22.1 C
תל אביב
28 באפריל 2024
ליכודניק
שלמה כובש
באנר ראשי באנר ראשי בארץ

בליגה של הגדולות

תכירו את ארגון הליגה לפעולה והגנה באירופה, או אם תרצו – האחות האירופאית של הליגה נגד השמצה האמריקאית, שהופכת, לאט ובטוח, להיות אחד השחקנים המרכזיים והדומיננטיים ביותר במאבק באנטישמיות באירופה.

השנה 2012 והאנטישמיות בהונגריה שוברת שיאים. מפלגת יוביק האנטישמית מגיעה לשיא גודלה בבחירות לפרלמנט, כשבדרך היא מקימה את המשמר ההונגרי (וריאציה מודרנית של צלב החץ הפאשיסטי) וזורעת פחד ואימה ברחובות. העלייה באנטישמיות בהונגריה, באותה שנה, מוגדרת בארגונים רבים כמדאיגה ביותר בעולם והממשלה חסרת אונים אל מול ציבור מתוסכל, שמחפש אשמים למצב הכלכלי הרעוע ולפרשיות השחיתות שהיוו אקורד סיום לממשלה הסוציאליסטית ב 2010.

8 שנים מאוחר יותר והונגריה היא גן עדן ליהודים וישראלים. או כמו שהגדיר זאת מזכ”ל הליגה לפעולה והגנה, קלמן סלאי – תור הזהב של הקהילה היהודית בהונגריה. במימון של ממשלת הונגריה משוקמים בתי כנסת ובתי עלמין יהודים לא רק ברחבי הונגריה עצמה אלא גם בשטחים של מדינות שכנות, בהם ישנה עדיין אוכלוסייה הונגרית אתנית, ואף נבנה בימים אלה מוזיאון שואה חדש בבודפשט. בימים שלפני משבר הקורונה היו נוחתות בבודפשט לא פחות מ 5 טיסות ישירות מתל אביב, מלאות עד 0 מקום, מכל גווניה של החברה הישראלית. החל מסטודנטים שלומדים וחיים בהונגריה, דרך אנשי עסקים, חרדים שעולים לקברו של הרב שייע מקרסטיר או סתם תיירים שבאו להנות מקסמה של העיר. בתקופות מסויימות ניתן היה לשמוע עברית ברחובות יותר מאשר הונגרית, והתקריות האנטישמיות – שואפות לאפס.

לשינוי, הלא פחות ממדהים הזה, אחראי בעיקר אדם אחד – הרב שלמה כובש, שב 2012 החליט לעשות מעשה ולייסד את הקרן לפעולה והגנה, שלימים תהפוך לליגה לפעולה והגנה. לרב כובש הייתה גישה שונה מזו שרווחת בקרב רוב יהודי הגולה – לא עוד היהודי הגלותי המתנצל, שמרכין את ראשו ומבכה על מר גורלו, אלא יהודי גאה שלוקח את גורלו בידיו ויוצר את השינוי בכוחות עצמו. הרב כובש, בניגוד לחלק גדול מיהודי הונגריה דאז, ראה בממשלה ובראש הממשלה, ויקטור אורבן, הפיתרון ולא הבעיה – שותף ולא יריב. וכך צעד אחר צעד בנה הרב כובש, ביחד עם המזכ”ל, קלמן סלאי, מערך שלם שכל מטרתו מאבק באנטישמיות.

הארגון התמקד בשלושה היבטים מרכזיים:

חינוך – מעקב צמוד אחרי תכנית הלימודים של משרד החינוך, החל מהכיתות הנמוכות ועד הלימודים האקדמיים, על מנת למנוע תכנים שעלולים לכלול אנטישמיות או הכחשת שואה, בנוסף לפרוייקטים שונים.

ניטור – ניטור ודיווח על תקריות אנטישמיות וקיום סקרי דעת קהל תקופתיים.

משפטי – חקיקה בפרלמנט מחד גיסא והבאתם לדין של אנשים העוברים על החוק ובטאים התנהגות אנטישמית מאידך.

אבל הדבר החשוב ביותר שבנה הרב כובש הוא אמון בינו לבין ראש הממשלה אורבן, דבר שהקנה לו לא רק תמיכה ישירה מהממשלה אלא גם שיתוף פעולה מלא מצד הממשלה ההונגרית ומשרדי הממשלה.

בשנה האחרונה הוחלט להרחיב את גבולות הפעילות של הארגון לכלל אירופה ולפתוח משרד בבריסל, שיפעל אל מול הפרלמנט האירופי והנציבות של האיחוד האירופי ולטובת המשימה גוייס תמיר ורצברגר, שמשמש כמנהל קשרי חוץ של הארגון.

בחודש האחרון הצטרף הארגון לשדולה למאבק באנטישמיות ובדלגיטימציה בכנסת, שייסד ח”כ אריאל קלנר, כארגון שותף מקצועי, ובחודשים האחרונים צפוי הארגון לפרסם סקר דעת קהל, ראשון מסוגו, שבודק עמדות אנטישמיות בציבור האירופי ובוצע ב 16 מדינות שונות באיחוד האירופי.

על אף משבר הקורונה הארגון ממשיך לפעול ביתר שאת בזירה האירופאית, ומעמיק את השפעתו בבריסל אל מול הגורמים הרשמיים בפרלמנט ובנציבות האירופית.

בימים בהם האנטישמיות באירופה מרימה את ראשה פעם נוספת, ואף גבתה חיי אדם בשנים האחרונות, יש לברך על קיומה של הליגה לפעולה והגנה באירופה ולאחל להם המון הצלחה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ברקת מניה בטוחה

תור הזהב של יהדות הונגריה – נציג הליכוד בראיון ל’מנדינר’

ליכודניק

מהו עגל הזהב שלנו ?

עזריאל צפר

חסינות איננה הודאה באשמה

חיים פוזן

פרשיות השבוע קדושים : אסור מעשה הגויים וחיקוי תרבותם

אלי כהן

אחמד טיבי כמשל

עינר אביב
דילוג לתוכן