26 C
תל אביב
8 במאי 2024
ליכודניק
אלי חזן

המעגל של אדלשטיין

אלי חזן על סיפור סימבולי שיכול לשקף את הצלחת העלייה של יהודי ברית המועצות אך בעיקר של אסירי ציון

 

 

 

יש להניח שיבוא יום ויולי אדלשטיין יכתוב את הביוגרפיה שלו. אחרי ככלות הכל, הסיפור שלו, כמו של נתן שרנסקי ומסורבי עלייה אחרים, הוא סיפור מופלא ויוצא דופן שממחיש יותר מכל את המונח “מבירא עמיקתא לאיגרא רמא”.

יש להניח שככל שיחלוף הזמן ייחשפו יותר ויותר אנשים לסיפורו המופלא של יולי. כיצד הפעיל הציוני, מסורב העלייה שנשלח לכלא באשמת שווא, עלה לארץ הפך לשר בממשלה, הנהיג את הקהילה ועתה יהפוך ליו”ר הכנסת – בית הנבחרים של ישראל.

 

אדלשטיין נולד בצ’רנוביץ, היום עיר באוקראינה. אביו, אשר הפך בינתיים לכומר, היה דיסידנט (מתנגד למשטר הסובייטי). ומוכרחים לזכור את ההקשר : בעוד אנו חיים היום בחופש דת כמעט מוחלט, בוודאי כיהודים בארץ ישראל, הרי שיולי נולד למציאות שבה ליהודים היה אסור לקיים את דתם. בדומה ליהדות ספרד שלפני הגירוש, נאלצו יהודי ברית המועצות לקיים מצוות בסתר. כל שכן, פעילות ציונית. ישראל ויהדות עלו לא פעם לכותרות דווקא מהכיוון האנטישמי. ואנטישמיות שם לא הייתה חסרה – עד היום. יותר מכך, מי שקיים פעילות ציונית נאסר או הוגלה וחלק אף נרצח. בוודאי בתקופתו של סטלין.

 

אז הנה כי כן, אם סטלין “עומד על ראש שמחתנו” הרי שכבר כבחור צעיר בברית המועצות המפלצתית הוא התבטא כנגד מדיניות החיסולים של סטלין. זאת, לאחר שהיה לו קשה להתקבל לימודים גבוהים עקב יהדותו. וכן, יש לדעת את הפרט הבא : עקב מעמדו הוא התקשה להתפרנס ולכן פנה לאומנות : הוא שימש דוגמן עירום. ובדומה ליהודים אחרים במהלך שנות ה – 80 הקפיד יולי על פעילות ציונית ועל לימוד עברית אך ב – 1984 הוא נשלח לכלא באשמת שווא של אחזקת סם. באירוניה היסטורית לא יהיה זה מופרך לומר כי יולי “התמכר קשות” לארץ ישראל. שלוש השנים שהעביר בכלא שימשו יותר לחישולו הציוני. וזה מעניין. משום שיש לזכור שישנם יהודים שנשלחו לכלא או לגלות בסיביר ולא חזרו. אז יולי חזר. הוא שוחרר ב – 1987 והגשים את משאלתו – חלומו : הוא עלה לארץ ישראל.

 

9 שנים. 9 שנים בלבד לאחר ששוחרר מהכלא התמנה, כמה סימבולי, לשר לקליטת עלייה בממשלתו הראשונה של בנימין נתניהו. בהמשך, שימש כסגן יו”ר הכנסת ובתפקידים ציבוריים אחרים כאשר האחרון היה שר ההסברה והתפוצות. המעגל שלו ייסגר עת יהפוך ליו”ר הכנסת.

 

ומי שתרצה תוכל לראות במינויו של אדלשטיין נקודת ציון בתולדות העולים מברית המועצות ובמיוחד של אסירי ציון שעה שלאחר שיאושר המינוי, לראשונה יו”ר כנסת שעלה מברית המועצות בשנות ה – 80. מי שירצה יוכל גם לציין קו פרשת מים מבחינת המתיישבים ביו”ש : לראשונה יו”ר כנסת שגר ביהודה ושומרון. ומי שירצו יוכלו לראות במינוי של אדם שומר מצוות ובעל כיפה התקדמות בפתיחות החברה בישראל אך גם עדות לשינויים שהיא עוברת.

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

שעתם היפה של הישראלים

אלי חזן

שמעון מזרחי ראוי לפרס ישראל

אריק זיו ויזר

גזענות בדשא: שעת מבחן לכולנו

אלי חזן

רזי ברקאי : מה בוער?

אלי חזן

זכרונותי מגבלס

אלי חזן

רמת הלימודים: שינוי היחס למורים

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן