22.1 C
תל אביב
26 באפריל 2024
ליכודניק
אלי חזן

די להלקאה העצמית – הגיע הזמן לפעול

היוזמה של יואב קיש, משה איפרגן ואריק זיו באה בשל הוואקום שנוצר : הליכוד נמצא תקופה ארוכה בתהליך הקפאה והלקאה עצמית. הגיע הזמן לפעול וגם לומר את האמת. לפעול למען צירופם של בנט ולפיד לממשלה אך גם להעמיד אותם בפרספקטיבה הנכונה

 

 

דומה כי המצב לא היה כזה חמור מאז ההפסד ב – 2006. למרות שהליכוד לא הפסיד בבחירות (והוא גם לא ניצח. זאת האמת אבל נתניהו ראש הממשלה וזה הדבר החשוב ביותר. אין לדמיין מה היה קורה אם יחימוביץ’ הייתה מנצחת). קפיאה על השמרים, השמצות, מועקה, כעסים והלקאה עצמית. המון הלקאה עצמית.

 

אז די. פשוט די.

 

נכון. הליכוד במשבר. הוא היה במשברים גם בעבר ושרד.

 

לקוראינו הצעירים נזכיר את בחירות 1951 שבהם חרות (שהיא התנועה הדומיננטית בתוך הליכוד) קיבלה 8 מנדטים בלבד ובגין חשב לפרוש. אבל הוא לא עשה זאת בסופו של דבר כי החיידק האידיאולוגי בער בו. ואין לנו אלא להודות לאל על כך שהוא התאזר בסבלנות, המתין 29 שנים באופוזיציה במצטבר וניצח. הוא הוביל לשוויון חברתי ושינה את המאזן הגיאו אסטרטגי של ישראל.

 

או בהיסטוריה הקרובה יותר. הליכוד הפסיד את בחירות 1992 למערך של רבין ז”ל. אבל נתניהו שיקם אותו וניצח. הליכוד גם הובס בבחירות 1999 אבל הצליח לנצח שוב. גם ההפסד של 2006 לא ריפא את ידינו. התוצאה היא הניצחון בבחירות 2009 (וזהו ניצחון – כי מה שקובע אם ניצחת או לא זו היכולת להרכיב ממשלה ולא מספר המנדטים).

 

מה שמעניין הוא שהליכוד במשבר למרות שהליכוד לא הפסיד. אבל אם הליכוד לא יתעשת הרי שהוא יהיה משול למערך של 1973. המערך ניצח בבחירות אבל הסתבר שזה היה ניצחון מכוח האנרציה. והעם ? הוא נהג בחכמה והחליף את מי שנראה לו כמי שלא משרת את העם. בקצב הזה גם הליכוד עלול להימצא באותו מצב. ולעניות דעתי, האלטרנטיבה בעייתית.

 

אז הגיע הזמן להילחם. על השם הטוב של הליכוד. וכן, לשרוד את המשבר הזה. יהיה מוטב למתוח קו על העבר. צר לי, אבל הוא איננו רלוונטי יותר. העתיד הוא החשוב ביותר ואם לא נתעשת הרי שהעתיד יבוא בדמות “יש עתיד” או כ”משהו חדש מתחיל”.

 

הדרישה של קבוצת “הנושאים בנטל בליכוד” להעדיף ראשית את הבית היהודי – יש עתיד על פני החרדים היא דרישה במקומה. אחד מהם אמר לי : “אנו נשבור את הסטטוס קוו של הדם”. רוצה לומר : המצב שהיה הוא לא יהיה. מהבחינה הזאת הוא מבטא את דעתם של רבים בעם כפי שהדבר השתקף בבחירות : הציבור רוצה ממשלת מרכז ימין אזרחית  לא סוציאליסטית עם הפנים למו”מ.

 

כולם מוזמנים ביום שלישי הקרוב לרחוב התעשייה 8 בתל אביב שם תעלה במלוא ההד הקריאה לראש הממשלה : ראשית, המפלגות הציוניות ולאחר מכן המפלגות החרדיות. יש לקוות שהקריאה הזאת תהדהד.

 

אבל, ויש להדגיש את האבל, צריך גם להעמיד במקביל את ח”כ נפתלי בנט בפרספקטיבה הנכונה :

 

אם הבית היהודי לא ייכנס לקואליציה עם הליכוד הרי שלא מדובר בפוליטיקה חדשה אלא בפוליטיקה ישנה עד ישנה מאוד. מבחילה הייתי אומר. אם הבית היהודי לא ייכנס לקואליציה הרי שהוא יבצע מהלך מבריק של “הונאת מצביעים”. וכך, החדש יתברר כישן. שבנט ייזכר מה אומר השם “קדימה” במבחן האמת והמוסר הפוליטיים בישראל.

