21.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

לאשכנזי אמביציות אחרות – גבוהות יותר

האם אשכנזי יגיע בסופו של דבר אל הליכוד ? מזל מועלם – אתר אל מוניטור 

בדצמבר 2012 כמה ימים לאחר שהעצרת הכללית של האו”ם עשתה הסטוריה כשהכירה בפלסטין כמדינה משקיפה, הופיע הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי בפני פורום כלכלי חשוב, והתייחס להתפתחות. בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה אותה חסרת חשיבות ותקף את אבו מאזן, אשכנזי הניח תפיסת עולם אחרת:

“אני מאמין שאנחנו צריכים לראות כאן מדינה יהודית דמוקרטית לעם היהודי, ואם נרצה לשמר את זה צריך להיפרד מהפלסטינים. ואם אין פרטנר, ישראל צריכה להודיע מה הגבולות של הבית היהודי שלה ולפעול במובן הזה”. אמר בנאומו שצוטט בהרחבה בתקשורת.

אשכנזי שנפרד שנה קודם לכן מלשכת הרמטכ”ל אחרי ארבע שנים, נחשב לתקווה המנהיגותית של מפלגת העבודה – לכן דבריו עוררו עניין רב. באותם ימים הוא זכה בכל סקר אפשר לציוני פופולריות גבוהים, הרבה יותר מראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא גם נחשב לבן טיפוחיו של הנשיא שמעון פרס, שניסה לדחוף אותו לקפוץ למים הפוליטיים. הוא האמין שאשכנזי יכול לכבוש את ראשות מפלגת העבודה ולהבחר בהמשך לראשות הממשלה.

פרס העריך מאוד את עמדותיו המדיניות של הרמטכ”ל שתאמו את חזון שתי המדינות שהוא קידם עם רבין. הוא גם העריץ את כשוריו כרמטכ”ל, ששיקם את צה”ל אחרי מחמת לבנון השניה. השילוב של בטחוניסט ויונה מדינית היה בעיניו התגשמות החלומות. בשיחותיהם הרבות בעודו לובש מדים אשכנזי תמך במו”מ בלתי ישיר עם הפלסטינים, גם ויתורים טריטוריאלים כואבים מבחינת ישראל.

כמעט עשור חלף מאז שפשט את המדים ואשכנזי כבר בן 66, מי שהיה ההבטחה הגדולה של השמאל-מרכז, מוצא את עצמו כשר חוץ בממשלת נתניהו החמישית שדוהרת אל עבר סיפוח ההתנחלויות.

לאחר שיחד עם שותפו להנהגת כחול לבן הרמטכ”ל לשעבר בני גנץ, הפר את ההבטחה לא לשבת בממשלתו של נאשם בפליליים, שר החוץ החדש יצטרך לתמרן בין חזונו המדיני, לבין אג’נדת הסיפוח של נתניהו.

ביום שלישי, יממה לאחר השבעת הממשלה נועדו נתניהו ואשכנזי לפגישת עבודה ראשונה. בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה נאמר כי השניים סיכמו להמשיך להיפגש ולדון באתגרים המדיניים ובהזדמנויות שעל הפרק. האתגר המדיני הגדול ביותר שעל השולחן כרגע הוא כמובן תוכנית טראמפ, מאמצי נתניהו להחלת הריבונות והאזהרות של מלך ירדן עבדאללה וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מי שציפה לשמוע מאשכנזי הצהרות לוחמניות נגד מהלכים חד צדדיים של סיפוח, מצא ששר החוץ החדש בחר להיות מדוד, ולהוריד פרופיל בכל הנוגע להצהרות על שלום עם הפלסטינים ומחוייבותו למו”מ מדיני. בשלב הזה לפחות הוא מיישר עם נתניהו קו ומהלך בין הטיפות. בטקס חילופי שרי החוץ ביום שני, הוא כינה את תוכנית טראמפ “הזדמנות משמעותית באזור”, ו”אבן-דרך משמעותית”. “הנשיא טראמפ מציב בפנינו הזדמנות היסטורית לעצב את עתידה של מדינת ישראל לעשרות השנים הבאות. התוכנית תקודם באחריות ובתיאום עם ארצות-הברית , תוך שמירה על הסכמי השלום והאינטרסים האסטרטגיים של מדינת ישראל.” נתניהו היה חותם על כל מילה.

הסיכוי שנראה בחודשים הקרובים פיצוץ בממשלת האחדות על רקע מאמצי הסיפוח של נתניהו הוא קלוש. גנץ ואשכנזי לא מעוניינים במשבר פוליטי או בבחירות ולא יפעלו מאחורי גבו של נתניהו.

