26.1 C
תל אביב
20 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות

הציונות הדתית – הגיע הזמן לצאת מהמגזר

עמית הלוי עושה סדר עם הבנטיסטים 

 

לקראת תכנית ההתנתקות והגרוש מחבל עזה, יצאתי, עם שכניי ביישובי יש”ע לערי הנגב במבצע “פנים אל פנים”, לשכנע את חברי הליכוד תושבי באר שבע דימונה וקריית גת, להתנגד לתכנית הנפשעת והמסוכנת הזו. המבצע כידוע הצליח, המתפקדים הכריעו בעד ארץ ישראל. למעשה, הוא הצליח מעבר למשוער, חלק מהאחרונים גילו שההתנחלויות לא כל כך רחוקות ויש שם, מעבר לקו הירוק, אנשים ערכיים ונחמדים. הם התמלאו ברוח חלוצית, התגברו על פחדים ביטחוניים והחליטו להצטרף למעשה ההתנחלות ולעבור ולגור ביישובי יש”ע.

בנקודה הזו קרה להם דבר מפתיע, מאור הפנים שלווה בתוצרת חקלאית ובהסברים אידיאולוגיים משכנעים, התחלפו בכחכוחי גרון, ארשת פנים רצינית והפנייה לוועדת הקבלה היישובית. הוועדה הייתה רק ההתחלה. אחריה אמרו להם תישלחו למבחן אצל הגרפולוג, לבדיקת ההכנסות האישיות, תבואו לשבת ניסיון, לשיחה עם הרב המקומי, וגם אחרי כל אלו, שנת ניסיון שאחריתה בהצבעה של כל היישוב על הסכמה להמשך מגוריכם ביישוב.

ביהודה ושומרון היו צריכים לחיות היום שני מיליון איש, אלקנה הייתה צריכה להיות פתח תקווה ונווה דקלים הייתה יכולה להיות אשקלון. המיליונים הללו נעצרו בשערי ועדות הקבלה של השטעטעל הדתי-לאומי. לא לחינם הערים היחידות מעבר לקו הירוק (להוציא את החרדיות) – מעלה אדומים, אריאל וקצרין – לא היו בהנהגת בני המגזר.

ועדת הקבלה הזו של הציונות הדתית – ייבוא ישיר מהתנועה הקיבוצית – חיה ובועטת גם בתחומי חיים אחרים בחינוך, בחברה וגם בפוליטיקה. לעיתים היא פורמלית ונוקשה ולעיתים אמורפית וכמעט בלתי מודעת. חוש ריח שמזהה את מי שהוא “משלנו” ודוחה את מי שאינו. וזוהי הטרגדיה הגדולה של הציונות הדתית הזו – הדיסוננס בין האידיאולוגיה הכלל-ישראלית מבית מדרשו של הרב קוק, להתנהלות קהילתית ומגזרית, שממשיכה להציב גדרות ולהתפצל לתת-מגזרים וקבוצות למכביר.

פוליטיקה אינה גורם שניתן לבודד אותו מסביבתו. היא תשקיף של סוציולוגיה, ורבדי עומק חברתיים וזהותיים. שלל השמות והסלוגנים – בית יהודי, ימינה, ימין חדש, תקומה – לא הצליחו מעולם להסתיר את גדרות המגזר. במקום להסיר את המחיצות המלאכותיות, הגבהתם אותן, במקום למצב את היהדות כבית של כלל החברה, הגדרתם אותה כבית של מפלגה. הציבור בישראל רגיש מאוד למעגלי הזהות שסובבים את המערכת הפוליטית והשיב לימינה באותה המידה – בכל שלש מערכות הבחירות האחרונות, כמעט אף קול מחוץ למגזר!

ובמגזר כמו במגזר, כל האנרגיות מופנות כלפי פנים. זו לא רק ועדת קבלה – זו ועדת קישוט, ועדת חינוך ואין סוף ועדות הסדרה לכל המריבות של הניואנסים השונים במגזר. כולל המריבות בשנה האחרונה בין כולם, מי “המייצגים האמיתיים” של הציונות הדתית, שהרי גם במגזר יש היררכיה ברורה בין סוגי ה’משלנו’ – המלא, החלקי, הדיעבדי והכבשה השחורה.

אז חברים יקרים, כמו שאומרים במגזר הברווזים האמריקני, אם אתה מתנחל כמו מגזר, מסתכסך כמו מגזר, ועושה פוליטיקה כמו מגזר, אז אתה מגזר. זו כאמור טרגדיה בעיניי, אבל אם כך בחרתם, אז כשנתניהו עונה לכם במגזרית, אל תתלוננו.

נפתלי, בצלאל רפי ואיילת, עברנו במאה שנים האחרונות שינוי צורה דרמטי אותו כינו היסטוריונים “מקהילה לעם”. הגיע הזמן לקחת את הפוליטיקה ברצינות. הגיע הזמן להתבגר. הצטרפו למחנה הלאומי הרחב, הוא מספיק רחב כדי לנהל בו את כל הוויכוחים, להשפיע בו את השפעתכם האידיאולוגית ולממש בו את כישרונכם לטובת מדינת ישראל וכלל ישראל.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מישאל עם – לא ולא

אלי חזן

שיעורי בית מגיאורגיה – ח”כ גדעון סער

אריק זיו ויזר

מתמחים סחטנים

אריק זיו ויזר

חוק המרכולים הוא חוק ברוח ערכי הליכוד

ד"ר אפרים אבן 

בולדוזר

אלי חזן

ליכודניק משתתף בצערו של מתי יצחק בשל מות אביו

עינר אביב
דילוג לתוכן