15.8 C
תל אביב
27 בפברואר 2020
ליכודניק
באנר ראשי דעות

השבוע : פרשת חוקת

חנוך לנער על פי דרכו -החינוך כיצד ?

וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו;……  וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ, וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ–פַּעֲמָיִם; וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים, וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם".(במדבר כ, ח-י"א)

פרשת השבוע היא למעשה המשך הפרשיות הקודמות: מרגלים וקורח מכאן ,ומי מריבה מכאן, והתוצאות כמעט דומות: שם נחרב הדור ובני הדור, וכאן נחרבו מנהיגי הדור משה ואהרן. גם במחלוקת קורח וגם במי מריבה ידם של ליצני הדור הייתה במעל. על ליצנות הדור של מי מריבה מספרים חז"ל במדרש  "וירם משה את ידו ויך את הסלע במטהו פעמיים" – הכה פעם אחת, התחיל הסלע נוטף מים מועטים טיפין טיפין. אמרו לו: בן עמרם, המים הללו ליונקי שדים או לגמולי חלב? מיד הקפיד כנגדם והכה פעמיים ויצאו מים רבים ושטפו כל מה שהיה נתון כנגדם".

טובי המחנכים מתלבטים בבעיית חינוך הילד והנוער כיצד לעשותו לבן אדם מתאים, טוב ורצוי לחברה ולציבור. שתי שיטות קיימות בחינוך: שיטה אחת האומרת, כי בלב הילד פנימה גנוזים כוחות טובים, פוריים וצריכים לעשות הכל כדי לעורר את הכוחות הנרדמים של הילד, ולהוציאם לאור. דבר זה ניתן על ידי הדרכה מתאימה והבלטת הדברים החיוביים ,ולהצביע על השליליים ותוצאותיהם. כל זה צריך להיעשות בדרכי נועם כשהילד מתבגר ומבין בין טוב לרע.

מאידך, ישנה שיטה האומרת שאמנם קיימים כוחות פוריים בנפש הילד, אך יצר לב האדם רע מנעוריו וכבר בשנותיו הראשונות רואים אצל הילד את יצר ההשתלטות וההתרברבות, וכדי להתגבר על יצרים חזקים אלה אין לסמוך על החינוך וההסברה בלבד, אלא יש צורך בכח ההרתעה – המקל והרצועה וכדברי שלמה המלך במשלי: "חושך שבטו שונא בנו", וכדברי המדרש שכל המונע בנו מהמלקות, סוף בא לתרבות רעה ושנאהו.

בצאת ישראל ממצרים היו בני ישראל בחינת "ילדים רכים" וכבר התחיל להתבלט נגע הפלגנות ודברי המריבות, אז עדיין הייתה אפשרות להשתמש בשיטה של "והכית בצור" המקל והרצועה , אולם משבגר העם אחרי ארבעים שנות נדידה במדבר והיה עומד על סף הכניסה לארץ ,כשהמשימה העומדת לפניו היא לכבוש, לנחול ולהנחיל את הארץ, דורשת התקופה שיטה אחרת  – "ודברתם אל הסלע" – לדבר ללא הרף עד ש"הסלע " יוציא את מימיו, וכשמחליפים את היוצרות, הרי זה מתנקם במחנך ובמתחנך, ולכן המסקנה היא: "לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם" לשם כך ניתן לנו כוח הדיבור שהוא ייחודי רק לאדם, ובו צריך להשתמש ולהסביר ללא הרף עד שתושג המטרה.

 שבת שלום 

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

Related posts

אז מה יש לנו בשבועות

אלי כהן

תגיד לי מה אתה ואומר לך מי אתה

אריק זיו ויזר

כבר לא משחק על בטוח

אלי חזן

כוח למרכז=הרס תנועת הליכוד

אריק זיו ויזר

לא לוועדה מסדרת

אלי חזן

"לא דופקת חשבון"

יפת צדקה

השאר תגובה

דילוג לתוכן