23.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

פרשת עקב : כוחי ועוצם ידי האומנם?

פרשת השבוע שלנו, פרשת עקב, ממשיכה לעסוק בתוכחתו הארוכה של משה רבנו לעם ישראל לפני מותו ולקראת הכניסה לארץ ישראל. אחד הדברים שמשה מזהיר את ישראל עליהם, הוא האמירה של “כחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה”. אני חושב שראוי להתעכב קצת על הדברים, בייחוד בעולם המודרני בו אנו חיים, שמקנה לאדם תחושה של (כמעט) כל יכול






הפסוק מזהיר אותנו, שכאשר נשיג שפע כלכלי – “וכל אשר לך ירבה” – נזקוף את כל ההישגים לכוחנו וחכמתנו. ואכן, אנחנו יודעים שכאשר אדם מצליח, אנחנו מחפשים את גורמי ההצלחה, ופעמים רבות ניתן להצביע עליהם – הוא עשה צעד כזה או אחר, הוא נהג בחכמה בעניין כזה או אחר, יש לו כישרונות, הוא עשה בחירות נכונות והחליט החלטות נכונות וכד’ וכד’.




אדם הנמצא בעמק הסיליקון בארה”ב – המקום ממנו תצא קדמה וטכנולוגיה לכל העולם. יש שם הרבה אנשים מצליחים מאד. אנשים שיצרו ועשו, פעלו והצליחו, ופיתחו את העולם שאנחנו מכירים היום. עצם העובדה  שהם יושבים שם, מרחק עשרות אלפי קילומטרים מכם, ובלחיצת קליק שולח לכם את הדברים, זה הישג אדיר של האדם, ששינה את פני האנושות ללא ספק. זה מקנה לאדם שליטה וכוח, ואפשר להצביע על האנשים שיצרו את השינוי הזה.




משה רבינו  מזהיר אותנו  לא להתפתות אחרי המחשבה הזאת: “וזכרת את ה’ אלקיך, כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל”. אל תייחס את ההישגים לעצמך, אלא דע כי ה’ הוא זה שנתן לך את כל זאת, ולכן אתה מחויב בהכרת הטוב כלפיו.


יש מקום לומר “כחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה”! אכן, פעלתי על פי חכמתי והבנתי, השקעתי ועשיתי, יצרתי בכישרונותיי והשגתי הישגים. אין לבטל זאת. אולם, מה שיש לזכור הוא – מי נתן לי את אותם כישרונות, את אותה חכמה, את אותן יכולות. זה לא בא ממני


הפסוק מקפיד  לומר שהקב”ה נתן לנו את היכולת לעשות כל אותם הישגים. ההישגים נובעים מהיכולות האנושיות. אבל מה שיש לזכור ולא לשכוח “עם היות שכחך עושה את החיל הזה”, הוא את “נותן הכוח ההוא, לעשות .


אני חושב שיש כאן מסר עמוק וחשוב מאד, ומאד רלוונטי לעולם המודרני שלנו. המסר הזה, למיטב הבנתי, מטיל אחריות עצומה על כתפיו של האדם.


כל ההישגים באים ישירות מבורא העולם, ומעשיי ופעולותיי וכישרונותיי אינם משחקים תפקיד, אזי לכאורה אני יכול להגיע למסקנה שאין כל משמעות למעשיי, ואני יכול להיות פסיבי לגמרי.


ככל שיש בידינו יותר כוחות – כך מוטלת עלינו אחריות גדולה יותר. האנושות הולכת ומתפתחת ומפתחת עוד ועוד דברים. השאלות המוסריות והאתיות העולות מתוך פיתוחים אלה וההשלכות החינוכיות שלהם מציבים בפנינו אתגרים לא קלים. עלינו לדעת לרתום את כל אותם פיתוחים לשליחות אותה נתן לנו נותן הכוחות כולם.


שבת שלום שלווה ונחת מששת ימי המעשה

אלי כהן ירושלים לנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

אליקים העצני על יום השואה

אלי חזן

“חיל החרדים” – לא בשמיים

אריק זיו ויזר

להציל תינוקות ממחבלים : אלוף במיל’ ח”כ עוזי דיין על פעולת החילוץ במשגב עם

אריק זיו ויזר

אל העוסקים בנתניהו

רועי קאשי

יום האישה לזונה

אלי חזן

מי המנהיג אשר לו מייחל השמאל

אלי חזן
דילוג לתוכן