22.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
דעות

פרשת השבוע -פרשת ואתחנן

*הדרישה הבסיסית ביותר מכל יהודי היא להקשיב*: 'שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה'  אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד' (דברים ו,ד). בפסוק הבא אחריו רואים שמתוך ההקשבה מגיעים לאהבה: 'וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ'.



*תוך כדי קריאת  'שמע ישראל' נהגו ישראל לכסות את העיניים. את משמעות הדבר התבוננות עצימת העיניים מאפשרת אפוא להגיע לריכוז עמוק, וכשמקשיבים באמת רואים עם הלב*.

תוכן ההקשבה של 'שמע ישראל' הוא: 'בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ'. כלומר בכל מקום חווים חוויה זהה: ה' אחד. המשמעות העמוקה של חוויה זו אינה רק שאין שני אלוהים בעולם, אלא ש'אֵין עוֹד מִלְבַדּו' ( דברים ד, לה), כלומר, אלוהים נוכח בכל דבר, והאלוהים האחד הוא יסוד האחדות בעולם, ומתוך האחדות מגיעים לאהבה. כשאדם חווה את האחדות בכל מקום הוא חווה לא רק את קרבת אלוהים, אלא הוא מבין שגם הוא חלק מן האחד, מן האחדות. ידוע שלמילה *'אחד'* ולמילה *'אהבה'* יש את אותו ערך *בגימטריה* *(13)*. אהבה פירושה להתאחד עם הזולת, ממש כמו הסיפור בגן עדן שמייצג את אב הטיפוס של זוגיות:  'וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד' (בראשית ב, כד). 

הספר הקבלי הקדום, הנקרא ספר יצירה, עוסק רבות בחשיבות הדיבור. והנה, בבואו למנות את שלושת 'אברי האהבה' הוא מונה את הלב ואת שתי האוזניים דווקא (ספר יצירה פרק ששי משנה ה). משמעות הדבר היא, שאמנם את האהבה אפשר וצריך להביע במילים, אך לדרגה הגבוהה יותר של האהבה נדרש הכוח להקשיב. לעתים קרובות הפן הזה מוחמץ במערכות יחסים. משום מה *הדיבור נחשב לנתינה ואילו ההקשבה לקבלה*, אבל האמת הפוכה. ההקשבה היא הביטוי המובהק לאהבה, ואילו חוסר הקשבה הוא סימן (וגם סיבה) לחוסר אהבה. כאשר אוהבים אדם, מעניין אותנו לשמוע מה יש לו לומר ולכן אנו רוצים ומסוגלים להקשיב לו. ההקשבה עצמה אינה פסיבית אלא היא אומנות הדורשת מאמץ רב. 
הקשבה אמתית היא במילה אחת: נוכחות. איכות ההקשבה תלויה במידה שהאדם נוכח כאשר הוא מקשיב לזולת. בזמן שמקשיבים צריכים להתנתק מן המחשבות והטרדות ולהיות פנויים לחלוטין לזולת. הקשבה מתוך נוכחות היא שמאפשרת לאדם המדבר להפיג את בדידותו הקיומית ומאפשרת לו שלא להיות לבד ברגשותיו ובסיפורו האישי. *כאשר מקשיבים ונותנים למילים להיכנס עמוק לתוכנו*, זו הדרך שבה אנו מכילים את הזולת ומקבלים אותו. נראה שלהיות עם הזולת במקומות הפנימיים שלו, מתוך קבלה והכלה, זו בדיוק אהבה. 
יהי רצון שנוכל לקבל את השונה והאחר , ונוכל להקשיב זה לזה ,ולא תמיד להשמיע ולא ולחסום את האחר 
נהיה חברה *סובלנית טובה ואיכותית* לא לחינם נאמר "שמע ישראל " שמע והקשב. 
שבת שלום ומבורך 
אלי כהן ירושלים לנצח



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

סיפורם של פורר ואבידר

עינר אביב

ד"ר עמנואל נבון : "אני קורא להצביע בעד חוק ההסדרה"

אלי חזן

הימין באירופה ותמיכתו במדינת ישראל

אריק זיו ויזר

ההבדל בין ישראל כץ וניקי היילי

אלי חזן

בקרוב אצלנו?

אריק זיו ויזר

נקודה למחשבה…

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן