21.1 C
תל אביב
28 באפריל 2024
ליכודניק
בארץ כללי

“מגבורה לניצחון: מטרומפלדור דרך אורי אילן , ועד בן זוסמן ורועי דאוי

טוב למות בעד ארצנו – הגרסה העכשווית

למרות שהתבצע ניסיון נואל על ידי היסטוריונים פוסט ציוניים ושותפיהם לעוות את סיפורה הגבורה של יוסף טרומפלדור ואת מילותיו האלמותיות “טוב למות בעד ארצנו” הרי שהוא נותר מרכיב מאוד דומיננטי בזהות הלאומית של ישראל. הן אנשי ימין והן אנשי שמאל נותרו נאמנים למורשת הזאת וזאת על אף קולות פוסט ציוניים מתגברים המבקשים למחוק את הזהות היהודית והישראלית בעולם גלובלי.

לכמה רגעים שאפשר לתמצת אותן בשנים חשבנו כי הדור הצעיר “שכח” את טרומפלדור ואת אתוס הניצחון והלחימה. אך מהשבעה באוקטובר אנו מגלים – די נדהמים – שמורשתו של טרומפלדור ממשיכה להדהד בחברה הישראלית העכשווית, במיוחד בקרב הנופלים והפצועים ובקרב המשפחות השכולות.

באמצעות הבנה מעמיקה יותר של ההקשר ההיסטורי, הפרשנויות העכשוויות וסיפורים אישיים של משפחות שכולות, נוכל להעריך את המשמעות המתמשכת של סיפורו של טרומפלדור ואת הפוטנציאל שלו להוות השראה לדורות הבאים של ישראלים. בדרך זו, אנו מכבדים את הקורבנות שהקריבו יוסף טרומפלדור ואינספור אחרים שמסרו את חייהם להגנת המולדת היהודית ומבטיחים שזכרם יישאר חי בלבבות ובמוחות של העם הישראלי. טרומפלדור לא קילל ברוסית כפי שנטען אלא אמר את המילים האלמותיות הללו. והנה בני הדור הנוכחי כותבים ומתבטאים באותה רוח.

מאורי אילן ועד הנה

אורי אילן היה לוחם צה”ל שנפל בשבי הסורי במבצע צרצר והתאבד בשבי הסורי. בפתק שהותיר בנעליו והתגלה בבדיקת גופתו, הוא כתב : ”לא בגדתי, התאבדתי”. אילן עשה זאת על מנת שלא להסגיר סודות צבאיים. הרמטכ”ל משה דיין ציטט מהפתק את שתי המילים הראשונות “לא בגדתי” שהפכו לסמל של הקרבה אישית למען ביטחון המדינה. חשוב להדגיש שהמילה “התאבדתי” לא הובלטה ולא בכדי.

ואז התברר לנו בדיעבד למרות שלא ידענו או שאולי לא הבנו : דור הטיק טוק ידע להשאיר מורשת טרומפלדור במכשיר הסלולר שלו. זה לא רק רוח ההתנדבות ועוז הלחימה אלא עד כדי כך שצוואות נכתבו ונשמרו במכשיר האישי. וכך הנרטיב הציוני מוחק עשרות שנים של השתלטות פוסט-ציוניות. 

זאת צוואתו של גיבור ישראל בן זוסמן :

“אני כותב לכם את ההודעה הזו בדרך לבסיס. אם אתם קוראים את זה כנראה שקרה לי משהו. כמו שאתם מכירים אותי, כנראה אין מאושר ממני כרגע.

לא סתם הייתי ממש לקראת הגשמת החלום שלי בקרוב. אני שמח ומודה על הזכות שתהיה לי להגן על הארץ היפה שלנו ועל עם ישראל.

‏גם אם יקרה לי משהו, אני לא מרשה לכם לשקוע בעצב. הייתה לי הזכות להגשים את החלום והייעוד שלי ותהיו בטוחים שאני מסתכל עליכם מלמעלה ומחייך חיוך ענק. כנראה שאשב ליד סבא ונשלים קצת פערים, כל אחד יספר על החוויות שלו ומה השתנה בין מלחמה למלחמה. אולי גם נדבר קצת פוליטיקה, נשאל אותו מה דעתו.

