22.2 C
תל אביב
11 במאי 2024
ליכודניק
הכנסת

הסכם היסטורי:הסוף של תביעות מפוני גוש קטיף

מליאת הכנסת אישרה אמש ( ד) בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק של יו”ר הקואליציה ויו”ר סיעת הליכוד,ח”כ זאב אלקין, רביעי  בסדרה, הבאה ליישם את מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לטיפול במפוני גוש קטיף.

חוק זה סוגר למעשה את סדרת החוקים שבאו לעגן בחוק את מסקנות ועדת החקירה הממלכתית שבדקה את התנהלות הממשלה מול מפוני גוש קטיף. בחוק זה מפורטות חובות המדינה כלפי אותם מפונים כולל התייחסות לפיצוי על בתי מגורים, שטחים חקלאיים,סמכויות הוועדה המיוחדת ופיצוי למען הקמת עסק מחדש.

 

יו”ר הקואליציה,ח”כ זאב אלקין יוזם סדרת החוקים:”אישור החוק מחזיר לכנסת שש שנים לאחר ההתנתקות את כבודה. מדינת ישראל היא זאת שהחליטה לפנות את יישובי גוש קטיף ועל כן חובתה הבסיסית היא לדאוג לרווחתם של המפונים. במשך השנה האחרונה עמלנו בכנסת על מנת להסדיר את הפיצויים למפוני גוש קטיף בעזרת תיקונים ליישום חוק ההתנתקות והיום ניתן לברך על כך שהצלחנו, ועדיף מאוחר מאשר לעולם לא. מפוני גוש קטיף מעוניינים להתחיל בחייהם החדשים ומוטלת עלינו המשימה לסייע להם בכך.”

 

פירוט החוק הנוכחי:

למעשה בעניין בתי המגורים היו למפונים שני מסלולים לקבלת פיצוי. האחד, המסלול הנורמטיבי, על פי הקריטריונים שנקבעו בחוק,והשני,לפי הערכת שמאי פרטי. חוק זה קובע כי במידה ובעלי הבית יחתמו על מסמך המעיד על סוף תביעות בנושא הפיצויים,יהיו רשאים לקבל פיצויים בשיעור של 7% מערך הפיצוי למי שבחר במסלול הראשון ו11.5% מערך הפיצוי למי שבחר במסלול השני.

 

נוסף על כך, בעת פינוי גוש קטיף עסקים רבים ושטחי חקלאות רבים הועתקו למקום חדש. הפיצוי שקיבלו בעלי העסקים והחקלאים תאם לערך העסק ולהכנסתו בגוש קטיף עצמו. אולם, נוכחנו לדעת כי סכום הכסף שהתקבל בפיצוי על עסק בגוש קטיף אינו זהה לשווי עלות הקמתו מחדש של העסק במקום אליו הועתק.

 

חוק זה בא לתקן את המעוות ולאפשר לאותם בעלי עסקים וחקלאים לקבל את סכום הפער מהמדינה, אשר יקנה להם את היכולת לבנות את העסק מחדש ולכלכל את משפחתם כראוי. כל מפונה יוכל להגיש בקשה לגבי עסק שהועתק או עתיד להיות מועתק וועדה מיוחדת תבחן כל מקרה לגופו.

 

נדבך נוסף בחוק מדבר על הסדר פשרה עבור חקלאי גוש קטיף, שבו כל חקלאי רשאי לבחור בין שני מסלולים. האחד- פיצוי נוסף של כ400 אלף ₪ והשני הקצאה של כ- 40 דונם תוך 12 חודשים.

 

עניין נוסף שהוסדר בחוק הוא קביעת הסמכויות של הוועדה המיוחדת שתפקידה יהיה לאשר הסכמי פשרה בנוסף להתדיינות במקרים המיוחדים. בנוסף תהיה לבית המשפט את הסמכות לדון באופן מהותי בערעורים על החלטות הוועדה המיוחדת.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“תעודת עניות למדינת ישראל”

אלי חזן

ח”כ כץ: “המודל הצ’יליאני הוא בית קברות לפנסיה הישראלית”

אלי חזן

אלקין : “חוק החרם יגן על תושבי ישראל, בדיוק כמו בארה”ב”.

אריק זיו ויזר

הליכוד מוכיח כי לבני היא לא כזאת מיסיס קלין

אקוניס שעט על נבחרי קדימה

אריק זיו ויזר

קבלו את שאול מופז – לא בדיחת השבוע אלא בדיחת העשור

אלי חזן
דילוג לתוכן