 

אין מדובר רק בתמונת האילוסטרציה של בנט ונתניהו- “חזקים ביחד” – מבית מדרשו הפוליטי של הבית היהודי. שהרי אם בנט היה שם את לפיד על הפוסטר במקום את נתניהו, הרי שהבית היהודי היה הופך להיות צריף. מדובר גם בהבטחות בחירות ואם אלה לא ימומשו הרי שלבנט אין מה להלין אלא רק על עצמו. כך למשל אומרים אנשי הבית היהודי : “נתניהו לא דיבר איתנו. הוא התקשר אפילו לזהבה גלאון לפני שהתקשר אלינו”. אבל מי שמכיר את האמת יודע שהבית היהודי הייתה המפלגה הראשונה שקיבלה הצעה קונקרטית להצטרף לממשלה. אל ללפיד ולבנט לשכוח שנתניהו היה יכול להכניס את ש”ס לממשלה כבר לפני זמן רב אך הוא מתעקש על נוסחה לשוויון בנטל שש”ס לא רוצה לקבל וכך הטיעון שלהם שהוא מעדיף את החרדים הוא טיעון מופרך, לפחות בשלב הזה.

 

ואולי ח”כ בנט עצמו לא בשל עדיין לעולם הפוליטי הסבוך? שהרי, עולים קולות לא מעטים מכיוון תומכיו שנתניהו “העליב” ו”מעליב” אותו. אבל מי שרוצה להנהיג את העם, בייחוד בשעת אתגר מורכבת כמו שאנו נמצאים בה כעת, לא עושה חשבונות אישיים. ואל לנו לשכוח כי בנט בעצמו תקף את הגברת נתניהו ותקף, יחד עם זהבה גלאון ממר”צ, את הממשלה על ההתנהלות בעמוד ענן. דומה כי דווקא בנושא הזה, גם בנושא הזה, יש לו ממה ללמוד. למרות התקפותיו, הרי שתוצאות מבצע עמוד ענן מוכיחים עד כה : הוא המבצע בעל כוח ההרתעה הרב ביותר בשנים האחרונות. והוא יכול ללמוד משהו גם מדן מרידור : לא היה טעם להמשיך לאבד חיי אדם יקרים אם הושגה ההרתעה הרצויה.

 

ויש עניין נוסף : מכיוון הבית היהודי נשמעו תלונות על חבירה של הליכוד ללבני. על זה נאמר “הפוסל במומו פוסל”. אם בנט חבר ללפיד שמחזיק בהשקפת עולם דומה לזו של לבני אז מה לו כי ילין? זאת ועוד, אם הבית היהודי היו משיבים להצעה הראשונית שניתנה להם הרי שאולי כניסתה של התנועה הייתה נמנעת. מלבד זאת וחשוב להדגיש : בכניסתה של לבני לממשלה לא הפר נתניהו שום הבטחה. מלכתחילה חתרנו לממשלה רחבה ככל שניתן. במקרה הזה נתניהו דווקא קיים הבטחתו.

 

 

על נתניהו לצרף ראשית את הבית היהודי ויש עתיד אבל על אנשי הבית היהודי לדעת שאם הם לא יחליפו דיסק הרי שהם מגזימים ומפרים את הברית ההיסטורית. הם נושאים על כתפיהם את חשיבות המשך המדיניות הלאומית ואם הם יפילו את הליכוד, שוב כמו שעשו ב – 1992, הרי שהם יונצחו לא כמי שהובילו את קמפיין “משהו חדש מתחיל” אלא הם יצוירו כמי שהצליחו להונות את הימין ולהפיק קמפיין מרהיב שמשמעו “משהו שרלטני התחיל”.

 

לכן, על שלושת המנהיגים – נתניהו, בנט, לפיד – להתכנס בחדר אחד ולמצוא את המכנה המשותף עד שייצא עשן לבן. מפני שמדובר בעתיד שלנו כאן. עיניי העם, וזה לא מליצי, נשואות אליהם.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ynet : “הזיכוי של אולמרט”

אלי חזן

משגב רדוד

אלי חזן

תותח לא קונבנציונאלי – חלק 3

אלי חזן

קירוב לבבות? הצחקתם אותם

אריק זיו ויזר

בחירות 2020 : ניר ברקת מול אראל מרגלית

אלי חזן

אחרי הכל – השמיים הם של כולם

אלי חזן
דילוג לתוכן