32.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

המשחק הכפול של מדיניות הסנקציות האמריקנית

האמריקאים משחקים משחק כפול. דעה.

רבים בישראל עדיין עוקבים בשקיקה אחר כל שבריר של הצהרה היוצא מוושינגטון בנוגע לפרויקט הגרעין האיראני. למרבה הצער, הם מבזבזים את זמנם לריק; הממשל האמריקני עבר כבר לפני כמה חודשים – מבלי להודות בכך בפה מלא – ממדיניות של בלימה בנושא התגרענותה של איראן, למדיניות של הכלת הבעיה.

 

ההצהרה המדאיגה ביותר בהקשר זה נועדה דווקא להפיח תחושת ביטחון בישראל. מדובר בהצעה של הממשל לפרוס בארץ מערכות מתקדמות להגנה מפני טילים בליסטיים. לכאורה, לפנינו ערבות אמריקנית לביטחונה של ישראל; אולם מבט מעבר לרובד החיצוני של ההצעה מלמד, כי ממשל אובמה השלים עם חוסר יכולתו למנוע את התגרענותה של איראן – לפחות במחירים המזעריים שהוא מוכן לשלם למען מטרה זו – ועל כן הוא עבר לחפש דרכים להתמודד עם הפצצה האיסלאמית.

 

גם בחינה של מדיניות הסנקציות האמריקנית מובילה למסקנה דומה. לקראת סוף השנה שעברה הכריז הנשיא שתחילת 2010 תהיה שעת ההכרעה בנושא האיראני. אולם, רק לפני כשבועיים הצהירה מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, כי יידרשו עוד חודשים ארוכים על מנת לגבש את חבילת הסנקציות נגד איראן. קלינטון אף טרחה להבהיר, שגם אז לא יהיה מדובר ב"סנקציות משתקות", אלא בשורה של צעדים כירורגיים והגבלות תנועה שיכוונו נגד בכירי המשטר האיראני ואנשי משמרות המהפכה. האפשרות להטיל חרם בינלאומי על תעשיית הנפט האיראנית – עורק החיים של משטר האייאתולות – נמחקה מהלקסיקון האמריקני "על מנת שלא לפגוע בעם האיראני". לאחר הצהרה חלושה זו, ותחת לחצן של סין ורוסיה, אפילו האיסור על מסחר עם הבנק המרכזי של איראן הוצא מרשימת הסנקציות המתגבשת.

 

לכאורה, ההיגיון האמריקני גורס, כי אם ימנעו מאחמדינג'אד ומחבר בריוניו ממשמרות המהפכה את האפשרות לבקר בדיסניוורלד, הם יחרדו מיד ויאוצו להוריד את השלטר על תכנית הגרעין שלהם. למעשה, האמריקנים לא טיפשים עד כדי כך. ברור להם שרשימת הסנקציות האנמית, שגם אותה הם מתקשים מאוד לגבש, איננה אפקטיבית. אולם הם ממשיכים לשקוד עליה לא בכדי לעצור את איראן – אלא כדי לעצור את ישראל. הפצצה האיסלאמית איננה מפחידה אותם כמו האפשרות שבנימין נתניהו יחליט לעשות מעשה, ובכך יזעזע את האינטרסים הרגישים שלהם בעיראק ובאפגניסטן. על כן, הם מסנדלים אותו באמצעות יצירת מראית עין של מאמץ דיפלומטי לבלימת הסכנה האיראנית.

 

למרות זאת, מירושלים ממשיכים לשגר הצעות נאיביות לעבר וושינגטון, ולהפציר באמריקנים להטיל בלוקדה ימית על איראן או ליזום חרם בינלאומי על ייצוא תזקיקי הנפט למדינה (שאמנם עשירה בנפט גולמי, אך נשענת על ייבוא של נפט מזוקק). ובכן, בוקר טוב ישראל – הדוד מאמריקה כבר לא כאן כדי להגן עלינו. יש לו צרות משלו, ובנוסף לכך הוא כבר לא אוהב אותנו כמו פעם. בשורה התחתונה, הוא לא מוכן לסכן את האינטרסים שלו למעננו. מוטב שנלמד ממנו, ולפחות בנושא הזה, לא נסכן את האינטרסים שלנו למענו.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ירושלים בסכנה /מאת: מיכאל לובוביקוב

אריק זיו ויזר

לגבות את רה"מ נתניהו לאור נאומו האמיץ בעניין שליט

אריק זיו ויזר

שלום עם סוריה – בראי כלכלי /מאת:מארק גל

אריק זיו ויזר

פרשת נצבים- דע לפני מי אתה עומד למשפט

אלי כהן

עמוד ענן – ללמוד מהעבר ולהמשיך קדימה

אלי חזן

מצור מדיני

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן