20.2 C
תל אביב
19 במאי 2024
ליכודניק
בארץ כללי

שליטן נלחם בהיטלר !

יום הזיכרון לשואה והגבורה מלא בסיפורי גבורה. כסטודנט למשפטים נחשפתי לאחרונה לאחד הסיפורים המרגשים על עו”ד יהודי אחד שניסה לעצור את היטלר מנהיג המפלגה הנאצית עודלפני עליית המפלגה לשלטון. זהו סיפורו של האנס ליטן, שפחות מוכר בתודעה הציבורית וראוי שיקבל יותר ביטוי נוכח יום השואה, השביעי לאוקטובר ומה שביניהם.
ליטן היה צעיר בן 27, עו”ד יהודי גרמני שייצג קורבנות של המפלגה הנאצית לפני עלייתה לשלטון.
שיאו המקצועי היה בשנת 1931 במאבק נגד המפלגה הנאצית, כאשר הצליח ב- 8 למאי לזמן לדוכן העדים בבית המשפט לעניינים פליליים בברלין, את מנהיג המפלגה הנאצית הצורר, אדולף היטלר – עוד בטרם זה התמנה לקנצלר.
ההליך המשפטי שהוביל ליטן, לגרום להיטלר למסור עדות כעד מרכזי על פשעים של פעילי מפלגתו, יכול היה לסכן את עתידו הפוליטי של הצורר הנאצי. ליטן חשף והציג את השיטות האכזריות של היטלר אלא שבאותן שנים מערכת המשפט הגרמנית, התכופפה בפני השלטון ולא גילתה עמוד שדרה ועמידה על עקרונות שלטון החוק.
שנתיים לאחר מכן, בינואר 1933 המפלגה הנאצית עלתה לשלטון. היטלר לא שכח את ההשפלה שעבר בחקירות על ידי המשפטן היהודי הצעיר והורה לעצור את ליטן. חרף הפצרות של בני משפחתו, ליטן סירב לעזוב את ברלין, כדי להמשיך לייצג את מעמד הפועלים החלש בעיר, שלא היה מסוגל לברוח.
ליטן נעצר ובמשך חמש שנים עבר מסכת עינויים קשה. בשנת 1938 כשהוא בגיל 34 בלבד, שם קץ לחייו. לזכרו הוצבה בברלין אנדרטת זיכרון ורחוב נקרא על שמו.
זה בקצרה סיפורו המרגש של עו”ד האנס ליטן, אליו נחשפתי במסגרת קורס של פרופ’ יובל אלבשן בקריה האקדמית אונו. כמה שמעו על האנס ליטן היהודי האמיץ שיצא למאבק מול המפלצת הנאצית אני לא יודע, אבל אפשר רק לדמיין מה היה קורה, אילו מערכת המשפט בגרמניה של אז, הייתה עצמאית ומעמידה לדין את הצורר הנאצי.
בימים אלו מרחפת באוויר השוואה בין השואה לזוועות של השביעי באוקטובר. הדעות לכאן ולכאן. מתחת לראדר מתקיימים דיונים על ההליך המשפטי הנכון למחבלי הנוחב’ה.
מי ייצג אותם ? אופן ההליך, האם יוקם בית משפט מיוחד, האם ניתן להחיל את עונש המוות עליהם, ועוד שאלות משפטיות מורכבות.
מערכת המשפט הישראלית ניצבת בפני האתגר המשפטי הגדול ביותר שידעה בתולדותיה. דבר אחד ברור: הניצחון בזירה המשפטית הזו מצריך אומץ, גבורה וקור רוח כמו של האנס ליטן, כדי ללכת עד הסוף עם הנאצים של השביעי באוקטובר.
__________________________________________________________
הכותב הוא פעיל חברתי וסטודנט למשפטים בקריה האקדמית אונו



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

“מאגר ה – DNA שהקמתי שוב מוכיח את עצמו”

אריק זיו

בית הדין עצר את המחטף של רועי שרעבי

דניאל נחמיה

משחק לזכרו של מיכה גולן

הרויזיוניסט

עו”ד דורית אוחנה: מצפת לכנסת בירושלים

מערכת ליכודניק

קבוצת מתפקדים אידיאולוגית חדשה בליכוד: פורום ריבונות העם

דניאל נחמיה

הישגיו של לפיד: דירקטורים ושגרירים

דניאל נחמיה
דילוג לתוכן