21.2 C
תל אביב
30 באפריל 2024
ליכודניק
כללי

סיכויים לנורמליזציה עם סעודיה: הערכת מצב

פרץ של תקווה חדשה הגיח עם התגברות השמועות על ההתקדמות במגעים בין סעודיה של ישראל בראשית שנת 2023, לעניין האפשרות להוציא לפועל הסכם נורמליזציה היסטורי בין המדינות. זמן קצר לאחר הקמת הממשלה ה-37 בראשות הליכוד, לאחר עשור של התחממות ביחסים שבמסגרתם מטוסים ישראלים הורדו לטוס לראשונה מעל השטח האווירי של ערב הסעודית.

סעודיה לפי ההערכות היא המדינה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר בעולם המוסלמי ובעלת מעמד מיוחד עבור הזרם הסוני שהוא הזרם הדומיננטי בעולם המוסלמי. מדינה זו עתירה במשאבי טבע של גז ונפט ובה שוכנת העיר מכה שמהווה המקום הקדוש ביותר לפי דת האסלאם. בהתאם לכך המשמעויות של הסכם מסוג זה יכולות להיות חסרות תקדים מבחינת ישראל ביחס ליתרונות הרבים שיניבו לה בהיבט של היחס של העולם הערבי כלפיה, בין היתר בטריבונליים משפטיים וארגונים בינ״ל.

הסכם זה יועד להיות על ידי רה״מ נתניהו גולת הכותרת במדיניות שאותה הוא מוביל בין היתר בהסכמי אברהם, שנועדו לחזק את ישראל מול הציר האיראני ולעקוף את הווטו של העולם הערבי באותם מוסדות וטריבונליים משפטיים. מאחר ומדיניות זו אינה מאלצת את ישראל לניהול של מו״מ ישיר עם חמאס וארגוני טרור נוספים שמחייב ויתורים במישור הטריטוריטלי. 

כבר ב-30 ביולי האחרון, פורסמו הערכות לפיהן מעשים מוחשיים מצד ישראל מול הפלסטינים לא יהוו תנאי מצד הסעודים להסכם הנורמליזציה. מה שלמעשה היווה אז אור ירוק לממשלת הימין בישראל להתקדם בהסכם. במקביל ילנשיא האמריקאי ג׳ו ביידן שתיווך בהסכם היה עניין אישי בנורמליזציה, כאשר הוא ניצב לפני מערכת בחירות בארה״ב, שלפי הסקרים לא מחמיאים נכון לימים אלה לסיכוייו מול המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ.

ישנן הערכות שונות ומרובות שבין המטרות למתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס, היו בין היתר על מנת לתקוע טריז בין ישראל לבין סעודיה על רקע ההתקדמות במגעים לנורמליזציה. אכן בשבועות האחרונים מדווח כי הסעודים מקשים על המו״מ ונסוגים מעמדתם המקורית, עם דרישות חדשות להכרה של ישראל במדינה פלסטינית לפי גבולות 67 ובעצירת הלחימה ברצועת עזה.

כל זאת במקביל ללחץ אמריקני שמאז ומתמיד העמדה האמריקאית המסורתית שבה החזיקו כמעט כל נשיאי ארה״ב ביחס לסכסוך ישראלי-פלסטיני, הייתה עמידה על פתרון שתי המדינות. ב-26 בנובמבר לאחר שיחה עם רה״מ נתניהו, הצהיר הנשיא ביידן בחשבון הטוויטר שלו שפתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה לשים סוף לאיבה.

בשבועות האחרונים אף פורסם כי ארה״ב פועלת מול ישראל לאשר עסקת חטופים לפי מתווה שכורח את הסכם הנורמליזציה יחד עם עסקת חטופים. בעוד מתבסס על ההנחה שעסקה כזו תפחית את העוינות לישראל בעולם הערבי באופן שיצור תרחיש של אפקט דומינו. מה שלפי טענות אלה עשוי לאפשר לחדש את המגעים עם סעודיה.

מבחינת הציבור בישראל ההערכות בעת הזו לפי סקרים והערכות רוחב שונות על רקע מתקפת ה-7 באוקטובר, הן שרוב משמעותי מהציבור כיום נוטים יותר לצד הימני של המפה בעקבות המתקפה. לאור מתקפת הטרור שלדעת רבים בציבור מהווה את התשובה המוחצת לכל אלו אשר צדדו בפתרון שתי המדינות ובנסיגות טריטוריאליות. מאחר ומתקפה זו מימשה את התחזיות הכי שחורות מתקופת ההתנתקות ביחס לסכנות שיציאה משטח טומנת בחובה. בייחוד כאשר הם נעשים באופן חד צדדי וללא ערובות לתהליכי דה רדיקליזציה בחברה.

 על פי הערכות השונות הפרמטר העיקרי שמגדיר את האוריינטציה הפוליטית של הבוחר הממוצע בישראל היא העמדה ביחס להסכם שתי המדינות. לכן לא צפוי שמהלך שמבקש להקים מדינה פלסטינית בלב המדינה ולהסתכן בטפטופי ירי טילים למרכז תל אביב כפר סבא ונתניה יזכה לתמיכה כלשהי בציבור בעתיד הנראה לעין על אף הלחצים השונים.

עם זאת, מצב זה מציב מבחן לרה״מ, שנדרש בעת הזו להלך בין הטיפות באופן שמחייב אותו לנהל את הלחצים מול האמריקאים ביחס להמשך לחימה ברצועת עזה, מבלי לפגוע בערוץ הישיר שנבנה עם משפחת המלוכה הסעודית בסיכויים לעסקה עתידית בתנאים טובים יותר עבור ישראל. בתקווה לימים שבהם סביבת קבלת ההחלטות תהיה נוחה יותר עבור הממשלה, עם ממשל אמריקאי שרואה עין איתה עין בעין בסוגיית השטחים.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מסין באחריות

אריק זיו

ממשלת הג’ובים של בנט ולפיד

דניאל נחמיה

הליכוד העולמי: התנגדות לשינוי החוקה!

דניאל נחמיה

ירוחם לובשת ליכוד – מעלים הילוך בשטח

דניאל נחמיה

בחזרה ל – 73′ : פרק רביעי – “עובדים עלינו במסר”

אלי חזן

הליכוד של כולם

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן