18.1 C
תל אביב
29 במרץ 2024
ליכודניק
באנר ראשי דעות כללי

פרשת נוח – בעוון הגזל בא המבול

אלי כהן עם פרשת השבוע

 

"וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ", ( בראשית ו',ה') .

"וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱ-לֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. וַיַּרְא אֱ-לֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ"( שם, י"א –י"ב ).

 מספרות חז"ל עולה כי רעת בני האדם ושחיתותם בעת ההיא התבטאה בעיקר בשני תחומים: בזנות ובגזל.

עם זאת הגם שבסופו של דבר הם נענשו על חטאי הזנות, הרי חכמי התלמוד והמדרש מלמדים שלא חטאים אלו וגם לא חטאים אחרים הם שהכריעו את דינם לכף חובה אלא דווקא עוון גזל – החמס!  כך מובא בבירור תלמוד: "אמר רבי יוחנן: בא וראה כמה גדול כוחה של חמס, שהרי דור המבול עברו על הכול, ולא נחתם עליהם גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל" (בבלי סנהדרין ,ק"ח, ע"א).

החברה הייתה מושחת ללא תקנה, הפתרון היחיד שיכל לטהר אותה זהו העונש במים " וימח את כל היקום אשר על פני האדמה , מאדם ועד בהמה, עד רמש ועד עוף השמים…"

 למרות המבול והעונש הכבד, מעניין לראות בפרשה יש שתי מערכות, המערכת האחת מתארת את פעולת מידת הדין, המביאה שואה על הארץ שנתמלאה חמס, העוון שהכריע את הכף לעונש הזה, הוא בעיקר בגלל הגזל, כולם גזלו, וכולם נגזלו.

יש לציין בתמונות הקודרות של חשכת המוות הזו של המבול, לא נותרה אלא נקודת אור קטנה וחלשה, היא התיבה הצפה על פני המים ושומרת בתוכה את מקור החיים לעתיד.

המערכת השנייה האחרת, היא מידת הרחמים, המחדשת את החיים על הארץ. מאותה נקודה קטנה בלב עולם האופל .(התיבה) הולך ונגלה אור מזהיר ומאיר בחשכת המוות. נפרש לעינינו עולם שקט וזוהר המעוטר בקשת בענן, אות וערובה לחיים ולשלום הדורות.

 המוסר השכל חשוב לדעת להפנים, הגזל הוא עוון חמור ביותר שבעטיו בא המבול, חברה גזלנית היא חברה מושחת שאין בה לא חסד ולא רחמים, היא חברה מסוכנת. חברה זו תתפורר מאליה, למרות הבטחה שלא יהיה עוד מבול.

המבול שיבוא הוא מבול פנימי בתוך החברה פנימה, חברה זו תימחק מאליה מעל האדמה ותחדל להתקיים. לא לחינם נאמר "עולם חסד יבנה", החסד בונה כשהוא המיוסד על אדני נתינה, חברה זו היא חברה  בריאה ואיתנה.

שבת שלום

אלי כהן מירושלים עיר הנצח

 

 

 



אתר "ליכודניק" הינו אתר לסיקור פוליטי. האתר עושה את כל המאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים. אולם, בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמןלפנות להנהלת האתר

אולי גם זה יעניין אותך

חפשו את פורום החווה

אריק זיו ויזר

צאו ולמדו – סיימון טמפלר

אריק זיו ויזר

אנא, אל תעצרו את השינוי!

אלי חזן

יו״ר הדואר ישאר בתפקידו: בג״צ ביטל את החלטת השרים קרעי ואמסלם

רועי אזולאי

כזוהר הרקיע "מאירים ומזהירים"

אלי חזן

מעוז צורי ליכודי

דילוג לתוכן