22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
אריק זיו
באנר ראשי באנר ראשי דעות

מבנציון ועד בנימין – לא קם כנתניהו

זה מרתק להבין את הקשר בין ראש הממשלה לבין אביו : מצדקת הציונות דרך ההסברה במהלך השואה ועד למאבק נגד הגרעין האיראני

 

במשך שנים הדבר נאמר בפורומים מסוימים ואני אנצל את הבמה של ליכודניק על מנת לתת לחברי התנועה את הכלים על מנת להבין עד כמה המנהיגות של ראש הממשלה היא מנהיגות היסטורית. יש קשר בין אביו, שהיה היסטוריון בלתי רגיל, לבינו באופן הפעולה בו הם נוקטים ובחשיבה היצירתית שלהם ששוברת קונספציות מיושנות ובונה תחתן קונספציות אקטואליות. אם תרצו, יהיה זה נכון לומר שנתניהו הבן מתכתב היסטורית ופוליטית עם נתניהו האב.

ראוי שהציבור בישראל יכיר לא רק את המורשת האקדמית היוצאת מהכלל של בנציון נתניהו שעוסקת ביהדות ספרד בימי הביניים תוך מומחיות בדון יצחק אברבנאל, אלא גם שהוא היה מראשוני אנשי ההסברה המדיניים של המדינה שעוד לא נולדה.

ארצות הברית היא הידידה הגדולה של ישראל כיום. בימי השואה היא לא הייתה כזאת. בנציון נתניהו ועוד פעילי הסברה הבינו עד כמה חשוב לעשות הסברה ועברו בין חבר קונגרס אחד לשני על מנת להעלות את התודעה. אחרי ככלות הכל, הוא ידע דבר או שניים : בנציון נתניהו היה זה ששכנע את ז’בוטינסקי להעביר את התמיכה מהבריטים אל האמריקאים : הוא זיהה היסטורית שבריטניה היא מעצמה נופלת ואילו ארצות הברית מעצמה עולה. לא זו אף זו, עד להגעתו של נתניהו האב לזירה רוב יהדות ארה”ב הייתה תומכת מסורתית של המפלגה הדמוקרטית. הדבר נעשה גם כחלק מקואליציית המיעוטים של רוזוולט. מנהיגי הציונות, שברובם הגיעו מהשמאל, גם תמכו במפלגת הדמוקרטית האחות.

למרות זאת, על אף שהנשיא רוזוולט שהיה מנהיג המפלגה הדמוקרטית, ידע על הבעיות של העם היהודי הוא העדיף את הברית עם העולם הערבי וידע שתמיכה ביהודים עלולה לפורר קואליציות. בנציון נתניהו היה הראשון ליצור את הקשר עם המפלגה שנמצאת באופוזיציה – המפלגה הרפובליקנית וכך גרר את הממשל להכרה בזכות של מדינה יהודית.

בנציון נתניהו היה הראשון לזהות שצריך בעלי ברית בשתי המפלגות כדי לנהל מאבק בבתי המחוקקים. המפלגה הרפובליקנית הייתה הראשונה להצהיר על הזכות של העם היהודי למדינה, ורק אחרי זה רוזוולט התיישר והכניס למצע המפלגה הדמוקרטית את הזכות של העם היהודי למדינה.

אז נכון, נתניהו הבן התרחק מהמפלגה הדמוקרטית. למעשה, זה די הגיוני שהוא עשה זאת הואיל ונאלץ להתמודד עם נשיא פרו פלשתיני כמו אובמה וחברי קונגרס פרו פלשתינים כמו רשידה טליב, שלא לדבר על יהודים עוינים למדינת ישראל. אך ראוי לומר שכמו האבא בשעתו שידע להוביל מאבק בינלאומי כך נתניהו ידע להוביל את המאבק בהסכם הגרעין תוך שהוא נעזר בשתי המפלגות.

 

אלא שחובה לומר עוד משהו בהקשר הזה : כשם שנתניהו האב גילה מגמות עולמיות לפני כולם כך נתניהו הבן עושה זאת כיום. במידה רבה הבן התעלה על האב : לא רק שהפך לראש ממשלה אלא גם שנשיאי המעצמות הגדולות בעולם – ארה”ב ורוסיה – רואים בו שותף ומחשיבים את דעתו. והם לא היחידים. כך גם ראש ממשלת הודו נרניה מודי, קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ ועוד רבים וטובים.

לא רק שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ אלא שהוא שיבח אותו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הונגריה : מקרה בוחן לכשל לוגי שמאלני

תמיר ורצברגר

התבונה של ארדואן, האווילות של אובמה

אריק זיו ויזר

אלירן טל : האם נתניהו בדרך לבחירות?

מתוך ערוץ 20

נתניהו – המספרים לא משקרים

אריק זיו ויזר

יואל פדלי: הגינות, יושרה – קרקובסקי

אריק זיו ויזר

שורפים ת’מועדון?

אלי חזן
דילוג לתוכן