22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

לידתה של ציונות קולוניאליסטית – ארז תדמור

פורסם במעריב NRG במאמר שפרסם ביום חמישי יכול היה יריב אופנהיימר להתווכח לעומק עם הקמפיין החדש של מועצת יש"ע ולהעניק לציבור את מה שכל כך מגיע לו לאחר 30 שנות סיסמאות: דיון מהותי בשאלת הקשר שבין העם היהודי, ארץ ישראל והציונות. יכול היה, אך בחר לחזור שוב על קלישאות שטחיות מתוך תקווה שחזרה אין סופית על השקר תצליח להפכו לאמת. בכך הוכיח כי הצביעות היא שמן בגלגלי שלום השווא של 'שלום עכשיו'.

בטור הזה אבקש לקיים את הדיון ממנו אופנהיימר והשמאל הטוטאלי מתחמקים בכל כוחם כבר שנים ארוכות. האם תיתכן ציונות בלא 'ציון'? האם תיתכן ציונות השוללת את זכות העם היהודי על ארץ ישראל? והאם תוכל הציונות להתקיים במידה וימומש חזון הנסיגה הטוטאלית של 'שלום עכשיו'?

התשובה לכל השאלות הללו היא שלילית, מה שהופך את 'שלום עכשיו' לתנועה אנטי-ציונית שמימוש משנתה יוביל לפירוק הציונות ולגוויעת המדינה היהודית.

'שלום עכשיו' מציגה כבר 30 שנים קו עקבי הרואה במקומות היקרים ביותר לעם היהודי שטח כבוש ומטיף לנסיגה מוחלטת לקווי 67', כולל חלוקת ירושלים. הטרמינולוגיה של 'שלום עכשיו' קוראת לכל יהודי המתגורר מעבר לקו הירוק מתנחל ורואה בנוכחות הישראלית ביהודה, בשומרון ובמזרח ירושלים כיבוש זר.

המשמעות של טרמינולוגיה המכנה יהודים הגרים ברובע היהודי מתנחלים גורסת כי ליהודים אין זכות מוסרית להתגורר בירושלים. לפיכך מבקשת 'שלום עכשיו' להיכנע לכל הדרישות הפלסטיניות, לסגת עד הס"מ האחרון, לפנות את כל המתיישבים מעבר לקו הירוק ולעצור בנייה ישראלית אפילו בשכונות ירושלמיות כמו גילה, הגבעה הצרפתית, פסגת זאב ונווה יעקב.

בטוטאליות של 'שלום עכשיו' טמונה הפוסט-ציונות שלה. תפיסה הרואה ביהודי כובש זר בארצו סותרת את המוסריות של האתוס הציוני. העם היהודי ביסס את חזרתו לארץ ישראל על זכות מוסרית היסטורית. מכאן גורשנו ולכאן חזרנו. 'שלום עכשיו' מבקשת לאחוז את המקל משני קצותיו. מצד אחד לראות בחלקים החשובים ביותר לעם היהודי שטח כבוש, ומצד שני לטעון כי יש לנו זכות מוסרית לקיים את מדינת תל-אביב.

ירושלים לא, מגדלי עזריאלי כן?
מדינת ישראל היא מדינה המתבססת על אתוס, על ערכים מכוננים, על אמונה בצדקת דרכו של העם היהודי ובצדקת דרכה של הציונות. נסיגה לקווי 67' וויתור על לב מולדתנו ובייחוד על ירושלים ההיסטורית הכוללת את הר הבית, הכותל, העיר העתיקה, הר הזיתים ועיר דוד, היא כניעה לנרטיב הערבי שטוען כי זכותו על מקומות אלו גוברת על זכותו של העם היהודי. דרישת 'שלום עכשיו' לסגת אפילו ממזרח ירושלים ומהחלקים הקדושים שבה עלולה לשמוט את התוקף המוסרי של הציונות ולמנוע ממנה את היכולת לעמוד בפני הטענות הערביות לפיהן הקמת מדינת ישראל היא חטא והציונות היא קולוניאליזם. 

לשיטת 'שלום עכשיו' אפילו במקום היקר ביותר ללבו של העם היהודי, ירושלים, אותה נשבענו לא לשכוח במשך אלפיים שנים, גוברת זכותם של הפלסטינים על זכותו של העם היהודי. באותה נשימה טוען אופנהיימר כי אחרי שניסוג מהמקום ביקר ביותר ללבנו ואחרי שנראה בלב מולדתנו ההיסטורית שטח כבוש תמשיך הציונות להתקיים והערבים יכירו בזכותנו לקיים את מדינת תל-אביב.

אלא שלא ניתן לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה. אם על לב מולדתנו נהיה מוכנים לוותר, לבסוף נוותר גם על גוש דן. אם אין קשר מיוחד בין העם היהודי לארץ ישראל, ולעם היהודי אין זכות מוסרית על ירושלים ועל יהודה ושומרון, כיצד ניתן לטעון שיש לנו זכות מוסרית על מגדלי עזריאלי או על המרינה בהרצליה?

קשר לארץ = הקרבה
יריב אופנהיימר לא רוצה להבין שלא ניתן לקיים מדינת לאום השוללת כל קשר לעברו של הלאום. לא ניתן לייצר ציונות אד-הוק שרואה ביהודי היושב ברמת אביב אדם מוסרי ובזה היושב בחברון כובש זר. הציונות מתבססת על קשר בלתי נתיק בין העם היהודי לארץ ישראל. קשר שאפילו אלפי שנות גלות לא יכלו לפרום. קשר שהוא כה עמוק עד שהוא מקנה לעם היהודי עדיפות מוסרית בזכות על הארץ גם על פני החקלאים הערבים שישבו בארץ בראשית הציונות.

איני נכנס לשאלה האם נכון לממש זכות זו על הארץ כולה. ישנם מקומות בהם המציאות הדמוגרפית אינה מצדיקה את המשך השליטה עליהם, לדוגמא עזה. אולם ישנם מקומות שנסיגה מהם היא סוף הציונות, ויתור על האמונה בצדקת דרכנו ושמיטת התוקף המוסרי של הציונות.

בפני הציבור עומדות לבחירה שתי אלטרנטיבות: ציונות יהודית-היסטורית הרואה בישיבתנו בארץ זכות מוסרית וציונות קולוניאליסטית הרואה ביהודי כובש זר בארצו. הקולוניאליסט מוכן לוותר על ירושלים אך להיאבק על תל אביב רק משום שהוא נולד בה במקרה. ציונות קולוניאליסטית זו איננה מוסרית והיא חסרת סיכוי. יהודי שלא מרגיש קשר בינו לבין העם והארץ לא יקריב למענם ויעזוב אותם לבסוף.

אך בניגוד ליריב אופנהיימר מרבית הציבור מבין כי אם נוותר על ירושלים תישמט זכותנו על הארץ. זו הסיבה שרובו המכריע של הציבור שולל את חלוקת ירושלים. זו הסיבה שעלינו להבטיח שבכל הסדר עתידי יישארו גם חברון ובית-אל חלק ממדינת ישראל.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

הצד השני של הדה-לגיטימציה

אריק זיו ויזר

נתניהו – המספרים לא משקרים

אריק זיו ויזר

השבוע : פרשת כי תשא

אלי כהן

מה מלמדת אותנו מגילת רות ?

אלי חזן

פרשת בוא -מאמינים בשקרים של עצמנו : "הֲטֶרֶם תֵּדַע, כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם"

עינר אביב

אין מדליות חינם

אלי חזן
דילוג לתוכן