25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
באנר ראשי באנר ראשי דעות

מה עומד מאחורי המינוי של ארדן ?

נתניהו מינה את ארדן לשגריר כפול מאילוץ פוליטי אבל לא היה שרירותי

את ההחלטה המפתיעה והחריגה למנות את השר לבטחון פנים גלעד ארדן לכהונה כפולה של שגריר ישראל באו”ם ושגריר ישראל בוושינגטון, קיבל בנימין נתניהו מאילוצים פוליטיים.

ראש הממשלה נקלע למצוקת חלוקת תיקים עבור בכירי מפלגתו, בשל ההסכם הקואלציוני הנדיב מול כחול לבן, ולכן נדרש להיות יצירתי למצוא פתרונות ראויים עבור השרים המכהנים. אתמול נפגש עם ארדן, אחד השרים האהודים בליכוד והניח לפתחו את ההצעה המפתה: להיות הזרוע שלו בארצות הברית, בשני התפקידים הבכירים ביותר בתקופה בה הוא מתכוון לקדם עם ממשל טראמפ את החלת הריבונות ביהודה ושומרון.

ארדן בן החמישים שידוע בנטייתו להתלבט, קיבל במקרה הזה החלטה מהירה. בעבר הוצע לו תפקיד השגריר באו”ם כמה פעמים אך הוא תמיד סירב, הפעם הוא אמר לנתניהו כן! לאחר שהבין שאין בכוונת ראש הממשלה להשאירו בתפקיד השר לבטחון פנים. במצב זה, ההצעה שהונחה בפניו לאור הנסיבות נראתה כעסקה לא רעה: כהונה בתפקידים שיקנו לו נסיון דפלומטי ומדיני להמשך הקריירה. ארדן, לא ויתר על שאיפתו להתמודד בעתיד על ראשות הליכוד ועל ראשות הממשלה.
על פי הסיכום בניהם ארדן ימשיך לכהן כשר עד אשר הממשלה תאשר את מיניו לשגריר באו”ם ורק אז יתפטר מהכנסת ויתחיל את כהונתו באו”ם כמחליפו של דני דנון. בשלב השני, לאחר הבחירות לנשיאות ארה”ב בנובמבר יכנס לנעליו של רון דרמר כשגריר בוושינגטון ויכהן בשני תפקידי השגריר במקביל. כאשר יו”ר כחול בני גנץ יכנס ללשכת ראש הממשלה במסגרת הסכם הרוטציה עם נתניהו הוא יוכל להחליף את ארדן, ואז ישאר בידיו התפקיד באו”ם.

ארדן נשוי ואב לארבעה ילדים בגילאי בית הספר עדיין לא החליט באיזה עיר יתגורר: וושינגטון או ניו יורק.

למרות שהתפקיד הכפול נולד עקב מצוקה פוליטית של נתניהו, ההחלטה שקיבל אינה שרירותית. על פי כל הסימנים נתניהו מתכוון לקדם במלוא הכוח בזמן הקרוב את החלת הריבונות ביהודה ושומרון. לשם כך הוא זקוק בבית הלבן לאיש אמון ולדמות המזוהה עם האידיאולוגיה הימנית המדינית-ארדן עונה על שני המאפיינים הללו.

היחסים בין ארדן לנתניהו נמשכים כמעט שלושה עשורים, עוד מימיו של ארדן כיו”ר צעירי הליכוד בתקופת הקדנציה הראשונה של נתניהו כראש ממשלה בשנות התשעים של המאה הקודמת. בעשור האחרון מינה נתניהו את ארדן לתפקידי שרים בכירים בניהם שר התקשורת, השר להגנת הסביבה, השר להגנת העורף, שר הפנים והשר לבטחון פנים ולנושאים אסטרטגיים בחמש השנים האחרונות וכמחזיק תיק המאבק בבי די אס. בתפקידים אלה כיהן ארדן כחבר הקבינט המדיני בטחוני וצבר נסיון וידע רבים בנושאים האלה.