כאשר בשמאל מרכז מתייחסים עכשיו אל הצמד גנץ ואשכנזי כמי שבגדו במחנה ומשימת החלפת נתניהו, נראה שדווקא הם לא מתרגשים, וקורצים במודע לציבור במרכז ימין ומרגישים שם נוח. יש אפילו אנשי ליכוד שרואים באשכנזי אדם שיכול להנהיג את הליכוד אחרי עידן נתניהו.

ואכן לליכודניקים תמיד היתה חולשה לאשכנזי עוד מימיו כרמטכ”ל. החספוס הבטחוניסטי, הכריזמה והמנהיגות הטבעית שהוא ניחן בהם והעממיות הנוטפת ממנו הם בדיוק החומרים מהם נבנים כוכבים בליכוד.

אבל מי שצריך להיות מודאג יותר מנתניהו הוא דווקא מנהיג כחול לבן גנץ, שהחליף את אשכנזי בלשכת הרמטכ”ל ב-2011. זה לא סוד שאשכנזי רואה את עצמו בעתיד ראש ממשלה, לשם כך נכנס לחיים הפוליטיים. זה גם לא סוד שהוא לא העריך יתר על המידה את כישורי המנהיגות של גנץ, ובמהלך סיבוב הבחירות הראשון הבטיח בראיון טלויזיוני כי יהיה עם “יד אחת על ההגה”, כשנשאל האם גנץ מתאים להיות ראש ממשלה? גנץ כעס אבל הבליג.

במשך שנים נבנה אשכנזי בציבור ובתקשורת כקלף הבטוח לראשות הממשלה, בעוד גנץ נחשב למי שאינו מתאים לחיים הפוליטיים. אבל בשנה וחצי האחרונות חל מהפך, ממערכת בחירות למערכת בחירות גנץ חיזק את מעמדו כמנהיג כחול לבן והצליח לשמור על מעמדו. גם כאשר מאחורי הקלעים נשמעו הערכות ונראו סימנים לכך שאשכנזי ידרוש ממנו אחרי כשלון נוסף בבחירות לפנות לו את מקומו. זה לא קרה, ובמקום זאת מצא את עצמו אשכנזי כרוח החיה מאחורי מהלך האחדות וההפרדות מיו”ר יש עתיד יאיר לפיד, וכמספר 2 של גנץ. אשכנזי היה זה שדחף את גנץ והעניק לו רוח גבית ועמד לצידו בשבועות הארוכים של המו”מ עם נתניהו ולכאורה היחסים בניהם נראים טובים. למרות זאת גנץ וסביבתו מודעים לשאפתנות של שר החוץ שרואה את עצמו ראש ממשלה בעתיד, ולכן והמתח בניהם הוא מובנה.

אשכנזי אינו מתכוון להיות שר חוץ פאסיבי ונגרר. בדיוק ההפך. הוא רואה בתפקידו החדש מקפצה להמשך. חימום לקראת הכהונה שלו כשר בטחון בעוד שנה וחצי על פי מתווה הסכם הרוטציה בין נתניהו לגנץ. בקרוב הוא יצא לארה”ב, שם הוא נחשב לדמות מוכרת ומוערכת בפנטגון ובבית הלבן. כרמטכ”ל הוא ביקר מספר רב של פעמים בארה”ב ונפגש עם הבכירים ביותר בממשל ומשרד ההגנה. בתקופת המתיחות בין נתניהו ואובמה סביב ההכנות בישראל לתקוף את מתקני הגרעין האיראני הוא היה בורג חשוב בתיאום הבטחוני. כעת הוא יביא עמו לתפקיד החדש את קשריו והאפיל הבינלאומי שלו. אשכנזי צפוי גם להתמנות יחד עם גנץ על הפורום המדיני בטחוני צומצם שנתניהו מתכוון להקים, לאור גודלו הנוכחי של הקבינט. מבחינתו רק עכשיו מתחילה נסיקתו הפוליטית.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תפקיד הצבא השתנה.

אריק זיו ויזר

אין לכם סיבה להתלבט

אלי חזן

החשיבה המדינית של בגין והמערכת המדינית

אריק זיו ויזר

פערי שכר ופערי מחיה

ד"ר אביגדור הדר

שינוי שיטת הפריימריז, רע ליהודים!

אלי חזן

איך תקום ממשלה

עומר אריכא
דילוג לתוכן