11.1 C
תל אביב
19 במרץ 2024
ליכודניק
בארץ

ועדת המינויים – כמו במשחק שש בש

ימים אלה רואים שוב התנגשות בין המערכת הפוליטית לבין המשפטית על רקע המינויים החדשים של "ממשלת השינוי". ביחוד לאור מינויו של שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. האמת שככה היה צפוי להיות, אך בזמן "ממשלת השינוי" הכל פתאום הפוך.

ועדת גילאור הבוחנת את מינויי הדירקטורים לחברות הממשלתיות, החליטה לפסול את בקשת שר הביטחון גנץ למנות את עמיר פרץ בטענה של זיקה פוליטית. לפי חוק החברות הממשלתיות אדם עם זיקה פוליטית חייב שיהיו לו כישורים מיוחדים (סעיף 18 ג ) על מנת שיהיה ניתן למנותו לדירקטור ולאחר כיו"ר החברה.
עמיר פרץ יו"ר הסתדרות לשעבר, בקיא ביחסי עבודה. שר ביטחון לשעבר שאחראי על כל התעשיות הביטחוניות (כולל תרומתו הידועה בעניין כיפת ברזל).שר כלכלה לשעבר המטפל בסוגיות של תחרות במשק. באופן מפתיע הפקידים שיושבים בוועדת המינויים מחליטים שכל זה לא מספיק להוות כישורים מיוחדים. מכאן ההיגיון פשוט, הועדה לא מתכוונת לעולם לאשר לאדם בעל זיקה פוליטית להתמנות, לא משנה רמת הכישורים. כלומר ועדת המינויים לא תתן לחוק "לבלבל" אותה, היא פשוט לא תאשר.
בדיוק בגלל חשש כזה יש בחוק החברות הממשלתיות סעיף , 18 א, המאשר לשר להביא השגה על ההחלטה למליאת הממשלה. כלומר לפי החוק מותר לממשלה להכריע מעל ראשה של ועדת המינויים. שנים על גבי שנים היועצים המשפטיים לא אישרו להשתמש בסעיף החוקי הזה. תמיד טענו כי פעולה כזו תרמוס את הועדה ומכאן ,התירוץ התמידי, את אמון הציבור.
בתקופת ממשלת נתניהו היה ניסיון להגיש הצעה כזו לממשלה, בעניין מינוי חיים אביטן ראש עיריית חדרה לשעבר, לנמל אשדוד. הממשלה הייתה אמורה לדון בעניינו לאחר שוועדת המינויים דחתה את בקשת שר התחבורה למנותו.
לקראת הדיון בממשלה היה לחץ אדיר מהיועצים המשפטיים לא לעלות את הנושא לדיון. הטענות העיקריות שהם השמיעו היה , שעשרות שנים לא נעשה שימוש בסעיף הזה, לבסוף כמובן הדיון בוטל. למזלו הרב של מר חיים אביטן, לאחר מאבק, מצא שר השיכון יואב גלנט את האומץ הציבורי למנותו לתפקיד אחר.
לאחר כל זה היה "מרענן" לשמוע שהייעוץ המשפטי פתאום אחרי שנים החליט לשנות את דעתו, ונתן אישור לממשלה לבצע דיון שכזה.
מדהים לראות את "ממשלת השינוי" שדאגה לצעוק תחת כל עץ רענן (כשבילו את ימיהם באופוזיציה) שמינויים פוליטיים הם שחיתות. נפלא לראות שהם ממנים כיום בחופשיות רבה באישור הייעוץ המשפטי. הם הגדילו לעשות לא רק מינויים פוליטיים אלא גם מינויים משפחתיים. די להזכיר את קק"ל וגיסתו של יאיר לפיד או בעלה של השרה זנדברג. מינוי פוליטי אינו יכול להיות בניגוד לחוק, בייחוד כאשר בחוק מופיע במפורש שכן ניתן לבצע דבר כזה.
לסיכום חייבים לזכור שכל הכוח נמצא בידי הממשלה.היא מקימה ועדות מינויים, מסמיכה רשויות כמו רשות החשמל ואפילו נבחרת הדירקטורים. בעשותה כך היא מאשרת לגופים הללו לפעול. כמובן הצעדים הללו נעשים בגיבוי הייעוץ המשפטי. מעניין שאת הצעד הזה קדימה המשפטנים מאשרים לממשלה לבצע. זהו ריקוד מוזר כי כשהממשלה מבקשת לקחת חזרה את הכוח, פתאום הצעד חזרה לא מצליח. הייעוץ המשפטי אוסר על הממשלה לקחת חזרה את אשר שלהם. ממש כמו במשחק שש-בש על תקן של, "נגעת נסעת". זהו בדיוק הכוונה של ממשלת הפקידים. היועצים המשפטיים שולטים בכל התנהלות של אותן "ועדות מקצועיות". לכן ברגע שהממשלה "מוותרת" על כוחה לטובת הועדות, היא דה פאקטו מעבירה את הכוח לייעוץ המשפטי. לא יכול להיות שממשלה תהיה במצב שש-בש ולא תוכל לקחת את אשר שלה חזרה.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חתמו על העצומה : לזכור את יצחק שמיר

דודו חיים

הסביבה מאוד חשובה. ביחוד ביו"ש

עינר אביב

ארדן מתמודד עם הטרור

אריק זיו ויזר

החייל של נתניהו בארנה

עינר אביב

המלחמה ללא כלי נשק

הקפלנסטים הפסידו בקיבוצים

הרויזיוניסט
דילוג לתוכן