22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

“מרתק, לא מעבר להרי החושך”


עשרות עיתונאים חברי אגודת העיתונאים י-ם סיירו בשומרון

 

עשרות עיתונאים, חברי אגודת העיתונאים ירושלים, סיירו בשומרון במסגרת פרוייקט הסיורים בשומרון של היחידה האסטרטגית במועצה האזורית שומרון  וועד מתיישבי השומרון.

העיתונאים,  אשר לרובם היתה זו הפעם הראשונה מעבר לקו הירוק, התרשמו והתרגשו מביקורם באזור אותו לא הכירו.

העיתונאית ציפי רומן, יו”ר ועדת תרבות באגודת העיתונאים, פרסמה באתר האגודה מאמר על הויכוח הפנימי האם לקיים את הביקור, על הסיור בשומרון ועל המסקנות שהגיעה אליהם בעקבותיו. לא נגענו:

“מישהו נבון במועצה האזורית שומרון החליט, כנראה, שהדבר החכם ביותר הוא לא להשחיז מילים מול הציבור שמהעבר “הנכון” של הקו הירוק, אלא לגרום למעצבי דעת קהל להגיע למקום עצמו, לראות את העשייה ולפגוש את האנשים שחיים שם.

כך קרה, שחברי  אגודת העיתונאים בירושלים הוזמנו לסיור בן יום באזורים, שבדרך כלל שומעים וקוראים עליהם  בתקשורת, בעקבות אירועים, חיכוכים, או – כדוגמה מן הכותרות של הימים האלה – החוק נגד החרם.

האמת ניתנת להיאמר, שבוועדת תרבות רווחה של האגודה, אליה הובאה ההצעה, היו הדעות חלוקות בשאלה, האם מן הראוי להיענות להזמנה בעלת גוון פוליטי. בסופו של דבר, הוחלט לקבל את ההצעה וההודעה פורסמה באתר האגודה, לידיעת החברים.

עד מהרה צלצלו הטלפונים על  שולחנה של המזכ”לית ציפי יונה. עיתונאים, מתברר, הם  אנשים סקרנים ומתעניינים הסומכים על עצמם, שסיור בן יום לא ישנה את דעותיהם הפוליטיות…וגם אם ישנה….הם יעמדו בכך.

וכך, יצאנו 32 איש, בהדרכתו של בועז העצני, לסיור באוטובוס ממוגן (השוקל, בשל המיגון, 21 טון, בלי המשא האנושי שעליו)….

“האוייב הכי גדול של ההתיישבות הוא הבורות. למעלה מ-90% מעם ישראל לא היו בשומרון!”, אמר לנו גרשון מסיקה, ראש המועצה האזורית שומרון. “מטרת הסיור אינה לשנות דעה, אלא להכיר”.

עוזרו, יוסי דגן, סקר באוזנינו נתונים: מרחב שומרון (החלק הצפוני של יהודה ושומרון) משתרע על 12% משטחי ארץ-ישראל המערבית, וכולל שטחי A  (אחריות ביטחונית ואזרחית ערבית), B (אחריות ביטחונית ישראלית ואזרחית ערבית), ו-C (אחריות ביטחונית ואזרחית ישראלית – שהם כ-60% מהשטח).

במרחב שומרון כולו כ-80,000 תושבים (מהם 13,000 סטודנטים במרכז האוניברסיטאי אריאל), ופועלות בו מספר רשויות, שהמועצה האזורית שומרון היא אחת מהן. שטחה 2,800 קמ”ר והיא כוללת  35,000 תושבים ב-30 ישובים – 55% מהם חילוניים ו-45% דתיים. המרחק בין תל-אביב לירדן, על כביש “חוצה שומרון” הוא 70 ק”מ, ש-55 ק”מ מהם עוברים בשומרון.

תוכנית הסיור היתה גדושה והעניקה לקבוצה, על קצה המזלג, תחושה של החיים באיזור.

באיזור התעשיה ברקן (13 דקות נסיעה מצומת קסם), לדוגמה, יש 120 מפעלים, המעסיקים 6000  עובדים, מחציתם יהודים ומחציתם ערבים. אלה, בין השאר, המפעלים שה”מחרימים” מכוונים אליהם חיצים…

תוכנית הסיור היתה מגוונת. בין השאר, ביקרנו בישוב נופים, סיירנו באריאל, אכלנו ארוחת צהריים אורגנית בחוות גבעות עולם (היושבת על הרכס המתחיל בישוב איתמר), ושמענו את סיפורו של אברי רן, לשעבר טייס קיבוצניק, שחזר בתשובה, הגיע לשומרון לפני כ-15 שנה והקים “נקודה”, אליה התנקזו אנשים נוספים ובהם בני נוער שנפלטו ממסגרות ושוקמו שם.

כש”הנקודה” הפכה לישוב חקלאי שעמד ברשות עצמו עברו רן ומשפחתו ל”נקודה” אחרת, ואחריה לאחרת וכיום הוא עומד בראש חוות גבעות עולם, שמגדלת את כל תוצרתה בעצמה והיא חוות הביצים האורגניות הגדולה בישראל.

באלון מורה – הישוב הכי מרוחק מכל הישובים באזור – נפגשנו עם בני קצובר, ממייסדי הישוב המונה 400 משפחות, מי שהיה 13 שנים ראש מועצת שומרון וכיום ראש ועד מתיישבי השומרון.

קיבלנו סקירה היסטורית-תנ”כית שמתכתבת עם ההווה, עלינו אתו להר כביר, כדי לצפות על השטח שמסביב (ממצפה שלושת הימים, בימים של ראות טובה, אפשר לראות את ים כנרת, ים המלח והים התיכון), ושמענו את הסיפור המרתק של “מזבח יהושע בן-נון”, שנחשף על-ידי פרופ’ אדם זרטל מאוניברסיטת חיפה על הר עיבל (“הר הקללה”) שממול.

במוזיאון השומרונים בהר גריזים נפגשנו עם הכהן יפת בן אשר, שסיפר על העדה, המונה כ-750 איש, מחציתה בחולון ומחציתה, שהתגוררה דורות בשכם, חיה כיום בשכונת השומרונים בהר גריזים.

את הסיור קינחנו ביקב הבוטיק “טורא” ברחלים, עם ורד בן-סעדון, שיחד עם בעלה ארז נטעה כרמים ומייצרת יין, שזוכה בפרסים. מצויידים בבקבוקי יין ושמן זית שרכשו במקום, עלו המטיילים לאוטובוס של המועצה האזורית שומרון, בדרך הביתה. אחרי שלושת רבעי השעה בסך הכל היינו בעיר-הבית, ירושלים. השומרון ומתיישביו, התברר לנו, אינם מעבר להרי החושך.

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“עצור הזרמת כספי המכס לרשות הפלסטינית עד לשחרור גלעד שליט”

אריק זיו ויזר

יו”ר הכנסת וסגניתו ח”כ קורן נפגשו עם שופט ביהמ”ש העליון האמריקאי

Gilad Trugbild

זה לא בגלל הכיפה

גמליאל בביקור הזדהות בגבעת האולפנא

אלי חזן

ברקת: אל תמכור את שכונת נוף ציון לפלסטינאי

אריק זיו ויזר

מנהיגי ההתיישבות, תושבי השומרון ומח”ט אפרים במימונה המרכזית בישוב יקיר

אלי חזן
דילוג לתוכן