21.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

ביום של הפצצה – אלי חזן

עשרות שנים נמתחת ביקורת על הארי טרומן, הנשיא שהורה להפציץ את הירושימה ונגסאקי. אולם רבים מתעלמים מהחיים שניצלו. 65 שנה לפצצה

פורסם לראשונה ב – NRG, למאמר המקורי לחצו כאן

 

 

נשיא ארצות הברית לשעבר הארי טרומן אחראי למותם של לפחות 250 אלף בני אדם, כתוצאה מהטלת פצצות גרעיניות אמריקאיות על הערים הירושימה ונגסאקי בשלהי מלחמת העולם השנייה. השבוע מציינים ביפן, אשר אזרחיה היו קורבנותיהם הישירים של שתי ההפצצות, את יום השנה ה-65 לאסון.

“ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים” – כך אמר הפילוסוף הצרפתי הדגול ז’אן פול סארטר, אחד ממבקריה החריפים של ארצות הברית ומי ששלל את תקפותם של משפטי נירנברג. סארטר שכח להוסיף כי במדינות דמוקרטיות מערביות ההיסטוריה אמנם נכתבת על ידי המנצחים, אבל המנצחים מאפשרים גם למפסידים לומר את דבריהם משום שזוהי מהות חופש הביטוי במדינה דמוקרטית, בניגוד ל”גן העדן הקומוניסטי” שבו סארטר בעצמו האמין.

מכל מקום, מתנגדים לפיתוח הפצצה האטומית היו עוד במהלך פיתוחה. בוודאי להטלתה. ואף על פי כן, החליט הנשיא טרומן להטיל לא פצצה אחת אלא שתיים. ככל שחלפו להן השנים התגברה הביקורת נגד טרומן והתגברו הטיעונים נגד הפצצה בייחוד במוקדי השמאל האירופי.

המתנגדים טענו טיעונים שונים אשר בסיס מהותם היא הצגתו כאיש קר בעל אינטרסים צרים ולא אנושיים. למשל, על כך כי הפצצה נועדה בכלל להרתיע את הסובייטים ולשם כך הקריבו האמריקאים מאות אלפי יפנים. בכלל, ההנהגה היפנית התכוונה לא מכבר להיכנע לאמריקאים שהתעלמו מכך. הקונספירטיביים מביניהם טוענים כי טרומן היה צריך להצדיק את סכום ההשקעה הכספית בפצצה שהרי אם לא כן היה עומד לחקירה. חובבי בחירות מפריזים ואומרים כי טרומן רצה להיבחר לכהונה נוספת ולכן רצה לסיים המלחמה.

אין ספק כי טיעונים אלו הם טיעונים כבדי משקל. יתר על כן, הטיעונים הללו משמשים כלי חיזוק למתנגדי הנשק האטומי במערב באשר הם. ואולם, הם טיעונים מופשטים וחד ממדיים אשר מתעלמים מהמציאות המורכבת של מלחמת העולם השנייה ומתעלמים מהפשעים שביצעו המשטרים הלא דמוקרטיים ביפן, בברית המועצות ובגרמניה הנאצית. בדיוק כשם שהם מתעלמים מסכנת המשטרים הלא דמוקרטיים במדינות ערב הקיצוניות, בקוריאה הצפונית ובוונצואלה.

 

תודה לאל, תודה לדמוקרטיה ותודה לטרומן

באוגוסט 1945 עמדו חלקים נרחבים של העולם, בייחוד יבשת אירופה, בחורבן שלא נראה כמותו בהיסטוריה. רושם מעשי המשטרים הדיקטטוריים לא הותירו מקום לספק – יפן מוכרחה להיכנע ללא תנאי. מאות אלפי חיילים אמריקאיים איבדו כבר את חייהם ופלישה קונבנציונלית ליפן תגבה מחיר נוסף – חייהם של מאות אלפי אמריקאים ויפנים נוספים. זו הייתה הנחת היסוד של טרומן. יתר על כן, השאלה שצריכים לשאול מבקריו של טרומן היא מדוע לא נכנעה הממשלה היפנית המיליטריסטית לאחר הטלת הפצצה הראשונה?

 

 

בראיון טלויזיוני אמר  סארטר כי “אם הנאצים היו מנצחים במלחמה על דוכן הנאשמים היו יושבים צ’רצ’יל וטרומן”. מבחינה טכנית הוא צודק. מעשית, בראי ההיסטוריה, אחראי טרומן למותם של 250 אלף בני אדם, אבל הוא גם אחראי לחייהם ולשגשוגם של מאות מיליונים אחרים שניצלו הודות לאי המשך המלחמה. צאצאיהם ביפן ובעולם המערבי נהנים מדמוקרטיה, מחופש ומהזכות לאושר. הם מאפשרים להם לזכור את שנעשה וללמוד את הלקח לעתיד. מבקרי טרומן צריכים לזכור שהדבר לא היה קורה במדינות דיקטטוריות. תודה לאל, תודה לדמוקרטיה ותודה להארי טרומן.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

אלי חזן

חוק האזרחות: מידתי, מוסרי והגיוני

אלי חזן

יום השואה – לא רק “חג של אשכנזים”

אלי חזן

גבורתם של תושבי הדרום

אריק זיו ויזר

טרור נגד יהודים – לא בשל היעדר מו”מ

אלי חזן

שיחות קהיר: שיקום תמורת פירוז

אלי חזן
דילוג לתוכן