22.1 C
תל אביב
28 באפריל 2024
ליכודניק
כללי

המשך המלחמה הקרה בין גלנט לרה״מ נתניהו:

לאחר נאומו שנשא השר יואב גלנט ביום רביעי, במסגרתו נמשכה המתיחות ששוררת בינו לבין רוה״מ נתניהו, שהחלה על רקע הרפורמה המשפטית שבמסגרתה פיטר רה״מ נתניהו את שר הביטחון וחזר בו זמן קצר לאחר מכן. במסגרת אותו נאום שנשא יואב גלנט סביב הדרמה שמתנהלת כיום על רקע חוק הגיוס, אמר כי ללא הסכמת הקואליציה אין בכוונתו להגיש את חוק הגיוס.

זאת כאשר הוא דוחק ברה״מ נתניהו להוביל מהלך ולהגיע להסכמות עם בני גנץ וגדי אייזנקוט, על רקע מתווה חוק הגיוס, והעתירות שהוגשו נגדו בין היתר על ידי העמותה לאיכות השלטון. במה שיכל להתפרש כאולטימטום מצדו של גלנט לכל הפחות, או כאיום מרומז בנוגע לאופן התנהלותו בעתיד של שר הביטחון שנראה שמחשב מחדש בימים אלה את דרכו בפוליטיקה. שכן בהתאם לדבריו, ללא הסכמה כזאת – הוא לא יתמוך במתווה חוק הגיוס.

בנאום שהתקיים הערב (יום ה׳) בקרייה בתל אביב, במסגרת מסיבת עיתונאים ובה רה״מ נתיהו התייחס בין היתר לעניין גיוס חרדים לשורות צה״ל ובמרומז ללחצים שהופעלו עליו מצדו של שר הביטחון. במהלך הנאום הוא הוקיר את ערך לימוד התורה והודה לחרדים על התגייסותם לארגוני חירום והצלה. יחד עם זאת, הדגיש את הצורך המשתקף מהתחושה הרווחת הציבור על הפער בחלוקת נטל הביטחון לאור העובדה שרוב מוחלט בקרב הציבור החרדי לא מתגייס לצה״ל.

בהמשך לדברים אלו, רוה״מ אמר העריך כי הסיכויים להשיג רוב בכנסת למהלך ולהגיע להסדר מבלי לפלג את העם ולהסית נגד הציבור החרדי הם טובים. אולם, הדגיש את הצורך לגייס את הציבור החרדי למהלך ולהגיע להסכמה עם מנהיגיו על המתווה ואמר כי ״גם הם מבינים היום את הצורך בגיוס לצה״ל״. לדבריו חלה האצה בתהליכי עומק בחברה החרדית, שיש להם השפעה על העלייה במוטיבציה לגיוס לצה״ל וביתר שאת לאור המלחמה.

יש לציין, כי השר גלנט הדגיש אף הוא בעבר את הצורך להגעה למתווה בנוגע לחוק הגיוס, שנעשה בשיתוף הדדי בין הממשלה לבין החרדים. אולם, כעת בנאומו על רקע דבריו בהן הדגיש כי ״כולם צריכים להיכנס מתחת לאלונקה״, במה שמסתמן כשינוי בגישה מצדו. לא זו אף זו, בזמן הרפורמה המשפטית כאשר אותת במסגרתה כי אינו מתכוון לתמוך בחוק ללא הסכמה מלאה מצד האופוזציה. במה שבסופו של דבר גדע את המשך החקיקה ביחס לשינוי בוועדה למינוי שופטים.

כאמור בניגוד להצהרותיו של גלנט במהלך הפריימריז בין היתר בפני מתפקדים ובפורומים נוספים בהם התבטא על החשיבות העליונה ברפורמה משפטית, גם מפאת הנגזרות הביטחוניות ביחס לנהלי הפתיחה באש, והאופן שבו המדיניות המשפטית המונהגת ביחס לענישת מחבלים ומשפחותיהם מחלישות ההרתעה. לאור התנהלותו של שר הביטחון מהקמת הממשלה, נראה כי ימיו בליכוד ספורים מאחר ודבריו מהווים הצהרת כוונות ביחס להמשך דרכו בפוליטיקה, לנוכח העיתוי שבו בחר לשחרר את ההצהרה.

בנוסף, נראה כי גם אייזנקוט וגנץ ממתינים לשעת כושר על מנת לצאת מן הממשלה בתנאים אידיאלים מבחינתם. כמו כן, לאחר נאומו זכה גלנט למחמאות מארגון ״אחים לנשק״ ואף מראש האופוזציה יאיר לפיד וגורמים נוספים בשמאל. לא מן הנמנע שכאשר נציג מהימין מקבל מחמאות מגורמים מסוג אלו, בוחרי הליכוד אומרים דרשני. 

מצב נתון זה מאלץ כאמור את רה״מ נתניהו לתמרן בין הדרישות שמציבים גלנט וחברי המחנה הממלכתי, לבין הרצון לשמור על אחדות הקואליציה ולרצות את הסיעות החרדיות. אמנם על רקע האתגרים השונים בפניהם ניצבת ישראל היום ברור לכולם כי ישנה חשיבות עליונה לשמור על האחדות. זאת במיוחד לאור האפשרות שמועלית בדרך קבע על ידי השמאל לקבוע תאריך מוסכם לבחירות.

אולם, כפי שהתייחס בנאומו רה״מ מהאפשרות של בחירות כאשר חיילנו מצויים בלחימה, ראשית לאור החשש להורדת המורל בקרב הלוחמים והעם שעלולה לייצר מערכת בחירות. זאת לאור הפרובוקציות והאמוציות בציבור שהן דבר בלתי נמנע במערכות בחירות. ואכן, במדינה כמו ישראל ובה מערכות בחירות נוטות להיות סוערות במיוחד, מצופה בעת הזו מהמנהיגים להפנים את גודל השעה ולפעול להרגעת הרוחות ולהניח בצד שיקולים פוליטיים.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

בחזרה ל – 73′ – פרק ראשון : הרשימה הצבועה

אלי חזן

משחק לזכרו של מיכה גולן

הרויזיוניסט

המנצח בסקר ליכודניק : יולי אדלשטיין

וילך הברק אצל המרזל

אריק זיו ויזר

לא תגבור וגם לא רשף ביטחון

אריק זיו

הימין מגיש שנית את הלחי השניה !

משה איפרגן
דילוג לתוכן