22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ

מגרון : האם עמדת השר איתן היא איתנה?

בכנס באוניברסיטת תל אביב מתח השר איתן ביקורת על הממשלה שבה הוא מכהן, והביע תמיכה בהחלטת בג”ץ מגרון.

 

 

“יש ביו”ש בין מיליון לשמונה מאות אלף דונם אדמות מדינה. אפשר ליישב עליהם מיליונים. אז למה להתישב דוקא על אדמה שבית המשפט קבע שהיא לא חוקית?” כך הכריז השר מיקי איתן בערב עיון לזכרו של פרופסור גדעון דורון ז”ל, שהיה ראש החוג למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב. בדבריו אלה מאמץ איתן את עמדת שלום עכשיו ותומך בהם, אף אם לא הזכיר מפורשות את ארגון השמאל הקיצוני.

אלמנתו של גדעון דורון, ד”ר בקי דורון, היא בתו של הלל קוק, שהיה חבר הכנסת הראשונה ממפלגת חרות. לפני כן היה מראשי האצ”ל, ומהפעילים הרביזיוניסטים החשובים באמריקה, שם היה הבוס של בנציון נתניהו. הוא היה אחיין של הרב אברהם הכהן קוק, היה תלמיד בישיבת מרכז הרב, והוא היה מקורב מאוד למנחם בגין ז”ל.

השר איתן נשא דברי הספד על הפרופסור דורון, שלדבריו היה ידיד אישי שלו, ונאם על הדמוקרטיה. הוא אמר שאנחנו מדינה דמוקרטית שצריכה לשמור על זכויותיהם של מיעוטים. ההקשר של דבריו היה דאגה למיעוטים ערבים.

חלק מנאומו הוקדש להתנגדותו לחקיקת חוקים שמשקפים בצורה דמוקרטית את רצון רוב אזרחי ישראל. הוא שלל בנחרצות את הצעת החוק להסדרת המאחזים. “אני מתנגד לחוקים עוקפי בג”ץ” הכריז איתן, והפליג בשבחי שלטון החוק והדמוקרטיה.

נאומו המוטה שמאלה של מיקי איתן באזכרה הפתיע רבים בקהל, ובמיוחד תמיכתו בבג”ץ. כנראה שמיקי איתן אינו מכיר את משנתו של גדעון דורון המנוח לגבי האקטיביזם השיפוטי של בג”ץ. גדעון דורון, שנחשב שמאלני מתון, והיה יועץ של ראשי הממשלה רבין וברק ממפלגת העבודה, התנגד לאקטיביזם השיפוטי של אהרון ברק. הוא ראה בבג”ץ סכנה לדמוקרטיה.

פרופסור דורון מר בכנסים מדעיים ובהרצאותיו שבדמוקרטיה מקובלים ויכוחים בין חברי הפרלמנט שמנסים לשכנע זה את זה, ולבסוף הם מגיעים להבנה מוסכמת או להחלטה בהצבעה לפי הרוב. כך מתנהלים פרלמנטים בכל העולם, מלבד ישראל. לדברי פרופסור דורון ז”ל חברי הכנסת ממר”ץ אימצו התנהלות שאיננה מקובלת בשום פרלמנט בעולם. כאשר הם לא מצליחים לשכנע, הם לא מכבדים את תוצאות ההצבעה הפרלמנטרית, אלא פונים לבג”ץ כדי שיכפה את עמדות המיעוט על רוב הח”כים. בעיניו זה היה מעשה אנטי דמוקרטי מצד ח”כי השמאל ושופטי בג”ץ כאחד.

פרופסור דורון כיבד את בג”ץ כל עוד נהג לפי עקרון הפרדת הרשויות, ולא התערב בעמדת הממשלה. לפני שאהרון ברק הנהיג את שיטת “הכל שפיט”, נמנעו שופטי בג”ץ מלהתערב בהחלטות של הממשלה (הרשות המבצעת) ולא העזו לבטל חוקים שחוקקה הכנסת (הרשות המחוקקת). בימים הטובים של בג”ץ הקפידו שופטיו על “דוקטרינת לוקוס סטנדי” שהיא “זכות העמידה”, לפיה רק למי שנפגע אישית ממעשה שלטוני יש זכות לעתור בג”ץ.

לפיכך לרבים בקהל המלומד באזכרה לגדעון דורון נראה היה מוזר, אם לא מגוחך, שהדובר הימני היחיד שהוזמן לשאת דברים השמיע הגיגים שמאליים יותר מכל הפרופסורים השמאלנים האחרים שנאמו והספידו שם. בערב העיון דיברו גם אופיר פינס, יצחק גלנור, ראשי החוג למדעי המדינה, והאלמנה.

(הכותב היה בעבר מרצה בחוג למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב, תחת פרופסור גדעון דורון ז”ל).



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בשל המצב הבטחוני: קוצר הנופשון לילדים בעלי צרכים מיוחדים במכללת “חמדת הדרום”

אריק זיו ויזר

כדאי לכם לעקוב אחרי גל הירש

ליכודניק

תנופה עצורה – סיפורו של מפונה מגוש קטיף

אלי חזן

הנמל הזמני פלטפורמה להגירה מעזה

אריק זיו ויזר

אצ”י ייזכר בסער

אלי חזן

הודיה שחר – נסיכה ליכודית עם עתיד ורוד

הרויזיוניסט
דילוג לתוכן