25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

נתניהו התחיל בשחמט והוא משחק בדמקה

ההצבעה על חוק ההסדרה מעמתת את ראש הממשלה עם כמה משריו ואפילו עם יו”ר הקואליציה שלו. בשטח קיימת אכזבה משני שרים במיוחד 

 

פחות מחודש לאחר הקמת “קואליציית הברזל” של ממשלתו השנייה הרי שהברזל של ראש הממשלה נתניהו יגיע מחר לנקודת התכה בכנסת שעה שחוק ההסדרה יעלה להצבעה. מטעמו של ראש הממשלה יצאה הודעה כי שר או סגן שר שיצביע בעוד חוק ההסדרה יפוטר. ואולם, דומה כי מספר שרים וסגני שרים לא חוששים לעשות זאת ומחר הם יעמדו למבחן.

 

בתקופה האחרונה נשמעים קולות בשטח שמבקרים את נתניהו בחריפות. אחד המתיישבים שביקש להישאר בעילום שם אמר כי “נתניהו מתחיל להזכיר את שרון”. שאלתי אותו הכיצד והאם ההשוואה לא מופרכת ומוקצנת? הוא השיב מייד : “אם הפינוי יתבצע הרי שתוכל לכתוב בליכודניק בנקל שגם שרון וגם נתניהו הרסו בתים ופינו מתיישבים. תוסיף גם ששניהם פיטרו שרים וסגני שרים עבור העניין”. השבתי כי ההשוואה מופרכת וזאת משום שנתניהו לא יזם את הפינוי. יותר מכך, הוא הציע להקים 10 בתים תחת כל בית שיתפנה. זאת ועוד, נתניהו לא ביזה את הדמוקרטיה הליכודית כמו שרון שהפסיד במשאל ההינתקות והעביר בכוח את תוכניתו. המתיישב משך את כתפיו ואמר : “בשבילנו, פינוי שווה עקירה. לא משנות הנסיבות”. ניסיתי עוד להסביר כי בכל זאת, ישנה החלטה של בית משפט שראש הממשלה החליט לכבד. המתיישב סיכם : “עזוב, זה לא מעניין”.

 

דומה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החל במשחק שחמט אל מול הקואליציה שלו שאותו הוא עלול לסיים בדמקה. בעוד ששרי ש”ס יעדרו מההצבעה הרי שהשר דניאל הרשקוביץ’ הודיע שהוא יצביע בעד חוק ההסדרה והוא עלול למצוא מחר את עצמו מפוטר. ובכלל, בליכוד התקבל הרושם שהמשנה לראש הממשלה השר בוגי יעלון יצביע נגד חוק ההסדרה וכמוהו גם שר החינוך גדעון סער. משניהם שוררת בשטח אכזבה עמוקה ויהיה מעניין לראות את היחס כלפיהם לאחר מחר הואיל ושניהם סומנו כשניים מתוך חמשת המתמודדים על הנהגת הליכוד לאחר עזיבתו של נתניהו.

השר היחידי שקולו נשמע למרחוק והוא נוקט עמדה עקבית הוא השר יולי אדלשטיין. אדלשטיין הודיע הערב כי הוא יצביע בעד חוק ההסדרה גם אם יפוטר. יש להזכיר כי אדלשטיין היה זה שהסתייג בעבר מהקפאת הבנייה ב – 2009.

יותר מאוחר הערב הסתייג יו”ר הקואליציה ח”כ זאב אלקין המשמש כראש שדולת ארץ ישראל בכנסת, מהחלטת רה”מ ביחס לחוק.  “ראש הממשלה, שבעצמו הצביע בעבר נגד משמעת קואליציונית על שינוי שיטת הממשל עמד בדילמות דומות של לחץ דורסני של ראש ממשלה בימי ההתנתקות של שרון, לדעתי שגה שוב שלא אפשר לשרים ולסגני השרים להביע את עמדתם המצפונית שהולמת את עמדת רוב סיעת הליכוד. אני חושב ששימוש באיום מהסוג הזה לא עושה כבוד לא להתנהלות הדמוקרטית של הליכוד ובוודאי יביא למתחים מיותרים בתוך הסיעה”.

 

אלקין, צריך להזכיר, נחשב לאחד מיושבי ראש הקואליציה החזקים ביותר בהיסטוריה הפוליטית במדינת ישראל אשר למעשה לא הפסיד הצבעה אחת בכנסת והוא דאג לתת לנתניהו שקט פרלמנטארי למרות המבנה המאתגר של הקואליציה שהורכבה ממפלגות בעלות אידיאולוגיות סותרות. מקורב לראש הממשלה אמר הערב לליכודניק : “חבל שאלקין יוצא נגד ראש הממשלה ומכניס מקלות בגלגלים. ממנו ציפינו ליותר”.

ואילו סגנית השר גילה גמליאל ביקשה להישאר נאמנה לצו מצפונה. “אני נאמנה לראש הממשלה אך אצביע בעד חוק ההסדרה” הודיעה. גם סגן השר איוב קרא צפוי להצביע בעד החוק.

מכל מקום, יהיה זה מרתק לראות כיצד יצביעו נבחרי הליכוד ובמיוחד השרים. שיחק המזל לשרים ישראל כץ וסילבן שלום שישהו בחו”ל הודות לתוכניות מוקדמות וכך תימנע מהם המבוכה.

 

הנה כי כן, עולה השאלה האם לאחר ההצבעה על החוק תחזינה עינינו במהלך הראשון לפיצול הליכוד ?



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

געגועים למנהיג חזק מאת: אלי חזן

אריק זיו ויזר

בלי סכין בין השיניים

אלי חזן

הגז : סוף מעשה בפיצוץ תחילה

אריק זיו ויזר

עמיר המפוספס

אלי חזן

מדד ההסתה: תמרור אזהרה מדיני

אלי חזן

יריב. גרסה 2.0

אלי חזן
דילוג לתוכן