19 באפריל 2024
ליכודניק
דעות

הצעה למתן פתרון לבעיית הדיור

כן, אפשר דיור בר השגה !

בעיית הדיור, ואם להיות יותר ממוקדים, אתגר רכישת הדירה, הינה אחת מהבעיות האקוטיות העומדות בפני מדינת ישראל. דומה כי הבעיה הזאת עלולה לסחוף את החברה בישראל לעבר סוג של אנרכיה.

 

מטרת מסמך קצר זה הינה להציע פתרון מיידי בר ביצוע שיאפשר הגדלת היצע הדירות למכירה בטווח של השנה הקרובה.

 

אני מביאה את אזור הצפון כמקרה בוחן דרכו נוכל לתת פתרונות לכל האזורים במדינה וזאת משום שהמצב איננו שונה בצורה מהותית בשאר חלקי הארץ.

 

היום נמצאות במחוז הצפון (ממגדל העמק ועד קצרין) למעלה מ – 50 אלף יחידות בתב”עות ביישובי הצפון המאושרות לשיווק מיידי בערים, בהתיישבות הכפרית ובמגזר המיעוטים. כפי שנראה להלן, הבירוקרטיה ושלטון הפקידים מהווים גורמים מחסלים או מעכבים של שיווק הקרקע והיחידות. 

 

לדוגמא, בעיר טבריה ישנן קרוב ל – 8000 יחידות דיור המוכנות לשיווק אך לא היה שם שיווק קרוב ל – 10 שנים משום שעלויות הפיתוח בגליל יקרות ביותר והבירוקרטיה, כידוע לכולנו, הורסת כל חלקה טובה.

 

הבעיה הראשונה והעיקרית היא שאין מקבלי ההחלטות רואים את בעיית הדיור כבעיה מקיפה בעלת זרועות בירוקרטיות. כך למשל המצב בקרב משרדי הממשלה.

 

לפיכך, אני מציעה את הפתרונות הבאים :

 

  1. הקמת גוף מתאם שייצור אינטראקציה בין המשרדים. ראוי לציין כי בעבר היה גוף שכזה העושה מעקב ובקרה ופותח חסמים. גוף שכזה נדרש להקמה ולהחייאה באופן מיידי.
  2. תאגיד המים לבניית יחידות דיור – מוצע בזאת שהתאגיד עצמו ייתן מחיר מיוחד לבנייה חדשה רוויה.
  3. השמאי הממשלתי – הגוף הזה הגם שהוא גוזל זמן ניכר מקידום בנייה הרי שעלויות השמאות שהוא דורש ממבקשי השירותים הם מחירים מופרזים. משום כך מוצע לקצר את הזמן הנדרש לביצועים בירוקרטים ולהוזיל בצורה ניכרת את התשלום עבור שירותיו של השמאי הממשלתי. שכן, אחרי הכל, מדובר באדמות מדינה ולמען תועלת הציבור.
  4. כיום ישנם ארבעה גופים המנהלים את אדמות המדינה : “אמנותה”, מנהל מקרקעי ישראל, רשות הפיתוח וקק”ל. כולם דורשים תשלומים מופרזים וכולם יוצרים פקקים מעכבים להפשרת אדמות. מוצע בזאת כי הגוף המתאם שיקום לזירוז ההליכים יתמודד מול ארבעת הגופים הללו, יקצר את ההליכים ויסיר חסמים שיפריעו לשיווק הקרקעות.
  5. משכנתאות -מוצע בזאת כי גובה המשכנתאות שיוקצו לצעירים- חסרי דיור יהיו נמוכים מהכלל שכן משכנתאות בתנאים מועדפים ממריצים קניית דירה. כמו כן, צריך לזכור כי משכנתאות בריבית משתנה יוצרות חוסר תכנון לעתיד ולפיכך באופן ישיר זוגות צעירים יודעים כמה מוטל עליהם להחזיר עם לקיחת המשכנתא אך לאחר תקופה קצרה הם נדרשים לשלם יותר עקב עליית הריביות של בנק ישראל אך משכורתיהם נשארת באותו שיעור.
  6. תפיסת האתגר כמכלול – דומה כי נעדרת הבנה כי כל בנייה של דירות דורשת תשתיות חינוך, תעסוקה, בריאות, שעות פנאי ותחבורה נאותה. ולפיכך, כל בנייה מסיבית תצריך תכנון כמכלול וזהו אחד הדברים הראשונים אליהם אנו נדרשים.
  7. עידוד מקורות תעסוקה – מתברר כי ישנן לא מעט אדמות מוכות להקמת אזורי תעשייה ותעסוקה אולם ליזמים אין מוטיבציה  להגיע וליצור משום שאין עידוד, בין אם על ידי מיסוי יקר ובין אם עקב חוסר במענקי עידוד.
  8. בניית דירות להשכרה – ב – 2007 התקבל בכנסת חוק עידוד בניות דירות להשכרה. משום מה, החוק נשכח בתהום הנשייה אף על פי שאפשר להשתמש בו הרבה יותר תוך ביצוע התאמות לימינו אנו. שכן, הוא קובע תנאים וכללים שיקלו על מצוקת הדיור.
  9. מתברר כי בנוסף לכל, עלויות פיתוח באופן כללי הינן עלויות יקרות. דומה כי אין מנוס מכך שהממשלה תצטרך להשתתף בתקצוב תשתיות עד מגרש והשתתפות בפיתוח מגרש  יותר מהקיים כיום במיוחד בצפון  בשל אופי הקרקע הקשה.

