23.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
ממשלה

בימים הקרובים יחל תהליך חידוש ושימור הביתן היהודי באושוויץ

  שר החינוך, גדעון סער, יציג היום בממשלה את תכנית העבודה לחידוש התצוגה ושימור הביתן היהודי באושוויץ- בירקנאו, שיישומה יחל בימים הקרובים

שר החינוך, גדעון סער, יציג היום (א’) בישיבת הממשלה סקירה של מתווה תכנית העבודה לחידוש התצוגה ושימור הביתן היהודי באושוויץ- בירקנאו, ביתן 27.

ליישום התכנית יוקצו 32 מלש”ח.

עבודות החידוש והשימור יחלו בימים הקרובים וחנוכת הביתן המחודש מתוכננת לקיץ 2012.

 

חידוש התצוגה ושימור הביתן היהודי באושוויץ בירקנאו הינם נדבך נוסף במהלכים שמובילה מדינת ישראל להנחלת זיכרון השואה. יצוין כי במוזיאון אושוויץ- בירקנאו מבקרים מידי שנה  כ- 1,300,000 מבקרים אשר מתוכם כ- 50,000 ישראלים, רובם תלמידים. מספר המבקרים במוזיאון עולה מידי שנה    בכ- 10%.

שר החינוך, גדעון סער: “הנחלת זיכרון השואה היא צוואה לעמנו.

למחויבות שלנו לזיכרון השואה וזוועותיה תפקיד מרכזי במאבק כנגד תופעות של השכחת השואה והכחשתה.

זיכרון זוועת השואה מעצים את משמעות הקמתה וקיומה של מדינת ישראל- מדינת היהודים”

 

בהמשך להחלטת הממשלה מיום 12.2.2009 לחידוש הביתן היהודי במוזיאון אושוויץ- בירקנאו במימון משרדי הממשלה הוקמה ועדת היגוי בראשות מנכ”ל משרד החינוך, ד”ר שמשון שושני. ועדת ההיגוי גיבשה את המתווה לחידוש התצוגה ולשימור הביתן היהודי, קבעה את המסגרת התקציבית ואת סוגיית אחזקת הביתן היהודי.

           

באושוויץ בירקנאו מוצגות שתי תערוכות- התערוכה המרכזית ותערוכת הביתנים של המדינות. התערוכות שהקמתן החלה במהלך שנות ה- 50 וה- 60 ייצגו תפיסה שלא שיקפה את הנושא היהודי באופן מובהק. בעשור האחרון החל תהליך חידוש התערוכות במבנים האלה, כאשר הביתן היהודי הוא המבנה הגדול ביותר מבין המבנים, המשקפות באופן מדוייק יותר מבחינה היסטורית את השואה- רצח היהודים.

בתערוכה המרכזית של אושוויץ מבקרים כ- 80% מהמבקרים המודרכים ובאופן יחסי פחות מבקרים בביתנים של המדינות השונות. מדינת ישראל פועלת להכליל את הביתן היהודי, ביתן 27, כחלק מהסיור המודרך שמקיימים המבקרים באושוויץ- בירקנאו.

הביתן היהודי, ביתן 27, שנבנה בשנות ה- 60 מציג תערוכה כללית על השואה, על היהודים בפולין, ללא חפצים ואוד מיושנת בגישה.

התערוכה המרכזית באושוויץ עוברת תהליך של שיפוץ ובמרכזה הצגת מימד השמדת היהודים. על כן הוחלט כי מרכזו של הביתן היהודי יהיה: “שואה- רצח העם היהודי” ויוצג בו רקע מקיף ורחב של השואה ולא רק בהתייחס למחנה אושוויץ- בירקנאו בלבד.

  התהליך לחידוש ושימור הביתן היהודי כולל שלושה מרכיבים:

  1. שימור המבנה על פי הדרישות המחמירות לשימור מבנים
  2. שיפוץ המבנה- 1000 מטר מרובע- שתי קומות- על מנת להצליח מבחינה פיסית להעמיד את התערוכה החדשה במבנה.
  3. הקמת התערוכה החדשה- תהליך תחקיר ואיסוף החומר 

 

תהליך התכנון וההיערכות הושלם ובימים הקרובים יחל תהליך עבודות שימור ושיפוץ המבנים-

תהליך התכנון המפורט לשימור ולחידוש הביתן היהודי הסתיים, התקבלו אישורי בנייה מהשלטונות הפולניים והושלמו מכרזי הביצוע עם הקבלנים.

להקמת התערוכה החדשה בביתן היהודי באושוויץ בירקנאו נקבעו עקרונות התצוגה ונבחר צוות יוצרים לתערוכה. במקביל לעבודת התכנון והעיצוב מתקדמת עבודת תחקיר ואיסוף חומר מקיפה ונרחבת לתערוכה החדשה. בשלב זה מתמקדים הצוותים באיתור אינטנסיבי של סרטים בצבע על העולם היהודי לפני השואה וקטעי נאומים ברדיו של המנהיגים הנאצים בתקופת המלחמה ולפניה.  

 

פרויקט חידוש ושימור הביתן היהודי יבוצע על ידי “יד ושם” וחנוכת הביתן היהודי המחודש מתוכננת לקיץ 2012.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

השר סער: “לישראל עומדת הזכות להגנה עצמית”

אלי חזן

נתניהו ממשיך להתעלם מהמצב ביו”ש

אלי חזן

המלצת רה”מ לבניית גדר בגבול עם ירדן אושרה ע”י הקבינט

אריאל אילוז

מהיום- הציבור יוכל להתמודד על מקומות פנויים של נציגי ציבור

אריק זיו ויזר

השר יעלון מגיב בחריפות להצתת המסגד בטובא – זנגריה

אריק זיו ויזר

ריבלין: “המערכה על ירושלים מתחילה במעלה אדומים”

אלי חזן
דילוג לתוכן