26.1 C
תל אביב
28 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

לקראת ההכרזה: סערה בכוס תה

ההצבעה הצפויה באו"ם על ההכרה במדינה פלשתינית לא תהיה "צונאמי מדיני" אלא סערה בכוס מים.

לפי מגילת האו"ם, מדינה אשר רוצה להתקבל בארגון צריכה לפנות למזכ"ל, שמעביר את הבקשה למועצת הביטחון, אך צריך קודם כל שתהיה מדינה. לא רק שמחמוד עבאס לא הכריז על הקמת מדינה, אלא שהרשות הפלשתינית לא עומדת בכל הקריטריונים של המשפט הבינלאומי כדי להיחשב מדינה (אוכלוסייה קבועה, שטח מוגדר, ממשלה ויכולת לנהל יחסי חוץ).

לרשות הפלשתינית אין שטח מוגדר אלא שטח שנוי במחלוקת: מעולם לא היתה מדינה פלשתינית ריבונית בגדה המערבית ובעזה, מעולם לא היה גבול בין ישראל לגדה המערבית אלא קו הפסקת אש זמני שהוגדר כך בהסכמי רודוס, והחלטה 242 של מועצת הביטחון אינה דורשת מישראל נסיגה לקווי הפסקת האש של 1949. לרשות הפלשתינית אין ממשלה אלא שתי ממשלות: ממשלת אש"ף ברמאללה וממשלת חמאס בעזה (כזכור, ניסיונו של עבאס להקים ממשלה משותפת עם חמאס נכשל).

מועצת הביטחון לא תקבל את הבקשה הפלשתינית, מכיוון שארה"ב תטיל וטו ואולי אף תשיג רוב נגד. אם הפלשתינים יפנו לעצרת הכללית (והם יעשו זאת ככל הנראה) – הם יקבלו רוב לכל מה שהם יבקשו, אך ללא השלכות מעשיות. ההחלטות של העצרת הכללית הן המלצות בלבד ואינן מחייבות. בניגוד לדעה רווחת ושגויה, ההצבעה של העצרת הכללית בכ"ט בנובמבר 1947 לא הקימה את מדינת ישראל. אין לעצרת הכללית סמכות להקים מדינות. בכ"ט בנובמבר העצרת רק הצהירה שהיא מקבלת את המלצת ועדת האו"ם בעניין פלשתין (UNSCOP) לחלק את המנדט הבריטי בין מדינה ערבית למדינה יהודית.

ברם, העצרת כבר הכירה במדינה פלשתינית שלא קיימת. בהצבעה מיום 15 בדצמבר 1988 העצרת "הכירה" ברוב גדול (104 בעד, 2 נגד, 36 נמנעים) במדינה הפלשתינית שעליה הכריז ערפאת באלג'יריה חודש לפני כן. נוסף על ההצבעה באו"ם, 55 מדינות (בהן בריה"מ, סין והודו) הכירו במדינה הפלשתינית ב-1988.

הקונגרס האמריקני כבר אישר ברוב מוחץ החלטה מחייבת הקובעת כי על ארה"ב לבטל את הסיוע שלה לרשות הפלשתינית (אשר הסתכם ב-600 מיליון דולר ב-2010), אם זו תכריז על מדינה באופן חד-צדדי. במקרה כזה ישראל, מצידה, תפסיק, ככל הנראה, להעביר לרשות הפלשתינית את כספי המיסים שהיא גובה עבורה במעברי הגבול ובנמלים.

לכן ההצבעה הצפויה בעצרת הכללית תהיה עוד הצהרה ריקה, והפלשתינים עלולים לשלם מחיר כבד על הצעד שלהם באו"ם.

הכותב הוא מרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב
ובמכללה האקדמית אשקלון



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

מי באמת לא באמת דמוקרט

אלי חזן

3 שנים למחאה נגד מתווה הגז: תחזיות השמאל התבדו | דעה

ליכודניק

הטייקונים האמיתיים של הקרקע בישראל

אריק זיו ויזר

מה עושים במניות שלי?

אלי חזן

דברי יו"ר הכנסת לרגל יום ז'בוטינסקי

אלי חזן

נשלם מיסים יפים

אלי חזן
דילוג לתוכן