25.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
סניפי הליכוד

השאלה הלאומית במדינה היהודית – טל ברונשטיין

על רקע המהומות  והוויכוח הציבורי סביב מה שקורה ביחסי דת מדינה במדינת ישראל אני אעלה מס’ נקודות אשר יבהירו מה מעמדה של הדת במדינת היהודים בשונה משאר מדינות העולם


 

הבסיס הרעיוני ללאום או עם מצריך שתהיה לקבוצה מסוימת (אין הגדרה כמותית אחידה ) זיקה משותפת לטריטוריה, לשון, מסורת, אורך חיים,הלך רוח. כול אלה מהווים את הבסיס הרעיוני לעם. הלאומיות במובן המודרני של המילה הייתה במגמת התעוררות במאה ה18 וה19 כחלק מתוצאות המהפכה התעשייתית, שהתוצאה הסופית שלה היו שתי מלחמות העולם. תופעה לא פחות משמעותית מן המהפכה התעשייתית, עוברת האנושות

.בשנים האחרונות על רקע הגלובליזציה. מהפכות הטכנולוגיה, הידע,הרשת ואולי בולט מהכול הרשתות החברתיות משנות את העולם והאנושות ללא הכר בקצב שהאנושות לא חוותה מעולם. לשינויים גלובליים אלה יש משמעויות אדירות אשר לא פוסחות על שום עם בגלובוס. אחת ההשפעות היותר בולטות בחסות הגלובליזציה והרשתות החברתיות, הינן התחזקותן של מגמות  גלובליות ליברליות ומאידך  התחזקותן של מנגנונים לוקליים – בשכונה שלנו זה בא לידי ביטוי בהתחזקותן של מנגנוני הדת וזה מסביר מדוע כבר אולי מתגעגעים לאחים המוסלמים על רקע עליית הסאלפים במצריים. ההיסטוריה מלמדת אותנו היטב שבכול זמן ומקום השפעות זרות באות וחולפות אך המנגנונים הלוקליים נשארים לעולמים.

אז איפה אנחנו בתמונה ?

מדבריי אני יוצא מנקודת הנחה כי היהדות הייתה לאורך כול הדורות דת. הצורך באינטרפרטציה לאומית חילונית ליהדות עלה כאשר החלה התעוררות לאומית באירופה במאה ה18 וה19 ולפיכך הציונות בעצם המציאה לאומיות חדשה מהדת שהייתה קיימת אלפי שנים. הדבר המעניין והמייחד את הציונות מלבד העובדה שהיא הארגון המצליח בעולם הינה שהציונות זה ארגון לאומי חילונישמבוסס על דת, תופעה שאין לה אח ורע. לדוגמא  הלאום של הצרפתים צרפתי, הגרמנים גרמנים, היוונים יוונים – הישראלים יהודים.

נושאי לאומיות, חילוניות ודת מתנגשים אחד עם השני, אחת הסיבות הבסיסיות למתח במרקם העדין ביחסי דת – מדינה במדינת ישראל. אולי בזכות העובדה שהדת היהודית סבלנית, גמישה ומוסרית, הצליחה הציונות לשלב אינטרפרטציות לאומיות חילוניות לדת היהודית.

שאלת המפתח ביחסי דת ומדינה במדינת היהודים הינה האם סבלנות וגמישות הדדית זו תישאר. חגי ישראל המסורתיים שמקורם ביהדות מתקשרים כמעט כולם לאתוסהציוני לאומי שכול הגויים באים להשמידנו. את חג פורים אשר ביסודו הינו חג דתי אנחנו חוגגים באופן הכי חילוני ומתירני שיש . דוגמא נוספת, דוד בן גוריון, שביסס ללא הרף את זכותנו על הארץ מהמקורות היה בעצם אתאיסט,אך תפיסתו הלאומית הייתה מן הדת .

לאחר הקמת המדינה, אתגר נוסף של הציונות, הייתה ההחלטה מה אופייה של המדינה היהודית, לאומית חילונית או דתית. שני אספקטיםכאמור מהם, אשר מתנגשים, קל וחומר כאשר המדינה לובשת אוריינטציה דמוקרטית אשר מחריפה את המתח בין הלאומיות לדת.

בבסיסה של כול מדינה מודרנית הסמכות החילונית מעל הסמכות הדתית, אך במדינה שבה הלאומיות היא דת, הסמכות היא בעייתית מאוד .

לכן, הוסכם בעשור הראשון למדינה כי דיני האישות יישארו בסמכות הדתית ואילו חוקי המדינה יהיו ברוח חשיבה מדינית מודרנית ואוניברסאלית. לסמכות הדתית גם התנגשות  במדיניות החוץ של מדינת היהודים – שכן ע”פ היהדות זכותנו להתיישב על כול חלקי הארץ, אולם אילוצים מדיניים של רוב יהודי ושיקולים אוניברסליים מחייבים אותנו לפשרות גם במדיניות החוץ.סוגיה נוספת אשר מאתגרת את הלאומיות היהודית הינה המיעוטים אשר אינם בני הדת היהודית. בסוגיה זו אני נוטה לקבל את העובדה כי גם המיעוטים במדינת היהודים קיבלו עליהם בפועל את הלאומיות היהודית ומקיימים חופש פולחן דתי תחת הציונות .



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סער וסילבן בעכו

אריק זיו ויזר

איציק דדוש:אומר תודה לכל מי שהיה שותף באירוע

אריק זיו ויזר

בני וקנין חזר לליכוד

אריק זיו ויזר

לשכה חדשה לחבר מועצת רעננה אילן כהן

אלי חזן

ח”כ אקוניס ליו”ר הכנסת: “ציין במליאה את יום פטירתו של בגין”

אריק זיו ויזר

למען הבטחת עתיד הליכוד – מקום למחשבה – לקראת הוועידה

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן