24.1 C
תל אביב
18 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

הליידי שלא ביצעה פניית פרסה

בעקבות מותה של מרגרט תאצ’ר ליכודניק חוזר למאמר של אלי חזן מ – 2009 וששופך אור על חייה. בייחוד על חייה הפוליטיים 

 

השבוע לפני 19 שנים התחוללה רעידת אדמה פוליטית בבריטניה. ראש הממשלה מרגרט תאצ’ר, “אשת הברזל”, התפטרה מתפקידה. התפטרותה מציינת את סוף עידן ה”תאצ’ריזם”, עידן אולטרה-שמרני הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מדינית, שנמשך אחד עשרה וחצי שנים וחולל שינויים מרחיקי לכת בבריטניה ובעולם המערבי.

מתנגדיה האידיאולוגיים נוטים לציין את תקופתה לרעה. תאצ’ר מתוארת על ידם כמי שמדיניותה הסבה נזק בל ישוער וזאת משום שהיא פירקה לכאורה את החברה הבריטית בשל צעדיה הכלכליים, הקיצוניים לטעמם. יש המוסיפים כי מדיניות החוץ שלה יצרה אסקלציה מיותרת במקומות שונים בעולם. כך למשל באירופה ובדרום אמריקה. נשאלת השאלה אם כן, האם כך ראוי לזכור את תאצ’ר? 

ראשית, יש לזכור כי תאצ’ר הייתה האישה הראשונה שנבחרה לתפקידה באירופה. על-אף כל הביקורת נגדה, היא לא הפסידה באף מערכת בחירות כמועמדת לראשות הממשלה זאת בשל העובדה כי היא נבחרה לתפקיד שלוש פעמים ברציפות, לראשונה זה מאה שנה בבריטניה. תאצ’ר גם לא התפטרה בשל הצבעת אי-אמון בפרלמנט אלא נדחקה להתפטרות על-ידי חברי מפלגתה שלה אשר היו שותפיה לדרך המאתגרת. 

מתנגדי תאצ’ר זוכרים כי בפעם הראשונה בה היא קיבלה מנדט מהציבור הייתה בריטניה שרויה במשבר כלכלי עמוק, וזאת לאחר 34 שנים של מה שנתפס ככלכלה האידיאלית ביותר לחברה. כלכלה סוציאל דמוקרטית אינטגרלית, שבה נתנה המדינה ככל שיכלה לאזרחיה: שירותים חברתיים מקסימליים – בריאות, חינוך, עבודה, דיור ציבורי ועוד. המדיניות הכלכלית הזאת יצרה עיוותים, משברים וגרעונות כספיים מפלצתיים. שם, אם נרצה, ניתן למצוא את היסוד להתפרקות החברה הבריטית.


להמשך המאמר לחצו כאן 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתניהו הוא לא רבין, לא פרס ובוודאי לא ביילין

אלי חזן

מורשת אולמרט והגנרל המהולל – אלי חזן

אריק זיו ויזר

חג העצמאות: קסם של מסורת

אלי חזן

שיחות קהיר: שיקום תמורת פירוז

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן

החוק לפגיעה בקוראים

אלי חזן
דילוג לתוכן