‏אם חס וחלילה אתם יושבים שבעה, תהפכו אותה לשבוע של חברים, משפחה וכיף. שיהיה אוכל, בשרי כמובן, בירות, שתייה מתוקה, גרעינים, תה וכמובן כמובן עוגיות של אמא. תעשו צחוקים, תשמעו סיפורים, תפגשו את כל שאר החברים שלי שעוד לא ראיתם. וואלה? מקנא בכם. הייתי רוצה לשבת שם לראות את כולם.

‏עוד נקודה חשובה מאוד מאוד. אם חלילה אפול בשבי, חי או מת. אני לא מוכן שחייל או אזרח אחד יפגעו בגלל איזו עסקה לשחרורי. אני לא מרשה לכם לא לנהל קמפיין או מאבק או משהו כזה. לא מוכן שישוחררו מחבלים תמורתי. בשום דרך, צורה או עסקה. אל תפרו את המילים שלי בבקשה.

‏אני אגיד את זה שוב, יצאתי מהבית בלי שבכלל זומנתי למילואים. אני מלא גאווה ותחושת שליחות ותמיד אמרתי שאם אצטרך למות הלוואי וזה יהיה בהגנה על אחרים ועל המדינה. ירושלים, הפקדתי שומרים, שיום יגיע ואהיה אחד מהם”.

אלו מילים מצמררות ומרגשות המוכיחות כי העבר ממש לא נשכח אלא נחקק באותיות של זהב וכי העתיד זוהר מתמיד.

פניתי גם לקרוא את מכתב הפרידה שכתב רועי דאוי, שנפל בצפון רצועת עזה, בקבוצת ווטסאפ של עצמו. הדבר  התגלה לאחר נפילתו. רועי התגורר בירושלים ושירת כמפקד כיתה בגדוד צבר בגבעתי.

במכתבו פותח רועי במילות אהבה למשפחתו במילים מצמררות “אבא, אמא, ניצני, עדן ותומר, אני אוהב אתכם, הייתם הכי טובים שיש, אם למות אז רק ככה, מקווה ששיטחנו את עזה לפני שזה מגיע אליכם, אני לא מתחרט על כלום”

ומתאר רועי את הרוח הגדולה של לוחמיו “היה לי את השירות הכי טוב שאפשר לבקש עם הסוף הכי מתוק שיש יש לי לוחמים אריות זכות לפקד עליהם, דרכו של ליאל איתנו גם פה, החיוך עולה בכל רגע אפשרי, לראות את כל מי שנמצא פה זו ארץ ישראל שלמענה אני עושה את זה”.

בהמשך דבריו מציין רועי את הסרבנות “שימשיכו לסרב למילואים, בינתיים אנחנו נכנס לעזה”.

וכאן פונה רועי לאהובתו ומחזק אותה “ניצני אהובה שלי, את המלאך הקטן שלי. תודה על הזמן איתך ועל כל מה שלימדת אותי, את אלופה, תאמיני בעצמך. תהיי חזקה בשבילי. את תהיי הצורפת הכי טובה בעולם”

 רועי גם מזכיר את חבריו “לחברים שלי, תודה על מי שאתם אני מי שאני בזכותכם”

בהמשך מכתבו פונה רועי להוריו ואף מבקש מאביו בקשה שגורמת לחיוך “אמא ואבא, שלא רוצים לשגע אותי אז הם לא מתקשרים, הייתם כל מה שיכולתי לאחל לעצמי ויותר. תבטיחו לי דבר אחד, שאמא תמשיך ללכת למשחקים של הפועל אבל איתך הפעם!”

 

ולסיום נפרד רועי מאחיו הגדולים ומבקש שיהיו חזקים “עדן ותומר אהובים שלי, לא קיימים הרבה קשרים כמו שלנו, הייתם לי מקום בטוח להכל, דוגמא ומופת לאחים גדולים, תעשו לכולם בית ספר ורק תתחזקו מהכל”

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בחזרה ל – 73′ – פרק שלישי : מקהלת העבדים הליכודניקים*

אלי חזן

דן הראל מצא דריפוס חדש

אריק זיו ויזר

נחמן קורא לנתניהו ליישם את הצהרתו “הם רוצחים ואנחנו בונים”

אריק זיו ויזר

צעירי הליכוד ביום זכויות האדם- גם ליהודי יש זכויות אדם

אריק זיו ויזר

אירוע השקת הקמפיין של צחי הנגבי באיירפורט סיטי

מערכת ליכודניק

מנדי ספדי מזהיר מחזרה לעידן הפיגועים

אלי חזן
דילוג לתוכן