22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

לאן אתה לוקח אותנו?”: השיחה הקשה בין דרעי לנתניהו והסדקים בבלוק הימין

ליכודניק מודה למזל מועלם ולאתר אל מוניטור על הרשות לפרסם את הדברים 

 

“אני לא יודע לאן אתה לוקח אותנו”, הטיח יושב ראש ש”ס שר הפנים אריה דרעי בשיחה קשה שהתנהלה בימים האחרונים בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו.

דרעי בייאושו שיתף שר בכיר בליכוד במצב העניינים המתוח עם נתניהו.

דרעי, היה המתווך המרכזי בין נתניהו ליו”ר כחול לבן בני גנץ ועודד את הצדדים להקים ממשלת אחדות-קורונה בהקדם האפשרי. איש הקשר הנוסף היה מספר 2 בכחול לבן הרמטכ”ל לשעבר גבי אשכנזי, שלמעשה ניהל את המגעים הראשונים עם דרעי. אשכנזי שהאמין בהליכה לממשלת אחדות, גם במחיר פירוק כחול לבן השקיע בכך אינספור שיחות גישוש ומאמצים על מנת להפחית את מפלס החשדנות והכעס שצבר גנץ כלפי נתניהו במערכת הבחירות הפרועה.

בשיחותיו עם דרעי, הבטיח לו יו”ר ש”ס שהוא יהיה ערב באופן אישי לכך שנתניהו יעמוד במילתו. הכוונה היתה בעיקר למתווה הרוטציה, לפיו כעבור שנה וחצי נתניהו עוזב את בלפור וגנץ מתמקם שם במקומו.

ההתחלה כזכור היתה מבטיחה. לפני שלושה שבועות כחול לבן התפרקה, וגנץ היה חופשי לפתוח במו”מ קואליציוני עם נתניהו שבפגישות האישיות בניהם, הפגין רוח פשרנית ופיזר כמויות של קסם אישי. אלא שבהמשך התברר שבכל פעם שנראה היה שאוטוטו המו”מ מסתיים בחתימה על ההסכם הקואליציוני, נתניהו היה מתייצב בעצמו מול הנושאים ונותנים, או שולח אנשים מטעמו ומערים קושי נוסף. צוות המו”מ של גנץ, שבילה שעות ארוכות במעון הרשמי בבלפור וקיבל גישה בלתי אמצעית אל נתניהו וצוותו הותש. עוד ועוד פתרונות משפטיים יצירתיים הונחו על שולחנו של נתניהו, מתוך רצון להעניק לו רשת בטחון מפני האפשרות שבג”ץ יפסול אותו, אך שוב ושוב התברר לגנץ שראש הממשלה אינו יודע שובע.

אשכנזי, שדחף כאמור בכל הכוח את גנץ למהלך האחדות, ביקש מדרעי להתערב. דרעי, הוא בן בריתו אולי החשוב ביותר של נתניהו בהקמת בלוק הימין – הפלטפורמה ששמרה על נתניהו בחירוף נפש במהלך הבחירות ולאחריהן. אולם, להפתעתו יו”ר ש”ס מצא את נתניהו מתבצר בתביעותיו להדק עוד ועוד את ההסכם הקואלציוני כך שיחסום את בג”ץ הרמטית. דרעי גילה שלמרות קרבתו ויכולת ההשפעה שלו על ראש הממשלה, הוא אינו מצליח לחדור את חומות הפראנויה שלו.

היחסים המתוחים בין נתניהו לדרעי, הם סימן המנבא רעות לאחדות בלוק הימין באתגרים הבאים. דרעי אמנם ימשיך לתמוך בו עד הבחירות ובמהלכן, מכיוון שהאלקטורט החרדי מעוניין בנתניהו כראש ממשלה, אבל לאחריהן הוא כבר לא ירגיש מחוייב אליו, ברית חדשה עם גנץ-אשכנזי היא בהחלט אופציה.

החריקות בבלוק הימין לא מסתיימות רק בדרעי. ראשי ימינה מסתובבים עם בטן מלאה עליו, ומאשימים אותו שויתר באופן מופקר על האחיזה במשרד המשפטים. בפועל הזעם שלה הרבה פחות אידיאולוגי: הם גילו שוב שהם גלגל הספייר של ראש הממשלה, בתור לחלוקת תפקידים ועמדות השפעה. כמו דרעי גם הם ימשיכו לתמוך בנתניהו, אבל עם הרבה פחות מחוייבות.

“אפילו לכחלון נמאס מביבי” אומר בייאוש גורם המקורב לשר האוצר. לדבריו, כחלון העביר מסר לראש הממשלה לפיו אם לא תוקם ממשלת האחדות, בכוונתו לפרוש לאלתר בתוך שלושת השבועות שהחוק מאפשר להקים ממשלה חדשה. במקרה כזה הודיע, לא ימתין למחליף.

כחלון נמנה על הדוחפים לאחדות וכמו דרעי האמין שהפעם, בימי משבר לאומי כה אקוטי נתניהו רציני.

אם בוחנים את מצבו של נתניהו בקרב מובילי דעת קהל בימין, בעיקר ברשתות החברתיות, מוצאים גם שם סדקים ובקורת חריפה ולא שגרתית בנוגע לאופן בו הוא מתנהל מול גנץ. עיתונאים בכירים שנמנים על אוהדיו המושבעים קוראים לו לעמוד בהתחייבות שנתן ליו”ר כחול לבן. “אבא שלי איש לח”י היה אידיאולוג אמיתי. אבל החינוך בבית שלנו אמר שכשיריב אידיאולוגי עושה ג’סטה, אתה עושה ג’סטה חזרה. כמו גבר….עת צרה היא לישראל במגפה ובכלכלה וצו השעה רצינות ואחדות” –צייץ שמעון ריקלין (14.4.20), אחד מאנשי התקשורת המשפיעים בימין, הנחשב מקורב לנתניהו. הוא לא היה היחיד.

גם העתונאי ינון מגל, ממובילי התקשורת הימנית הישראלית פנה אל נתניהו באמצעות ציוץ בטוויטר (13.4.20), והפציר בו לא להתבשם מהסקרים המנבאים לו מעל לארבעים מנדטים: “בני גנץ יצא גבר ואתה לא” ביבי, עכשיו תורך להוכיח שלא שיקרת כשקראת לקחת אחריות לאומית אל תשחק באש קח ציפור אחת ביד סגור הסכם אחדות למען ישראל וריבונות.”

נתניהו עדיין מאוד פופולרי בקרב הליכוד, הימין על כל גווניו ועל החרדים, אבל סרבנותו לחתום על הסכם האחדות, בשל ענייניו האישיים בזמן משבר הקורונה עשוייה להתגלות בקרוב מאוד כחרב מתהפכת. התיאורים שהובאו כאן מלמדים על הלך רוח נגטיבי שמתחיל לצבור תאוצה נגד נתניהו בקרב הציבור שלו, שיכול להפוך לנחשול שיפיל אותו בבחירות הבאות אם לא יהיה קשוב לקולות.

 

למאמר המקורי באנגלית :
http://almon.co/3ci7



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

לא ימין – לא שמאל. מפא”י

מעיין סמון

“הקוסם”

אלי ורד חזן

לא אשמת החטוף שערוץ 10 נוקם בנתניהו

אריאל אילוז

“עופרת יצוקה – 2”, עכשיו, ויפה שעה אחת

אלי חזן

אנחנו אשמים במחדלי השריפה בכרמל ?

אריק זיו ויזר

מכתבו של עו”ד מאיר הפלר לדיקן אוניברסיטת חיפה בעקבות האירועים האחרונים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן