים את ההרגשה של ללכת לישון רעבים. גם לא רבים מאיתנו חשים את האכזבה: למרוד במערכות עליהן גדלנו וחונכנו, לפנות ולעלות למדינה חדשה ולתרום אף את חיינו עבורה ובסופו של יום להישאר בודדים ולהתמודד לבד עם הקשיים הרבים ואם לא די בכך, ללכת לישון רעבים ביום שישי. מציאות זו היתה מנת חלקם של רבים מהחיילים הבודדים בבית החייל שבירושלים עת “מכון ירושלים לצדק”, מכון שיש לי הכבוד להיות בין מייסדיו ויועציו המשפטיים, נכנס לתמונה בנובמבר 2009.

 

אינני יודע מה אנשים יודעים על עולם החיילים הבודדים. אני מניח ששמעתי לראשונה את המונח “חיילים בודדים” בעת שירותי הצבאי. למיטב זיכרוני והבנתי היה מדובר בחיילים שהם עולים חדשים שהוריהם נמצאים בניכר. לפיכך, כאשר נדרשתי בפעם הראשונה באותו נובמבר 2009 לעניין, התפלאתי לראות כי אין המדובר רק בעולים חדשים אלא בעיקר בנערים חרדים שהחליטו לחזור בשאלה ולהתגייס לצה”ל ולרבות צעירים וצעירות ממשפחות הרוסות שנקודת הפתיחה של חייהם נמצאת הרחק מנקודת הפתיחה שבה אנחנו התחלנו את חיינו.

 

זאת ועוד, ב”מכון ירושלים לצדק” מצאנו מספר בעיות ואתגרים שבגינם היה עלינו לסייע לחיילים להתגבר :

ראשית, צה”ל מתקשה להכיר בחיילים בודדים שהוריהם החרדים מבקשים לערער את דרכם על פי מלכוד 22; המשוואה הקיימת היא שרשויות צה”ל נוסעים לביקורי הורים המתנגדים לגיוס ילדיהם ועקב כך מנדים אותם.

 

חלק מהחיילים מביעים את הקשיים אך כאשר נציג הצבא מברר את המקרה עם ההורים, אלו מדווחים שבמערכת היחסים “הכל בסדר”, הווה אומר יוצרים מלכוד שלחיילים קשה לצאת ממנו.

 

לצד ההכרה החברתית בעשייתם החשובה בהצטרפותם לצבא, לחיילים אלו יש בעיות הנובעות מחוסר יכולתם להתמודד עם  סוגיות  שכיחות מהמציאות היום יומית; כך קרה לא אחת שחברות הסלולר פשוט הערימו על חיילים ודרשו מהם סכומים מופרזים שלא כדין. לחייל הבודד אין מערכת תמיכה והורים שיכולים להדריכו ולייצגו (בימי העבודה כמובן) בפני החברות שמתנהגות בצורה דורסנית ושאינה הוגנת. חברות אלו מגייסות את מערכות הגבייה שלהן קודם לבירור מעמיק, גובות את הכספים ישירות מחשבון הבנק של החייל הבודד וכך מוצאים החיילים את עצמם ללא יכולת קיום מינימלית.

 

עוד באותו שבוע שבו נחשפנו לבעיית האוכל, ארגנו הסעות למלון “בית יהודה” והחיילים הבודדים החלו לאכול ארוחות שישי מסודרות בבית המלון עצמו. יותר מכך, מצאנו כי אלו שגדלו בבתים חרדיים לא מכירים את ההיסטוריה של מדינת ישראל ומה שלנו נראה מובן כאליו כי אנו מכירים, להם לא ידוע כלל. לשם כך, החל אחד מהחברים במכון ללמד אותם את ההיסטוריה של הציונות וסוגיות בתולדות העולם. בתוך כך, צוותים שלנו נחשפו לבעיות הייחודיות של החיילים והחלו לנסות לפתור אותן.

 

הודות לח”כ מירי רגב כונסה ועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון אשר גרמה לצה”ל לתת את דעתו לעניין. צה”ל, כמו כל רשות ממסדית אחרת, נותן את דעתו באיטיות ויש לקוות שימצא דרכים להתמודד עם אתגר החיילים הבודדים. הודות לאזרחים ישראלים אכפתיים הוספנו עוד ועוד פעילויות שיעטפו את החיילים בהערכה ובאהבה להן אין תחליף : כך למשל אחי גיא קמחי, שף ובעלים של מסעדת “לה בוקה” במושבה הגרמנית בירושלים, אירח את החיילים לארוחת בשרים משובחים ובירות “כיד המלך” ביום שישי בצהריים כשחזרו מהבסיס. גדי בשארי מ”גד הפקות” תרם יום שייט שבו יכלו החיילים להירגע ביום שישי חמים ונעים על יאכטה בים הכחול. במסעדת “גבריאלה” דאגו דובי ורמי לוי, אותו רמי לוי המפורסם מירושלים, לארח את החיילים לשתי ארוחות חגיגיות שבהן נתרמו להם תלושים לחגים, ציוד לחורף ומתנות רבות. אלו, רק  מקצת הפעיליות שעשינו. אין ספק כי התמיכה של כולנו בחיילים הבודדים כעת הינה תמיכה בחברה הישראלית בעתיד.

 

[email protected]

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תנופה עצורה – סיפורו של מפונה מגוש קטיף

אלי חזן

מדינה שוחקת

ד"ר אביגדור הדר

בחזרה למאי 2012

עינר אביב

בית כנסת בירושלים הוצת והושחת

אריאל אילוז

נשיא אנס

אריק זיו ויזר

קרינה כנגד חובות

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן