23.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
יומן פוליטי

השחיתות מצד אחד ומצד שני

האם מדינת ישראל מושחתת פחות מאשר הייתה ב – 2005 ? או אולי ב – 2006? שאלה טובה. מאוד מורכב לענות על שאלה שכזאת אולם אין להתעלם מהעובדה כי רמת השחיתות ירדה עקב הסיקור התקשורתי הקפדני והשקיפות שהולכת וגוברת במוסדות השלטון בישראל. האם הגענו לקצה גבול היכולת במלחמה בשחיתות? ממש לא. אלוהים ישמור על מה שמתרחש מתחת לפני השטח.

 

מכל מקום, אפילו לפי מבקר המדינה, השופט מיכה לינדרשטראוס, המצב כיום טוב יותר מאשר היה בעבר. מבט בדו"ח המבקר לשנת 2010 מראה כי מהות הדו"ח שונה מהשנים עברו. הספר עב הכרס מהשנים הקודמות הצטמצם לספר ביקורת כחלק מתהליך מובנה של מלחמה בשחיתות.

 

השחיתות היא כמו סרטן האוכל כל חלקה טובה בחברה. אוי לנו אם נעמוד אדישים ובייחוד לנוכח מצבה הנוכחי של מדינת ישראל. סלחנות לשחיתות משמעה נזקים אדירים להמשך קיומה התקין של מדינת ישראל.  בהקשר זה, ראוי לומר שטוב עשה לינדנשטראוס שלקח את תפקיד המבקר למקום שבו מתייחסים ברצינות להערותיו.

בעבר הייתה נורמה :  נורמת דו"ח בא ודו"ח הולך…  ועולם כמנהגו נוהג. בא לינדנשטראוס ויצר תהליך חדש – הדו"חות שלו הן פתח להמלצה להעמדה לדין. צריך לזכור תמיד שבעבר היו ימים שחורים.

אימת לינדנשטראוס מורגשת בכל פינה פוליטית. ואולם, אני מוצא  פגם אחד  שחשוב שהמבקר, וחזקה עליו שיפעל בנושא.

 

הסוגיה עליה על המבקר לתת את דעתו היא הפקידות במשרדים הממשלתיים השונים.

עבודת רבים מהפקידים – ובוודאי לא כולם – היא קטסטרופלית. לא פחות. ישנם פקידים שלא עובדים ומשאירים את השרים פעורי פה לנוכח נורמות ההתנהגות שלהם.

 

אחת הפקידות באחד המשרדים הגדולים במדינה אמרה פעם לאחד מיועצי השרים : "נכון, השר שלך דומיננטי אבל הייתי פה לפניו ואהיה גם אחריו". הפקידה הזאת אחראית לאין ספור מחדלים בנושא פניות ציבור משרדה אבל התקשורת מגינה עליה.

יותר מכך, שר שנבחר על ידי הציבור פונה לפקידיו שמונו על ידי חבריהם ואילו הם האחרונים לא מבצעים את תפקידם ומבצעים סבוטאז' למדיניות השר אשר המדינאות שלו והחזון שלו נבלעים בגחמות הבירוקרטים.

 

הפקידים שכחו שהם באים לשרת את הציבור. השרות הוא תפקידם. רבים מהפקידים מענים, ממש כך, את הציבור.

 

רק מלחמה אמיתית של מערכת ביקורת המדינה יכולה להביא שינוי. היה ולינדנשטראוס יבצע לעומק בדיקה כפי שעשה במלחמתו בשחיתות, יטפל בפקידות עצלה שכל תפקידה לנטרל את העשייה ויעלה את אותם הפקידים על המוקד התקשורתי בתהליך ארוך, יביא את השרות הציבורי למקום טוב יותר וכך יהפוך את השרות הציבורי לדבר נעלה וראוי.

 

 

אפשר לומר כי מכיוון שלא היה מה לכתוב על הממשלה הזאת החלו בתקשורת למחזר ביקורת מלפני שש שנים. כך עשו לישראל כץ שמחזרו עליו חומר מתקופת כהונתו כשר החקלאות וזאת למרות שהפרקליטות לא מצאה דופי בפעילותו.



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

נתניהו מחפש תחליף חברתי

אריק זיו ויזר

" הגם אתה אקוניס"

אריק זיו ויזר

ארד , קם ומיצוי הדין

אריק זיו ויזר

היהפוך נשיא שחור עורו

אריק זיו ויזר

פראיירים רבין אשם

אריק זיו ויזר

הוא פשוט צריך ליהנות מהרגע

אריק זיו ויזר
דילוג לתוכן