15 C
תל אביב
9 באפריל 2020
ליכודניק
באנר ראשי דעות

פרשת פנחס –"במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש"( אבות נ,ה)

"וְעַתָּה לְכָה-נָּא אָרָה-לִּי אֶת-הָעָם הַזֶּה, כִּי-עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי–אוּלַי אוּכַל נַכֶּה-בּוֹ, וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן-הָאָרֶץ"( במדבר כב',ו )

"וַיַּרְא, פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר, בֶּן-אַהֲרֹן, הַכֹּהֵן; וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה, וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ.  וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ-יִשְׂרָאֵל אֶל-הַקֻּבָּה, וַיִּדְקֹר אֶת-שְׁנֵיהֶם–אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל, וְאֶת-הָאִשָּׁה אֶל-קֳבָתָהּ; וַתֵּעָצַר, הַמַּגֵּפָה, מֵעַל, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".(שם כה,ז-ח)

 מן הראוי להפיק מוסר השכל מהשוואה הדמויות בין "בלק" ו"פנחס". לפנינו שני אישים, המנוגדים בטבעם ובאופן פעילותם מן הקצה אל הקצה . בלק מלך מואב אינו עושה בעצמו דבר , כשחש בסכנה מדינית וצבאית מצד עם ישראל, פעילותו מתבטאת בניסיון לרתום אחרים ( בלעם ומדיין) שיעשו במקומו את העבודה . בניגוד לכך מדגים לפנינו פנחס את איש המעשה הנמרץ.  אין פנחס עומד מן הצד ומחכה לאדם אחר, שיקום ויפעל ,אלא נחלץ ברגע המתאים לעשות את המעשה הנדרש, מתוך תחושת שליחות להצלת רבים. גישתו היא," במקום שאין אנשים, השתדל להיות איש". 

ניסיונותיו של בלק להוציא מפי בלעם להוציא קללות על ישראל לא עלו יפה. לעומת זאת היו תוצאות מידיות לטובת עם ישראל ממעשה הקנאות של פנחס . שתי הפרשיות אלו צריכות לשמש לנו לקח לכל אדם ובכל זמן . אל תדחה למחר מה שנחוץ לעשות היום ואל תטיל על אחרים מה שנדרש ממך לעשות!    

שבת שלום 

אלי כהן מירושלים עיר  הנצח

 

 

Related posts

ינקי מכוון לכנסת

אריק זיו

הבית היהודי נוגסת בימין הליכודי

אלי חזן

משרת נאמן בממשלת נתניהו?

אלי חזן

על השנאה ועל הפחד – זיו דשא

אריק זיו ויזר

רק בישראל ?

"שחיתות שלטונית" מעל שולחן המלך פרעה!

אריק זיו ויזר

השאר תגובה

דילוג לתוכן