 

סיכום :

עיקר ההצעה המצ”ב מבקשת לשים דגש על תפיסת האתגר כמכלול. שהרי, על פי הנתונים שניתנו לי על ידי מנהל מקרקעי ישראל הרי שהבסיס קיים בדמות תב”עות לאלפי יחידות ואולם הבעיה מתחילה ברגע שמבקשים להניע תהליכים קדימה.

 

צריך לזכור כי לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל היא נאלצה להתמוד עם אתגר הדיור לפחות פעמיים : בשנות המדינה הראשונות ובשנות העלייה המסיבית ממדינות ברית המועצות. בשני המקרים היא התמודדה עם האתגרים הללו בהצלחה שכן תוך מספר שנים מועטות הוקמו אלפי ועשרות אלפי יחידות דיור בארץ.

 

אני כותבת את המסמך הזה כאשר חמשת המ”מים של זאב ז’בוטינסקי מהווים כמעיין אידיאל שאותו יש לקיים כדרך חיים – מעון, מזון, מלבוש, מרפא, מורה.

 

מכל מקום, אם הגופים השונים יהיו מתואמים ביניהם בין השאר, גם דרך תוכנית אב, ואם הבירוקרטיה תופחת עד כמה שניתן, יחד עם הפחתת עלויות שהשמאי הממשלתי ותאגידי המים לצד פיתוח תשתיות ובחינה מחדש תוך נכונות לאימוץ חוק עידוד בניית דירות להשכרה, הרי שיכול להימצא פתרון אשר תוך שנה יביא להצפת השוק בדירות.

 

תורת השלבים :

 

 

1. מלחמה בבירוקרטיה (מנהל מקרקעי ישראל (אדמות מדינה)

משרד הבינוי והשיכון) 

 

2. הפחתת עלויות מחד והשתתפות הממשלה בעלויות מאידך

 

3. ביסוס תשתיות : חינוך, תעסוקה, בריאות, שעות פנאי ותחבורה

 

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

ישראל נכנעה לטרור – בנימין שוורץ

אריק זיו ויזר

אליקים העצני על יום השואה

אלי חזן

תושבי הדרום -“המתנחלים” החדשים!

אלי חזן

ישראל – מעצמה

עומר אריכא

אלי ורד חזן מסכם את מהפכת קשרי החוץ של נתניהו

אלי ורד חזן

חוט הדמיון בין נגורנו-קרבאך וסברה-ושתילה

מנדי ספדי
דילוג לתוכן