11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

זוכרים את הנופלים : יוסף (יוסי) דקל

ליכודניק זוכר את אלו שבמותם ובהקרבתם ציוו לנו את חייהם. אלי חזן על רב"ט יוסף דקל אשר חי את הישראליות שבין מזרח לבין מערב


במקורות נכתב כי "כל אדם הוא עולם ומלואו" ומעקב אחר קורות חייהם של 23,320 חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה מראה כי הם הרבה מעבר לכך. יש מהם ניצולי שואה ששרדו את התלאות באירופה אך נהרגו על הגנת הארץ ויש מהם שעלו מארצות ערב. הספר "תרנגול כפרות" של הסופר אלי עמיר הביא את הקונפליקט של כמה מהעולים מארצות ערב בהגיעם לקיבוץ. הוא הפגיש בין עולם החול לבין עולם המסורת, בין מזרח לבין מערב ובין עולמות ישנים לבין עולמות חדשים. בלכתכם בין המצבות של חיילי צה"ל בבית הקברות הצבאי ברמלה עשויות עיניכם להיתקל בשם יוסף דקל.


יוסף נולד ב- 20 בספטמבר 1946 בטוניסיה לעוזר ורחל, יהודים ציוניים פשוטים. כשהיה בן שבע וחצי עלתה המשפחה לארץ. היא התיישבה ברמלה בעוד יוסי עבר לגור בקיבוץ "גשר" לאחר שרחמים אחיו, חבר הקיבוץ הביאו לשם. אחד האתגרים של העולים החדשים, בדיוק כפי שמתואר בספרו של עמיר, היה האינטגרציה עם הצברים בני הארץ. כך נכתב עליו : "בשמחה רבה היה משתתף בטיולי בית הספר והיה חברתי ומוכן תמיד לעזור לזולת. במשך שנות שהותו בגשר נעשה מסור למשק, אהב את משפחתו וכיבד את הוריו. היתה לו נטייה למלאכת יד".


דקל גויס לצה"ל ביולי 1965. כרבים מבני גילו ביקש להתגייס לשייטת אך המשק התנגד לכך….. הוא החליט לתגייס אל הנח"ל המוצנח. "מיום גיוסו לא נשמעה מפיו התרברבות אף פעם ואת שירותו נתן מתוך משמעת, יעילות ומסירות. היא היטיב לבצע את תפקידיו, כפי שמפקד יחידתו כתב עליו במכתב תנחומיו להוריו אחרי נפלו. אמיץ היה ולא ידע פחד. בעל כושר גופני רב, עוזר לנחשלים במסעות ומעודד אחרים ללכת עד הסוף. גאה היה על מדי צה"ל וגם בכנפי הצנחן אשר ענד אבל יחד עם זה היה צנוע ונחבא אל הכלים".


הימים היו ימים מתוחים לאורך הגבול וליוסי ניתנה הזכות להשתתף ברוב פעולותיו של צה"ל ואף בפעולת התגמול נגד הירדניים, היא פעולת סמוע. הוא גם נטל חלק במלחמת ששת הימים.

במרץ 1968 יצא דקל להשתתף בפעולת תגמול נגד בסיסי החבלנים הירדניים. לימים נודעה הפעולה הזאת כפעולה כושלת למדי היא פעולת כראמה – עיירה ממזרח לירדן אשר בה התרכזו מחבלי אש"ף על מנת לפגוע ביהודים ובישראלים באשר הם. הוא נפל במבצע זה. הובא למנוחת עולמים בבית הקברות ברמלה. בנפלו הועלה בדרגה. ב"שלושים" לנפלו הוציא קיבוץ גשר חוברת לזכרו.

חמישה חודשים לאחר נופלו נולד לאחותו בן והיא החליטה לקרוא לו כרמי – לזכרו של יוסף.

יהי זכרו ברוך



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

דיקטטורה של מתפקדים / מאת: בנימין שוורץ

אריק זיו ויזר

איך נכשל ניר ברקת בירושלים

משה איפרגן

אבנים – לא מה שחשבתם

אריאל אילוז

פרשת קצב – נקודה למחשבה

אריק זיו ויזר

Brexit as an Opportunity

Eli Vered Hazan

כשראש הממשלה הפך לשק החבטות של הליכוד

אלי חזן
דילוג לתוכן