27.1 C
תל אביב
25 באפריל 2024
ליכודניק
ליכודניק ספרים

סודות הרטוריקה של מנחם בגין

אמיתי שיף בעקבות “צופן בגין” המנתח את היכולות הרטוריות של בגין. המסקנה שלו : מרתק. הוא מנמק מדוע 

 

 

לפני חודש קיבלתי כמתנת יום ההולדת את הספר צופן בגין של ד”ר דוד לביא חוקר תרבות ומשפטן.  בספרו החדש הוא מתמקד ב”נאום השילומים”  של מנחם בגין ומנתח דרכו את היכולות הרטוריות של מנחם בגין.

 

אחד מסודות קסמו של מנחם בגין מעבר לענווה ולצניעותו שהיו סימן היכר לדרכו הציבורית והפוליטית היא גם היכולת לשאת נאומים מהלכי קסם על השומעים.  באופן מודע או שלא במודע בגין השתמש רבות בדימויים תנ”כים, גם הפיוט לא היה זר למנחם בגין שלמד בגיל צעיר בחדר. כל אלה נכנסו כמן תבלין טעים לשפה הרטורית שבגין העביר לשומעיו.

 

הרקע לספר ול”נאום השילומים”  מגיע בשנת 1952 נגד אותו הסכם שילומים עם גרמניה המערבית. צריך לזכור שמדובר במדינה שרק קמה לאחר מלחמת השחרור, הפסד נוסף של בגין ומה שנראה באותו הזמן כדעיכה של דרכו הפוליטית.  בגין אמנם לא פרש מהכנסת אך הוא נבצר ממנה ומהנהגת התנועה.  כשעמד הסכם השילומים על הפרק חזר מנחם בגין על הציבוריות ועל חייה של תנועת החרות.

הספר לא עוסק רק במנחם בגין עצמו עלה דרכו מבקש דר’ דוד לביא לחקור בהבנת המאפיינים של הימין והשמאל של ראשית המדינה שקמה לה בעשורה הראשון.  בגין מסמן את המאבק בכוחות ההגמונים שצמחו על ידי העלייה השנייה שהבטיחה את ההגמוניה שלה בברית עם ההסתדרות הציונית בשלהי סוף שנות העשרים של המאה הקודמת.  בעיקר כנגד התפיסות הסוציליסטיות שראה בהם שורש כל רע.  לכו לרכוש את צופן בגין- סוד קסמו הרטורי של מנחם בגין ב”נאום השילומים לגרמניה המערבית”.

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נאמן למקורות – אלי חזן על האוטוביוגרפיה של פרופסור יעקב נאמן

אלי חזן

”הילד עדיין איננו” – בעקבות סִפרהּ של שושי זייד

אריק זיו ויזר

בוסתן ישראלי

אלי חזן

אני קורא משמע אני קיים

אלי חזן

ניסוי אירופי בסימן שאלה

אלי חזן

ביקורת ספר : הוועדה הממלכתית

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן