21.1 C
תל אביב
27 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

ישראל היא מעצמה

לפני מספר חודשים ישבתי על כוס קפה עם מנכ”ל אחת החברות היעוץ הניהולי המובילות באירופה איתו אני נמצא בקשרים עסקיים. האיש, אחד המומחים העולמים בתחום הטלקום, מחלק את זמנו בין לונדון, מילאנו, דובי,שנחאי ושאר בירות הכלכלה הגלובלית. הוא היה בארץ מספר פעמים ומכיר מבפנים את נפלאות ההי-טק הישראלי.
כשהשיחה עברה על לימודי ה-MBA שלי בתכנית קלוג-רקאנתי הוא אופתה מאוד. ‘לא נכון’,אמר לי, ‘לא יכול להיות! אתה רוצה להגיד לי שיש לקלוג תכנית MBA בישראל? אתם באמת מעצמה!’ הוא הכריז. קלוג, בת ספר לניהול של אוניברסיתת נורטוסטרן דורגה גם השנה כמספר אחת בעולם לפני הרורד ווורטון. כחלק מהמדיניות הגלובלית שלה, קלוג פיתחה תכנית בהונג קונג, בגרמניה ובישראל – יחד עם אוניברסיטת תל אביב. הרבה אנשים בארץ לא יודעים על זה, אבל בעולם העסקים MBA בקלוג הוא סימן למצוינות וזה היה עבורו הרבה יותר חשוב מכל מה שהוא ידע על ישראל עד כה.
מאז אותה פגישה אני חושב יותר ויותר על הגדרתה של ישראל כמעצמה. העולם השתנה והפך לגלובלי ואת זה  כולנו כבר יודעים. מה שלא הספקנו להפנים הוא שמיקומה של ישראל בכפר הגלובלי הזה שונה לאין שיעור ממה שהתרגלנו להכיר. ישראל נהתה ל HUB – למוקד ברמה עולמית בכל תחומי החיים. הועצמה של ישראל לא נובעת רק מהיותה המעצמה הצבאית באזור, היא תוצאה של מצוינות עסקית, טכנולוגית וחינוכית. היא בא מנוער שעדין אכיפת לו, מעיתונות שלא מוותרת לאף אחד ומתשתית מוסרית שאין לו תאום בעולם.
אני יודע. יש לנו הרבה בעיות. יש לנו פערים כלכלים בלתי נסבלים, ומערכות גדולות שדורשות טיפול כמו בריאות וחינוך. ועוד לא דיברנו על יחסנו עם שכננו הערבים. אני לא רוצה להתעלם מהבעיות האלה. אבל אני חושב שבלי הבנה יסודית של מה מצבנו בכפר הגלובלי אנחנו לא נוכל לפתור אותם.
לדוגמה אי אפשר להתייחס לבעיה הדמוגרפית בלי להבין שישנם מיליוני צעירים יהודים שיכולים למצוא בישראל את פסגת יעודם העסקי והחברתי ולהמשיך להתייחס אליהם כפליטים בכוח הנתונים לחסדי הסוכנות.
אי אפשר ללחום בזירת התקשורת הבינלאומית בלי לנצל את יתרונות שבצומת הטכנולוגית המדיה המתקדמת עם התוכן הייחודי של עם ישראל. אי אפשר להתמודד עם האתגרים של הגלובליזציה שלפנינו עם תודעה של מדינת צנע.
את זה הצעירים יודעים טוב יותר מהדור הקודם. ישנם היום בישראל צעירים מצוינים: ציונים אמתיים שהם גם תושבים של העולם הגדול. צעירים שמדברים ארבע וחמש שפות ובונים את חברות ההי-טק של המחר. צעירים שיודעים להסתדר בלונדון ובברלין לא פחות טוב מאשר בשורות צה”ל. אך כל עוד תחוסם בפניהם הגישה להנהלת המדינה, לא יוכלו לממש את הפוטנציאל העצום הזה.
בזה נבחנת מנהיגות. משה רבנו הוא משה רבנו גם ואולי במיוחד כי הכין במו ידיו יורש במדרגתו של יהושע בן נון. מנהיגות אמתית יודעת לפתח את הדור הבא בלי לפחד כל הזמן. רק מנהיגים קטנים לא עושים מקום לצעירים. כנס ישראל לצעירים הוא דוגמה נפלאה של מה אפשר וצריך לעשות. על זה צריכים כולנו להכיר תודה לממשלה הנוכחית ובמיוחד למשנה לראש הממשלה השר סילבן שלום.
אבל זה לא מספיק. כל עוד כולנו לא נבין שישנם צעירים שהיום מסוגלים לביצועים טובים יותר מאשר הגנרלים והדינוזאורים של הפוליטיקה והכלכלה הישראלית לא נשנה הרבה. צריך להפסיק לפחד כל הזמן ולהבין שאנחנו כבר מעצמה גלובלית וחייבים מנהיגות צעירה.
(הכותב הוא יועץ אסטרטגי ויו”ר שולחן העגול על צעירים בזירה הבינלאומית בכנס ישראל לצעירים)

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

תנו לכחלון להשפיע

אלי חזן

ניתוח מצב טראמפ

אברהם : מגדלור של אמונה

אלי כהן

לוין למשפטים !

פרשת האזינו

עינר אביב

כה אמר ז’בוטינסקי- כל אזרח הוא מלך. מספר הערות על הכרה, גאווה וזכויות.

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן