24.2 C
תל אביב
1 במאי 2024
ליכודניק
בארץ

חזרה בזמן: הצעתו של ליברמן להעביר את עזה למצרים ואת שטח A לירדן

 

הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא סוגיה ממושכת עם פתרונות רבים שהוצעו במהלך השנים. הצעה אחת כזו מגיעה מיו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, המציע לבטל את הסכמי אוסלו ולהעביר את האחריות על רצועת עזה למצרים ואת שטח A ביהודה ושומרון לירדן.

**תוכנית ליברמן: נקודות מפתח:**

תוכניתו של ליברמן קוראת לשינוי משמעותי במפה הפוליטית הנוכחית על ידי ביטול הסכמי אוסלו, שנחתמו ב-1993 והיו אמורים לסיים את מצב האיבה בין ישראל לארגון לשחרור פלסטין (אש”ף). במקום זאת, ליברמן מציע שמצרים תקבל אחריות על רצועת עזה, בעוד שירדן תשלוט בשטח A ביהודה ושומרון. תוכנית זו מבוססת על האמונה שמעורבות של גורמים אזוריים בעלי אינטרסים יציבים יכולה לסייע בקידום שלום וביטחון לטווח ארוך.

**השלכות אפשריות לאזור:**

אם תיושם, לתוכניתו של ליברמן עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על האזור. מצד אחד, היא עשויה להביא ליציבות מוגברת על ידי שיתוף מצרים וירדן, שתי מדינות ששמרו על שלום עם ישראל. מעורבותן עשויה לסלול את הדרך לצורה חדשה של שיתוף פעולה ודיאלוג בין הצדדים.

מצד שני, הרשות הפלסטינית ופלגים אחרים בשטחים הפלסטיניים עשויים שלא לקבל בברכה את התוכנית, ולראות בה פגיעה בריבונותם וצעד אחורה במאבקם למדינה פלסטינית עצמאית. בנוסף, ייתכן שגם מצרים וגם ירדן יהססו לקחת על עצמן את האחריות הנוספת ואת הסיכונים הביטחוניים הפוטנציאליים הכרוכים בשליטה על שטחים אלה.

**אתגרים ביישום:**

ביטול הסכמי אוסלו והעברת האחריות על עזה ואזור A אינן משימות קלות. ההסכמים הובילו לשינויים משמעותיים בשטח ויצרו מציאות שקשה מאוד לפרק. יתרה מכך, ייתכן שהקהילה הבינלאומית לא תתמוך בצעד דרסטי שכזה, שכן הוא עלול להתפרש כערעור על העיקרון הוותיק של פתרון שתי המדינות.

יתרה מכך, התהליך בפועל של העברת האחריות למצרים ולירדן יחייב משא ומתן נרחב ותיאום בין הצדדים המעורבים. זה עלול להיות קשה בהתחשב במורכבות האזור ובמגוון הגורמים הפוליטיים המשפיעים.

טיעונים בעד ונגד ההצעה:

תומכי התוכנית של ליברמן טוענים שהסטטוס קוו הנוכחי לא הצליח להביא שלום ויציבות מתמשכים, וכי נדרשת גישה חדשה. הם מאמינים ששימוש בשחקנים אזוריים כמו מצרים וירדן עשוי לסייע בקידום פתרון בר-קיימא יותר על ידי מינוף השפעתם והאינטרסים שלהם ביציבות האזורית.

עם זאת, מבקרי התוכנית טוענים שביטול הסכמי אוסלו והעברת האחריות על השטחים יפגעו בחתירה הפלסטינית למדינה ויסבכו עוד יותר מצב מורכב ממילא. הם טוענים שהמוקד צריך להיות בחידוש ובחיזוק העקרונות הליבה של הסכמי אוסלו, ולא בנטישתם לחלוטין.

 

ככל שהסכסוך הישראלי-פלסטיני נמשך, פתרונות חדשניים כמו ההצעה של ליברמן מצדיקים שיקול ודיונים. בעוד שהתוכנית מתמודדת עם אתגרים משמעותיים וחסרונות פוטנציאליים, היא גם מציעה פרספקטיבה חדשה על תפקידם של שחקנים אזוריים בקידום שלום ויציבות. בסופו של דבר, מציאת פתרון לסכסוך תדרוש פתיחות מחשבתית, שיתוף פעולה ונכונות לחקור גישות חדשות.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

קבוצת האריות של יזדי אבלה על מותו של אילן יונה

ליכודניק

ליכודניק משתתף בצערו של חברנו ישראל יעקב בשל מות אמו

ליכודניק

דרמה פוליטית בראש העין: שלום בן משה, ראש העיר בעשור האחרון, החליט שלא להתמודד בבחירות

אריק זיו ויזר

מטפלים במחבלים ולא בישראל השניה

אריק זיו ויזר

פורים ברמת גן

הרויזיוניסט

הקפלנסטים הפסידו בקיבוצים

הרויזיוניסט
דילוג לתוכן