בתקופת כהונתו כשר לבטחון פנים החלו חקירות המשטרה נגד נתניהו שהסתיימו בכתבי אישום חמורים. נתניהו חש בכל התקופה הזאת שארדן לא השתמש במעמדו ובסמכויותיו כדי למתן את מה שהוא כינה מסע הציד של המשטרה נגדו. על הרקע הזה חלה התרחקות בניהם, אך ארדן מעולם לא קרא תיגר פומבי על נתניהו, ובהתמודדות האחרונה בפריימריז על ראשות הליכוד בדצמבר האחרון אף התייצב לצידו.

לאורך השנים הוא גיבה את כל מהלכיו המדיניים של נתניהו, והיה השר הראשון להודות לטראמפ על דיל המאה ולאור הירוק שנתן שגריר ארה”ב בישראל דיוויד פרידמן להחלת הריבונות ביהודה ושומרון. הוא אמר אז ש”תפיסת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל וארצות הברית ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום”.

לכן מהבחינה הזאת נתניהו יכול להיות רגוע. ארדן ישמש כזרוע הבצועית שלו בארה”ב ויהנה כמו השגריר היוצא דרמר מיחסי אמון עם ממשל טראמפ ודלת פתוחה.

כאמור מינוי אדם אחד לשני התפקידים הללו במקביל הוא צעד חריג, והיחידי שכיהן בכפל תפקידים כזה היה אבא אבן שהיה שגריר ישראל הראשון באו”ם שמונה עם הקמת המדינה ב1948 ושנתיים לאחר מכן מונה גם לשגריר ישראל באו”ם. אבן נחשב לשגריר מיתולוגי שהניח את היסודות לדיפלומטיה הישראלית ובהמשך כיהן כשר חוץ. אולם זה היה בעבר הרחוק כאשר ישראל היתה מדינה קטנה, צעירה וחסרת אמצעים.

משקיפים מדיניים ציינו בנימה בקורתית שיש רק ארבע מדינות בעולם להן יש שגריר משותף באו”ם ובוושינגטון: אנדורה, סן מרינו, ג’יבוטי והמלדיביים.

ארדן הוא דמות מוערכת במערכת הפוליטית בימין ובשמאל, זו הסיבה שהטענות נגד כפל התפקידים הושמעו שלא לייחוס. בכיר בכחול לבן לי: “מפתיע כל פעם מחדש איך ביבי מרסק את כל סדרי הממשל לטובתו ולצריכיו הפוליטיים. זה לא סביר שאדם אחד יהיה בשני המקומות החשובים האלה.”

בראיונות לתקשורת ביממה האחרונה ארדן נשמע כמי שמגיע לתפקיד עם מטרות ואג’נדה ברורים. הוא סיפר שסיכם עם נתניהו על תוספת דיפלומטים למשלחת באו”ם שסובלת ממחסור בכוח אדם. לדבריו ישראל עומדת “בפני ההליך ההיסטורי של סיפוח יהודה ושומרון. באו”ם יכולות להיות בעיות גדולות. יש הליך משפטי שמקודם נגד ישראל בביה”ד הבינ”ל בהאג, גם איראן לא מחכה ומתקדמת לגרעין.”

 

ליכודניק מודה לאתר אל מוניטור ולמזל מועלם על הזכות לפרסם את המאמר 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ליגת האלופות של יחסי החוץ של ישראל

עינר אביב

הליכוד מצטרף לליגה של הגדולות

אריק זיו

זה סופי : דורון אביטן יתמודד במחוז גליל ועמקים

אריק זיו

ציבטו את עצמכם,ספטמבר עבר ואנחנו עדיין בחיים

אריק זיו ויזר

מן הארכיון – זה המיסים חבר

אריק זיו ויזר

מי הוא איש השנה של ליכודניק ? חוברת האתר נשלחה לחברי המרכז ומועצות הסניפים

אריק זיו ודניאל נחמיה
דילוג לתוכן