25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
הכנסת

הצעת חוק חדשה תחזיר את האחריות על תאגידי המים והביוב לרשויות המקומיות

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון מחר (יום ב’) בהצעת החוק אותה הגישו יו”ר ועדת הכנסת, ח”כ יריב לוין, ח”כ זאב בילסקי וח”כ גדעון עזרא, לפיה יבוטל סעיף 6א לחוק תאגידי מים וביוב באופן שיאפשר לרשויות המקומיות לקבל את האחריות על תאגידי המים.

סעיף 6 לחוק תאגידי מים וביוב, שתחילתו הייתה ביום 31 ביולי 2001, קובע כי אם רשות מקומית לא החליטה בתוך שלוש שנים מיום תחילתו של החוק להקים תאגיד מים וביוב, רשאים שר הפנים ושר האוצר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להורות לה להקים  תאגיד כזה.
בתיקון מס’ 3 לחוק העיקרי, משנת 2004, הוסף לחוק העיקרי סעיף 6א, הקובע כי בתום שש שנים מיום תחילתו של החוק לא תפעיל רשות מקומית את שירותי המים והביוב שבתחומה אלא באמצעות תאגיד. בהתאם לתיקון, שר הפנים, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאים לפטור רשות מקומית מחובה זו.
שש שנים מתחילתו של החוק חלפו בשנת 2007. במועד זה אמורות היו כל הרשויות המקומיות בישראל לחדול מאספקת שירותי מים וביוב ולעשות כן באמצעות תאגידים. בפועל, רק רשויות מקומיות מעטות הקימו תאגידים, וכבר עתה מתחוור כי תאגידים אלה נקלעו לגירעונות כספיים, דבר המעמיד בספק רב את מידת ישימותו של עצם רעיון הקמת התאגידים. בנוסף, יש רשויות מקומיות רבות שהפעלת שירותי המים והביוב נעשית בהם באורח תקין ויעיל ואין הצדקה לחייבן בהעברת פעילות זו למסגרת של תאגיד.
לפיכך, מוצע לבטל את סעיף 6א לחוק העיקרי ולהחזיר בדרך זו את השיקול הדעת שהיה מוקנה לשרים באישור ועדת הכלכלה של הכנסת להורות לרשות מקומית להקים תאגיד מים וביוב. יש להניח, כי השרים יעשו שימוש בסמכות זו במקרים המוצדקים לכך ובעיתוי הנכון.
המשמעות המידית של חיוב בהקמת תאגידי מים ברשויות שבהן לא הוקמו תאגידים, היא הטלת עלויות של מיליוני ש”ח על אותן רשויות שיביאו לקיצוץ נרחב בפעולותיהן, ובפרט בתחום החינוך, ואף לגירעונות כבדים. בנוסף, הקמת תאגידי המים פגעה במקרים רבים בשירות שניתן לתושבים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הח”כים הערביים התחמקו מדיון בעניינם בשל המשט

אריק זיו ויזר

ריבלין לנתניהו: המחלוקת בינינו איננה אישית

אריק זיו ויזר

מחר בכנסת

אריק זיו ויזר

ח”כ אופיר אקוניס יסייע למחוסרי דיור

אריק זיו ויזר

לבני חוזרת לאזור חיוג הליכוד ?

אלי חזן

גם החודש כחלון השר הפופלרי

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן